Европейската мултинационална самолетна корпорация Airbus (“Еърбъс”) изпитва критичен недостиг на милиони части, необходими за търговските й самолети, което застрашава производствените планове на световния лидер в сектора на самолетостроенето. Производителят предупреди в късните часове на 24 юни, че не му достигат двигатели, конструктивни части и елементи за обзавеждане на кабините. Тези проблеми саботират дългосрочните ангажименти на компанията и я принуждават да отложи във времето някои договори и да намали прогнозираните оперативните приходи и печалба, както и доставките на реактивни самолети. Засегнат е и месечният график за производство на изключително важния модел A320.
Предизвикателствата през “Еърбъс” и съперника му “Боинг” не се дължат на липсата на търсене на производството им, а на проблеми във веригите за доставки, които присъстват от години. Европейската корпорация предупреждава за тях още от края на пандемията от КОВИД-19 – първото извънредно събитие, което “саботира” продоволствените канали на глобалния авиационен сектор и го остави неподготвен за възстановяването на пътуванията. Новото, според главния изпълнителен директор на “Еърбъс” Гийом Фори, е обхватът на проблема, достигнал дори до недостиг на двигатели.
„Това е нова ситуация, която не очаквахме“, споделя Фори след като “Еърбъс” обяви изненадващите промени за 2024-а.
Според тях, компанията предвижда да предаде 770 самолета вместо 800, става ясно от официалното й изявление, публикувано след затварянето на европейските пазари на 24 юни. Коригираната печалба преди изплащането на лихвите по заемите и данъчните задължения, ще бъде 5.5 млрд. евро – сериозен спад в сравнение с първоначалния целеви размер от цели 7 млрд. евро. Компанията редуцира и размера на свободните парични средства преди финансирането от клиенти до около 3.5 млрд. евро.
Акциите на “Еърбъс” заличиха 9.8% от пазарната си оценка по време на търговската сесия в Париж на 25 юни, което ги превърна в губещ актив от началото на годината. Книжата на доставчика на самолетната корпорация “Сафран” пък поевтиняха с цели 4.4%, а на германския производител на самолетни двигатели MTU Aero Engines – със 7.9 процента.
Фори не е оптимист за бъдещето, което означава, че компанията ще трябва да направи корекции и на дългосрочните си планове. Тя удлъжава с една година – до 2027-а, срока за производството на 75 от своите машини с една пътека А320. Този по-консервативен подход ще задълбочи още повече недостига на нови самолети, като се има предвид, че “Боинг” също ще произвежда модела си “737” със закъснения.
Фори посочва, че частите за кабини, например, не достигат защото авиолиниите обновяват по-старите машини. Което означава по-оскъдни доставки за “Еърбъс”. В интервю в началото на месеца шефът на самолетната компания коментира, че проблемите с доставките могат да се задържат и през идните 2-3 години. А в изказването си за репортери на 24 юни изрази безпокойство, че икономическите и геополитическите предизвикателства също допринасят за влошаването на ситуацията.
“Еърбъс” имаше сравнително спокойно първо полугодие, докато “Боинг” изпадна в дълбока криза след почти катастрофалния инцидент с излетял във въздуха прозорец по време на полет през януари. В резултат американската компания беше принудена да забави производствения си график, давайки възможност на европейския си съперник да привлече бизнес от лоялни клиенти на американците. Същевременно обаче най-продаваните модели и на двете дружества бяха ангажирани почти изцяло, което предостави на “Еърбъс” малка възможност за маневри.