За предизборните обещания на френските партии ще трябват над 10 млрд. евро годишно

За предизборните обещания на френските партии ще трябват над 10 млрд. евро годишно

Трите основни политически групи, които ще се състезават на извънредните парламентарни избори във Франция са направили предизборни обещания, всяко от които надхвърля 10 млрд. евро на година, при това само за порцията, необходима за увеличение на покупателната способност на французите. Въпреки че Париж вече се бори да редуцира бюджетния дефицит, а на 19 юни получи и официално порицание за него и за дълговото си бреме от Европейската комисия.

Анализи на независимия институт с идеална цел “Монтен” (Institut Montaigne) не предоставя оценки на целия размер на обещанията на партиите. Но пресмята, че в частта на покупателната мощ най-много средства ще са необходими за заявките на лявата група “Нов народен фронт” – 29 млрд. евро годишно.

Крайнодесният “Национален сбор” на Марин Льо Пен обещава да ореже ДДС и да намали данъците на работодателите на по-ниско платените служители, което ще струва 12.1 млрд. евро през 2025-а и тази сума ще нараства през следващите години. Institut Montaigne е изчилил също, че ще трябват и 27.4 млрд. евро за период от три години за индексиране на пенсионните плащания съобразно инфлацията.

Платформата на партията на френския президент Еманюел Макрон и на партньорите му ще струва по 12.2 млрд. евро годишно при базовия сценарий.

“Искаме да насърчим съгласуваността, прозрачността и отговорността на политическите играчи, участващи в тези избори”, посочва Лиза Томас-Дарбоа – заместник директор в Institut Montaigne.

Нестандартното решение на Макрон да разпусне парламента и да насрочи извънредни избори отваря вратата за възможно ново правителство, което да изпълнява икономически политики, смятани за маргинални и рискови само допреди няколко седмици и струващи доста скъпо.

Франция вече се бори с раздутите си публични финанси. А оценките за допълнителните разходи се появяват само ден след като Брюксел включи страната в специалната процедура за прекомерен дефицит на Европейския съюз, което може да ограничи усилията за осъществяване на каквито и да били амбициозни разходни планове. През април рейтинговата агенция “Стандард енд Пуърс ” понижи кредитната оценка на Франция именно заради обезпокоителните дефицити. Париж пък продава на 20 юни облигации за първи път след като Макрон предизвика вълни цунами на финансовите пазари, качили рязко доходността на френския дълг и поразили борсовите индекси.

Партията на Льо Пен води в сондажите на обществените нагласи, следвана от групата на левите партии, а Макрон и приятели са на трета позиция. Френската изборна система от два кръга обаче прави предизборните прогнози доста трудни, защото равнищата на подкрепа не се трансформират непременно в парламентарни места и не е ясно кои точно партии ще съставят следващия кабинет.

Основните политически групи представят програмите си на 20 юни на конференция, провеждана от най-голямата федерация на френските работодатели MEDEF. Ръководството й вече разкритикува предизборните програми както на “Национален сбор”, така и на “Нов народен фронт” в интервю за вестник “Фигаро”, определяйки ги като опасни за икономиката. По сметки на MEDEF, обещанията на тези групи ще увеличат с 200 млрд. евро годишните разходи на държавата. Инвеститорите се страхуват, че тези допълнителни харчове ще отслабят френските финанси точно когато Париж се бори да запуши бюджетните дупки.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст