Европейските пивовари със 140 иновативни решения за устойчиво развитие на бранша

Пивовари бира пиво UBB

Над 140 презентации, доклади и нови научни решения за устойчиво развитие на сектора бяха представени от бирената индустрия на годишния Форум на Пивоварите на Европа и на 39-ия конгрес на Европейската пивоварна конвенция.

В 12 тематични бизнес семинара и 17 научни сесии десетки експерти и производители от пет континента представиха най-новите технологии и методи за повишаване на стандартите в биреното производството.  Селектирането на подобрени сортове хмел и ечемик, техниките за намаляване на въглеродния отпечатък на индустрията и подходите за растеж и конкурентоспособност бяха най-често обсъжданите теми. Предвид бурното развитие на безалкохолните бира бяха представени нови пивни дрожди, разработени специално за пиво с 0% съдържание на алкохол. 

На най-голямото събитие на  сектора, което се проведе в Лил,Франция, взеха участие над 800 пивовари, учени, доставчици на суровини, политици, маркетолози, медии, дистрибутори, неправителствени организации и любители на бирата от целия свят. Фокусът на международната среща за поредна година бе насочен към стратегиите и решенията за иновативна, зелена и силно разнообразна като продуктова гама бирена индустрия. Важно е, че събитието обединява целия спектър на пивопроизводителите – от най-големите до най-малките предприятия, които общо на Стария континент вече са над 11 000.

Пивоварите на Европа отчетоха икономическия, социален и екологичен принос на бранша.

Производството  и продажбите на бира в страните от ЕС осигуряват заетост за 2 милиона души.

Всяко едно работно място в пивоварните генерира 15 допълнителни работни места по веригата на доставките, търговията, заведенията и туризма. Добавената стойност на индустрията надхвърля 50 милиарда евро, от които 25% се генерират от бирените компании, 25 на сто – от свързаните браншове на доставчиците на суровини и материали и 50% – от продажбите през магазините, заведенията и туризма. Годишно в европейските страни се консумират над 36 милиарда литра бира, от които 1.6 милиарда литра е безалкохолната.

бира пиво инвестиции
A glass of ipa beer on a wooden table, green hops and wheat

Българското участие във форума също беше впечатляващо. По специална покана на организаторите

за първи път като ключов бизнес лектор беше поканен представител на Съюза на пивоварите в България.

Габриела Попова, собственик и управител на една от независимите малки пивоварни у нас – „Бритос“ ЕООД, представи предизвикателствата и възможностите за растеж и успех на малките иновативни бирени компании. Техният много бързо развиващ се бизнес  модел е изключително динамичен, с голям потенциал и от все по-важно значение за цялостното представяне на бирената категория и индустрия. 

Голям интерес предизвикват и решенията, които разчитат на инструментите на изкуствения интелект (ИИ)

за анализ, контрол  и подобряване в реално време на най-чувствителните етапи в производството. Така например, учени от Чехия и Германия вече са разработили ИИ приложения, с които  могат да контролират запазването на ароматните качества и вкусовата стабилност на различните видове бира при нейното отлежаване и съхраняване.  С помощта на ИИ  могат да се създават и нови интересни стилове пива със съответните уникални за тях характеристики. Вече възниква цял научен клон, свързан именно с многообразието и нюансите на вкусовите усещания, аромата, цвета и дори възпроизвеждането на мехурчетата в пяната на бирата. И тук

трендът е за все по-голямото разнообразяване на стиловете,

особено при безалкохолните и нискоалкохолните бири.

В панелите на форума бяха представени и изключително любопитните провокативни изследвания за пивоварните митове, градските легенди и връзката им с актуалните тенденции в бирената култура.  Тази година най-предизвикателните от тях бяха тезите на белгийския професор по физика Фабрицио Брусела за парадокса на бирата, изследванията на Европейския съюз на потребителите за природата на пивото и еволюцията на стиловете от 1870 година до 2024 г., презентацията на Брюкселската туристическа асоциация за значението на пивоварните традиции за бирения туризъм и други.

Особено важни за бъдещето на бранша са насърчаването на иновациите,

подкрепата за производителите на суровини, стимулирането на все по-широко производство на безалкохолни и нискоалкохолни бири.

Очакванията за ясно и справедливо общоевропейско законодателство включват също регулациите за етикетиране на пивото и другите алкохолни напитки, приключване на уточненията и публикуване до края на годината на новия Регламент за опаковките и отпадъците от опаковки. Неговото изпълнение означава и въвеждане във всички страни на ЕСна

депозитни системи за обратно изкупуване на опаковките от бира и безалкохолни напитки.

Това е  проект, по който Съюзът на пивоварите в България  вече работи в партньорство с МОСВ, колегите от асоциацията на безалкохолните напитки, сдруженията на търговците, БСК и другите заинтересовани страни.

Съюзът на пивоварите е организация на производителите на бира в страната. Членове на сдружението са: ”Болярка – ВТ” АД, „Бритос” ЕООД, „Загорка” АД, „Каменица” АД, „Карлсберг България” АД, „Ломско пиво” АД, „Доровски инвест“ ООД и техните доставчици на суровини, материали и оборудване. Общо членовете на съюза произвеждат 99% от бирата в страната.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

На 9 юни ЦИК отчете рекордно ниска избирателна активност. На какво се дължи това, според вас?

Подкаст