Въпреки воплите, китайските производители на EVs могат да преглътнат митата на ЕС

Въпреки воплите, китайските производители на EVs могат на преглътнат митата на ЕС

Китайските производители на електрически коли (EVs) се оплакват от “незаконните” допълнителни митнически ставки на Европейския съюз, но имат няколко опции да продължат да печелят и да се разрастват. Включително, като прехвърлят част от производството си на Стария континент и като използват тлъстите си печалби, за да неутрализират част от щетите. А също като насочат вниманието си към нови пазари в Близкия изток, Латинска Америка и Югоизточна Азия, където електрическите автомобили са малък но набиращ мощ сегмент от пазара на леки коли.

Да припомним, че на 12 юни Европейската комисия предупреди китайските автомобилни компании, че е обложи с допълнителни мита електромобилите им, което ще повиши общия размер на тарифите до максимум 48% от 4 юли. Производителите на EVs от азиатския колос се насочват агресивно към Европа заради ценовата война у дома и след като се затвърдиха като лидер в технологията.

При стойности под 50%, износът на стоки за ЕС все още може да е изгоден от търговска гледна точка за много автомобилни фирми, твърди независимата компания за проучвания Rhodium Group. Действително, те ще трябва или да прехвърлят допълнитения налог върху клиентите, или да свият нормата на печалбата като поемат разходите. За частния гигант BYD този товар не е кой знае колко по-голям отколкото вече съществуващата 10-процентна ставка, доколкото той ще трябва да плаща още 17.4% – под средните за сектора 21 процента. И дори за конкурентите му, като подкрепяния от държавата SAIC, който получи допълнителна тарифа от 38.1% заради отказ да сътрудничи и по-високи субсидии, може да се намери заобиколен път.

Именно становището, че допълнителните митнически ставки са управляеми, повиши котировките на акциите на китайските производители на EVs на борсата в Хонконг на 13 юни, като най-висок ръст от 8.8% реализираха книжата на BYD.

По оценка на китайската Асоциация на леките коли, със засилването на местните производители, е съвсем естествено те да бъдат наказани с търговски мерки каквито са увеличените мита. Но те в никакъв случай няма да бъдат победени от тях, а напротив – ще станат още по-силни.

Произведените в Китай EVs, като компактният кросоувър Dolphin и MG 4 на BYD, струват средно два пъти повече в Европа отколкото в собствената си страна, според официални митнически данни. Което дава на компанията буфер срещу новите мита. По оценка на анализатори от бранша, BYD вероятно ще има възможност да абсорбира по-голямата част от митническите ставки на ЕС заради голямата рентабилност на произведените автомобили. Дори с добавените 17.4%, фирмената печалба на продадена в Европа кола ще е около 1.5 пъти по-висока отколкото на реализираната на китайския пазар, пресмятат експерти на “Джей Пи Морган Чейз”.

Освен това, BYD навлиза агресивно и на други експортни пазари – от Мексико и Бразилия, където е инвестирал близо 550 млн. щ. долара за създаването на първия център за EVs извън Азия – до Тайланд и Австралия. Гигантът е избрал Унгария за играждането на първия си европейски автомобилен завод, който ще му позволи да избегне допълнителните митнически ставки, произвеждайки в общността.

И други автомобили компании вече проучват възможности да диверсифицират производството си извън Китай. SAIC е съобщила на дилърите си през 2023-а, че започва да търси подходящи места в Европа. А Chery Automobile е подписала сделка с испанската EV Motors за производство на коли в Барселона. Geely (обложена с допълнителна митническа ставка от 20%), която придоби шведската “Волво” през 2010-а, има по-голяма гъвкавост и по-дълбоки джобове да настрои производствените си планове. Zhejiang Leapmotor Technologies пък се надява да използва в бъдеще глобалните заводи на Stellantis, по силата на партньорска сделка, подписана през миналата година.

Автомобилните компании могат да намерят изгодни производствени бази и извън ЕС.

Например, в Мароко, където китайски производители на батерии, включително и Gotion, откриват магазини. Или пък в Турция, чийто мита на китайския внос са приемливи. Съществуват и по-далечни дестинации и центрове, които позволяват на китайските автомобилни фирми да се възползват от споразуменията за свободна търговия. Като Южна Корея, където подкрепяната от Geely шведска фирма за EVs Polestar, ще произвежда коли в съществуващия завод на “Рено”. Главният й изпълнителен директор Томас Ингенлат посочва, че компанията му може дори да изнася в Европа от новия си обект в Южна Каролина.

Близкият изток също се очертава като нов пазар за китайските производители на електромобили. Проучване на Alix Partners, публикувано в началото на юни, констатира, че 71% от жителите на Саудитска Арабия “със сигурност” или “по-скоро” ще купят EVs през тази година, като китайските марки там са много по-известни отколкото в Европа, САЩ или Япония.

Възможна опция е и промяната на стратегията.

Вместо да изнасят електрически автомобили, компаниите могат да се опитат и да продадат повече хибриди или дори коли с двигатели с вътрешно горене в Европа, които не се обмитяват. BYD, например, обяви през май, че хибридната версия на популярния модел Seal скоро ще бъде наличен в Европа.

Възможна помощ за Пекин може да дойде и от новата конфигурация на Европейския парламент, където Злените отчетоха сериозно поражение, а крайнодесните партии спечелиха повече места. Националните политики в общността също се променят: Германия – най-големият европейски производител на автомобили, приключи предсрочно на 31 декември 2023-а програмата си за субсидиране на производството на EVs. Да не говорим, че окончателният размер на митническите ставки ще влезе в сила през ноември и дотогава има достатъчни време за маневри.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст