Пекин е подхвърлил, че производителите на луксозни германски автомобили могат да спечелят, ако Берлин убеди партньорите си от Европейския съюз да се откажат от планираните допълнителни митнически ставки на изнесените китайски електрически коли, твърдят запознати с въпроса лица. Китай лансира идеята да понижи съществуващите мита на големите автомобили с двигатели в замяна на откмяна на планираните налози върху вноса от азиатския колос, допълват добре информираните източници. пекин в момента облага с 15% колите, произведени в ЕС.
Китайският министър на търговията Ванг Вентао е намекнал за евентуалните облекчения на немския си колега Роберт Хабек по време на срещата им в Пекин на 22 юни. Тридневната визита на германеца във второто по големина световно стопанство се осъществи няколко седмици след като Брюксел предложи да се качи до 48% максималната митническа ставка на електрическите автомобили, произведени от някои китайски компании.
Китайското предложение показва разминаването между подхода на ЕС и Пекин към диспута. Европейската комисия твърди, че определя митата въз основа на законово обоснованите разкрития в задълбоченото проучване на огромните китайски държавни субсидии за сектора. Тези ставки трябва да поставят контрагентите на равностойни позиции като компенсират правителствената помощ.
Въпросният подход обаче винаги е уязвим на политически натиск и кабинетът на китайския президент Си Дзинпин предлага и морков и тояга на европейците. Първоначално Пекин заплаши, че може да обложи с 25% мито големите европейски коли, което ще нанесе сериозни щети на германските производители на луксозни возила, включително на “Мерцедес-Бенц груп” и на “Бе Ем Ве”.
Основният враг на предложението на Брюксел е Берлин, който вече се противопостави на допълнителните митнически ставки. Германският кабинет може да се поддаде на натиска на огромния си автомобилен сектор да убеди ЕК и другите страни членки на блока като използва влиянието си на най-голяма икономика на общността.
Официалните представители на Пекин все още имат известни възможности за преговори, твърди Дебора Елмс – шеф на звеното за търговска политика на базираната в Азия фондация “Хинрих”. Тя посочва, че “ЕС може да реши да отложи въвеждането на митата докато получи резултат от преговорите” и “докато двете страни постигат достатъчен напредък, е възможно да се спре часовника”.
Предложението за бартер се появява успоредно с проведения през уикенда “откровен и конструктивен” видеоконферентен разговор между еврокомисаря по търговията Валдис Домбровскис (който е поискал срещата) и Ванг Вентао. Високопоставени представители на двете страни почти не са контактували по време на провеждане на разследването на ЕС, но са се съгласили на дискусии, за да се избегне ескалация на търговското напрежение и прерастването му в търговска война.
Пекин иска отмяна на решението за въвеждане на допълнителните мита на 4 юли. А Хабек, макар че признава отрицателния ефект на разследването на ЕС върху интересите на германските производители на коли в Китай, отбелязва, че митата не са “наказателни”, а просто иска да изравни конкурентните позиции на двете страни.
Да припомним, че Брюксел предлага временни допълнителни митнически ставки до максималните 38.1%, които да влязат в сила на 4 юли и да станат постоянни на 2 ноември, ако получат подкрепата на мнозинството членове на общността. Говорител на ЕС посочва, че двете страни са се договорили да преговарят на база на фактите и при пълно спазване на правилата на Световната търговска организация (СТО).
Ако Китай успее да спре допълнителните митнически ставки, това ще е важен сигнал за другите големи икономики. В момента Канада подготвя потенциални комисионни за китайските електрически коли, за да е в съответствие с действията на ЕС и на Съединените щати, чийто президент Джо Байдън обяви над 100-процентно обмитяване на тези продукти.
Китай обяви решението на ЕС за протекционизъм, който не почива на обективни критерии и заплаши с контрамерки, като вече е започнал анти-дъмпингово разследване на вноса на свинско и на бренди.
През последните месеци отделни министерства от китайския кабинет, медии и други свързани с държавата групи водят кампания на ескалиращи заплахи срещу френския коняк, испанската шунка, германските луксозни автомобили и други сектори, включително авиационния. Според политически наблюдатели, целта е да се разделят страните членки на ЕС като бъдат притискани двустранно. Докато Брюксел е готов на решения, отговарящи на изискванията на СТО, които да имат същия ефект като митата. Идеи от сорта на предложението на Китай да въведе собствени експортни квоти вместо мита обаче, едва ли отговори на тези критерии.
В хода на преговорите пекин ще се опита да хвърли повече светлина върху политиката на финансиране на автомобилния сектор или да премахне субсидиите, идентифицирани от ЕС като несъвместими с правилника на СТО, твърди Скот Кенеди – специалист по китайските въпроси в центъра за стратегически и международни изследвания. Той обаче не очаква никакво съществено предложение от китайска страна преди изтичането на “11-ия час” от крайния срок за митата в началото на ноември.