Китайският търговец на дребно за бърза мода “Шейн” (Shein) е подал конфиденциална заявка за първично публично предлагане (IPO) в Лондон в началото на юни. Това пише Reuters, позовавайки се на източници. По-рано беше съобщено, че компанията обмисля възможността за първоначално пласиране на акции на Лондонската фондова борса. Все още не е известно кога точно Шейн планира да проведе своето първично публично предлагане.
Компанията, която преди това е искала IPO в САЩ, е информирала Китайския регулаторен орган за ценни книжа (CSRC) за промяната на местоположението на листването, коментират източниците. Сега Китайския регулаторен орган за ценни книжа, както и British Financial Conduct Authority (FCA), трябва да дадат разрешение за публичното предлагане.
Това може да отнеме няколко месеца.
“Шейн”, FCA и CSRC са отказали коментар.
Shein е специализирана в ултра бърза мода – евтини, бързо произведени дрехи,
които не са проектирани да издържат на дълго носене. Компанията беше оценена на 66 милиарда долара в последния кръг на финансиране.
Миналата година Shein подаде заявление за IPO в САЩ, но се сблъска с опозиция както в САЩ, така и в Китай. В същото време, според източници, компанията все още не се е отказала напълно от плановете си за локализиране в Съединените щати.
Компанията Shein е основана в Нанкин, Китай, през октомври 2008 г.
като ZZKKO от предприемача Крис Сю. Постепенно тя се разрасна до най-големия търговец на дребно на мода в света. Компанията в момента е с централен офис в Сингапур.
Известен с продажбата на сравнително евтино облекло, успехът на Shein се дължи на популярността му сред потребителите от поколението Z. Първоначално компанията беше сравнена с бизнес за доставка на дропшиппинг, тъй като не се занимаваше с проектиране и производство, вместо това снабдява продукти от пазара за дрехи на едро в Гуанджоу.
В началото на 2012 г. Shein започва да създава своя собствена система за верига за доставки, превръщайки се в напълно интегриран търговец на дребно. Компанията е установила своята верига за доставки в Гуанджоу с мрежа от повече от 3000 доставчици. Въпреки това, тя е изправена пред редица трудности в разрастването си, свързани използването на детски труд в китайските тексилни фабрики.
През 2022 г. компанията премести изцяло централата си от Китай в Сингапур
поради регулаторни, международни експанзии и финансови причини, като същевременно запази веригите си за доставки и складовете си в Китай. През 2022 г. Shein генерира 24 милиарда щатски долара приходи, сума почти толкова голяма, колкото утвърдените търговци на дребно Zara и H&M.
Според Bloomberg Businessweek и други,
бизнес моделът на Shein се е облагодетелствал от търговската война между Китай и Съединените щати,
особено по отношение на данъчните предимства. През последните години компанията се озова в центъра на спорове за търговски марки, съдебни дела, включващи конкуренти, опасения за безопасността на продуктите, както и обвинения в укриване на данъци и участие в трудово право и нарушения на човешките права.