Глобалният пазар на стоки и услуги, свързани с йога, достигна 120 милиарда долара през 2024 година. Йога в съвременната си форма – с пози-асани и повече физическо, отколкото духовно съдържание – стана популярна през ХХ век, когато модата спорадично се появи в различни страни по света към тази индийска практика. През XXI век йога придоби световна популярност – сега това е добре развит пазар, включващ цяла индустрия от специално облекло и оборудване, курсове за обучение, зали за практикуване, приложения и т.н.
На 21 юни ООН отбелязва Международния ден на йога. Този ден се празнува не толкова отдавна – едва от 2017 година. Вярно е, че Индия многократно е предлагала да се установи такава дата. Първо след получаване на независимост през 1949 г., след това отново през 1977 година. И накрая, през 2014 г. Общото събрание на ООН прие резолюция за значението на йога и реши да установи този празник на международно ниво.
Йога има своите корени в древността – смята се, че първите изображения на нейните пози датират от четвъртото хилядолетие преди новата ера.

В сегашния си вид обаче това е сравнително ново явление и възниква през 19 век.
Тогава европейците, предимно британците, много от които са служили в Индия, се интересуват от древните практики.
Първият масов разцвет на страстта към йога – сега като форма на физически упражнения – се случи през 10-те и 20-те години. Тогава мнозина започнаха да изпълняват определени пози (асани), които традиционно не играят толкова голяма роля в класическата индийска йога. Въпреки това, именно асаните със запомнящи се имена много хора сега свързват с йога.
През първата половина на ХХ век, на общата вълна на страстта към физическата култура, ориенталските практики започнаха да се комбинират с гимнастика, широко разпространена в Европа.
„Има идея, че Западът е рационален, а Изтокът е мистичен. И тогава практики и традиции като йога и аюрведа идват на Запад като еликсир за всички злини, но в търговска форма: те се превръщат в стока, а религиозният им произход често се заличава.“
Йога като пазар
През XXI век йогата преживя трети прилив на масов интерес и се превърна в глобален пазар. Индустрията обхваща не само класове, но и облекло за такива класове, оборудване, съоръжения, курсове, свързани приложения и т.н. Много знаменитости декларират своите йога класове, включително Мадона, Джулия Робъртс, Ким Кардашиян, Киану Рийвс, Робърт Дауни-младши.
Според някои оценки, общият пазар на различни продукти, свързани с йога, достига 119.1 милиарда долара, като средният годишен ръст е около 9 процента. До 2034 г. пазарът може да достигне 288 милиарда долара. Има доказателства, че повече от 300 милиона души практикуват йога по целия свят и повече от 37 милиона само в Съединените щати.

Наемането на студиа и заплащането на часовете в тях е важна част от пазара на йога стоки и услуги.
Само в Европа пазарът на студия за йога и пилатес достигна почти 27 милиарда долара през 2019 г., а до 2027 г., според прогнозите, може да нарасне до почти 50 милиарда долара. Пазарът на дрехи за йога достига 18.9 милиарда долара.
Според Statista, през 2027 г. ще бъдат произведени 4 милиарда чифта чорапогащи и клинове за йога.
Именно с продажбата на облекла за йога започна своята дейност сега популярната канадска марка за спортно облекло Lululemon. През 2000 г. той притежава един магазин за дрехи и аксесоари за йога във Ванкувър. Lululemon вече има повече от 700 магазина в различни страни, а пазарната капитализация на компанията се оценява на 39 милиарда долара. Тази година Lululemon влезе в топ 100 на годишната класация на Kantar за най-ценните марки в света. Той се нарежда до марки като Bank of America и Budweiser.
Има много други специални марки за облекло
като Gymshark, Hey Honey Yoga, Skims. Спортни гиганти като Adidas, Nike и Puma вече са започнали да произвеждат облекла за йога.
Нарастващата популярност на йога допринася и за развитието на туристическия пазар в Азия, например в индийския град Майсур, който често е наричан световната столица на йога. „Чужденците, които практикуват йога и идват в Майсур, са сериозни практикуващи. Привлекателността на Mysore се крие в неговия традиционен подход към йога – те не са се отклонили много от оригиналния формат“, казва Ачаря Винай Кумар, ръководител на една от големите местни школи – Прана Вашя Йога.

През последните години йога набира популярност в Китай.
Само между 2017 г. и 2021 г. броят на студиата за йога в Китай се е утроил до 42 хиляди Според оценки на китайския онлайн търговец на дребно JD местният пазар за йога продукти е нараснал повече от пет пъти от 2013 г. до 2021 г., достигайки 14.1 милиарда юана (почти 2 милиарда долара). Както отбелязват експертите, по време на пандемията от COVID-19 популярността на йога в Китай беше улеснена и от факта, че тя може да се практикува у дома.
По време на пандемията и свързаните с нея затваряния търсенето на продукти за йога, както и на приложения за домашни упражнения, нарасна в различни страни. Според Social Blade, уебсайт, който анализира трафика към каналите в YouTube, през март 2020 г. броят на гледанията и абонатите за популярни йога блогъри рязко се е увеличил. Тогава нарастваха продажбите на спортно облекло и оборудване за тренировка у дома – включително панталони за йога, постелки и други.

Има голям брой приложения за йога,
сред най-популярните, според Airnow Data, са Yoga-Go (през 2021 г. е изтеглено повече от 5 милиона пъти), Yoga For Weight Loss и Daily Yoga (по 1.4 милиона изтегляния). Както отбелязва Офелия Юнг, изследовател от организацията с нестопанска цел Global Wellness Institute, все още е трудно да се оцени мащабът на часовете по йога, използващи различни онлайн услуги, тъй като говорим не само за специализирани приложения, но и за класове по йога, използващи фитнес приложения като цяло, като Peloton и Apple Fitness, или само видеоклипове в YouTube.