Процесите по оптимизации и преструктуриране в Групата “Градус” с цел намаление на разходите и увеличаване на приходите продължават. Така се отчита значителен ръст на консолидираната оперативна печалба до 15.75 млн. лв. през първото тримесечие в сравнение с 4.72 млн. лв. година по-рано. Нетната печалба пък е в размер на 14.20 млн.лв. при 4.22 млн. лв. в края на март миналата година.
Основният предмет на дейност на дружествата от Групата е концентриран в сектора „Птицевъдство“, с изключение на фирмите, които са специализирани в „производство на комбинирани фуражи и търговия“ и „отдаване под наем на транспортни средства“.
Приходите от продажби на продукция са нараснали със 7.12 млн.лв. или с 23.81%
в сравнение с постигнатите през първото тримесечие на миналата година, което отразява реализираните сделки на пазарите от трети страни в сегмент „Разплодни яйца“.
Приходите от продажби на стоки са нараснали с 2.67 млн.лв. или 1296.60% на годишна база вследствие на сделки в сегмента „Зърна и компоненти“ на вътрешен пазар.
Вътрешният пазар остава водещ с дял от 59 процента.
В Европа се реализира 23% от продажбите, а останалите парични постъпления идват от трети страни. И на трите пазара има ръст в продажбите.
За първото тримесечие
с най-голям дял на приходите от продажби е сегмента „Месо и месни продукти“
с 49.53% от общия приход или 40.10 млн.лева. За същия период на миналата година с най-голям дял на продажбите също е сегмента „Месо и месни продукти“ – 62.48% от общия размер или 30.53 млн.лева.
Реализираните приходи от продажби в сегмент „Месо и месни продукти“ отчитат ръст с 4.35% или 789 хил. лв. спрямо същия период на 2023 година.
Инфлационните процеси и динамичните цени на зърнените култури на световните пазари предполагат бъдеща волатилност на ценовите равнища на меса и месни продукти. Освободените капацитети в следствие на ограничен асортимент на продуктите под марка „Аз ям“ в „Градус – 1“ ЕООД дават възможност на дружеството да се насочи към производството на крайни продукти с по-голямо търсене, по-висока добавена стойност и маржове. Мениджмънтът очаква стратегическата преориентация на дъщерното дружество да доведе до позитивни резултати в средносрочен план.
Сегментът „Разплодни яйца“ осигурява 43% от приходите.
Продажбите в този сегмент за периода бележат ръст с 59.45% или с 6.39 млн. лв. спрямо първото тримесечие на миналата година.
Между януари и март Групата реализира значителен ръст в продажбите на сегмент „Зърна и компоненти“ с 1051.59% или с 2.65 млн. лв. на годишна база. Групата не се фокусира върху този сегмент от дейността си, но при наличие на добри възможности за сделки в този сегмент, същите ще бъдат оползотворени.
През първото тримесечие
разходите за дейността са нараснали с 2.11 млн.лв. или със 7%
в сравнение с отчетените през същия период на миналата година. Средствата, похарчени за суровини и материали са намалели с 392 хил.лв. на годишна база. Разходите за външни услуги са се увеличили незначително със 142 хил.лева.
Разходите за персонал през първото тримесечие са се увеличили с 333 хил.лв. спрямо отчетените през същия период на 2023 година.
Към края на март средно списъчният състав на персонала в Групата е намален до 1157 работници и служители при 1274 човека година по-рано.
Предвиждано развитие на Групата
Ръководството на групата “Градус” се фокусира върху повишаване на ефективността при угояване на бройлери, увеличаване на производството и реализацията на разплодни яйца, както и постигане на пълно съответствие с всички европейски норми за защита на околната среда и безопасна околна среда.
Обръща се внимание и на пълното натоварване на производствени мощности, както и върху развитие на съществуващи и нови бизнес линии, свързани с производството на високомаржови хранителни продукти.
Към края на март „Градус“ АД притежава 5 897 130 броя собствени акции или 2.42% от правата на глас на компанията.
В момента книжата на “Градус” АД се търгуват на “Българска фондова барса” при цена от 1.42 лева за акция. Това оценява компания на над 345 млн. лева пазарна капитализация.