Служебният кабинет прие проекта на Закон за въвеждане на еврото в Република България. С предложения проект се уреждат принципите, правилата и процедурите за въвеждане на еврото като парична единица у нас.
Законопроектът определя принципа за защита на потребителите, принципа на информираност, принципа на ефективност и икономичност, принципа на прозрачност и принципа на приемственост и автоматично превалутиране на суми от левове в евро.
С него се уреждат и правилата за превалутиране и закръгляване, въвежда се период за двойно обозначаване на цените на стоки и услуги, както и на двойно обращение на двете валути, за да се гарантира високо ниво на прозрачност на процеса и да се създаде възможност за адаптация на обществото. Същевременно се регламентира и процедурата по разпространение на новата валута и обмяната на банкноти и монети от левове в евро.
В проектозакона се предвижда, че еврото ще стане официалната парична единица на Република България от датата на отмяна на дерогацията за Република България по чл. 140, ал. 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
Регламентира се и официалният валутен курс за обмен на лева за евро, а именно неотменимо фиксираният валутен курс на лева към еврото, определен в Регламент (ЕО) № 2866/98 на Съвета от 31 декември 1998 г. относно валутните курсове към еврото на валутите на държавите- членки, които приемат еврото (OB, L 359/1 от 31 декември 1998 година).
Конкретната дата и официалният валутен курс на лева към еврото се определят от Съвета на ЕС с единодушно решение на Република България съвместно с държавите-членки, чиято парична единица е еврото, като ангажиментът на българските власти страната ни да се присъедини към еврозоната със сегашния фиксиран курс 1.95583 е потвърден както в Националния план за въвеждане на еврото в Република България, така и в Решението на Народното събрание от октомври 2022 г., с което беше възложено на българските институции ускоряване на консултациите и продължаването на техническата подготовка за приемане на еврото в страната.
Курсът се поддържа вече четвърт век, благодарение на установения през 1997 г. валутен борд, когато курсът на лева бе фиксиран към германската марка, а при въвеждането на еврото в Германия бе преизчислен по официалния курс, по който германската марка се е конвертирала към еврото.
Проектът на Закон за въвеждане на еврото в Република България е бил разработен от специално създадена с тази цел междуведомствена работна група към Министерство на финансите, в която са участвали всички министерства и заинтересовани институции и организации.
В хода на работата по законопроекта, той е бил многократно съгласуван, както в рамките на работната група, така и от експертните групи към Координационния съвет за подготовка на Република България за членство в еврозоната, в които членуват представители на поднадзорните лица на Българската народна банка и Комисията за финансов надзор, бизнесът, асоциации на потребителите, други неправителствени организации, представители на академичната общност.
Законопроектът беше публикуван за обществено обсъждане на 25 март 2024 г. с 30-дневен срок за представяне на становища и предложения. Справката за постъпилите предложения, заедно с обосновка за неприетите предложения в резултат на проведените обществени консултации, е публикувана на интернет страницата на Министерството на финансите и на Портала за обществени консултации.
Проектът на закон е съгласуван и с Европейската комисия и Европейската централна банка, които са изразили своите положителни становища по него.
Освен това във връзка с приемането на еврото като законно платежно средство в Република България и произтичащата от това роля на Българската народна банка (БНБ) в Единния надзорен механизъм (ЕНМ) бе добрен и проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за кредитните институции.
Законопроектът предвижда промени в националната правна рамка в областта на пруденциалния надзор.
Създават се предпоставки за осъществяване на ефективен банков надзор съобразно действащите правила на еврозоната, като разпределението на надзорните правомощия между ЕЦБ и БНБ се привежда в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 1024/2013 и Регламент (ЕС) № 468/2014.
С въвеждането на еврото в Република България действащият режим на тясно сътрудничество между ЕЦБ и БНБ ще се преустанови и участието на страната ни в ЕНМ ще бъде аналогично на това на всички други държави-членки в еврозоната.
Предложените промени влизат в сила от датата, посочена в Решение на Съвета на Европейския съюз за отмяна на дерогацията за Република България, прието в съответствие с чл. 140, параграф 2 от Договора за функционирането на Европейския съюз.
С друго решение кабинетът одобри проект на Закон за допълнение на Закона за кредитните институции.
Със законопроекта се предлага да бъде допълнена разпоредбата на чл. 56а, ал. 3, т. 2 от Закона за кредитните институции (ЗКИ), като към структурите на Министерство на вътрешните работи (МВР) с право на достъп до електронната информационна система на Българска народна банка (БНБ) се добавят Главна дирекция „Гранична полиция“ (ГДГП) и дирекция „Вътрешна сигурност“ (ДВС).
Предлагането допълнение на чл. 56а, ал. 3, т. 2 от ЗКИ ще предостави възможност ГДГП и ДВС, като структури на МВР да бъдат определени с право на достъп до електронната информационна система на Българската народна банка.
С предлаганото допълнение на посочената разпоредба на ЗКИ се цели обезпечаване изпълнението на функционалните задължения на органите на ГДГП и на ДВС при осъществяване на оперативно-издирвателната дейност, извършването на проверки и разследването на престъпления.
Така ще се осигури достъп до значима допълнителна информация, което ще гарантира извършването в пълен обем на дейностите по документиране на престъпления и нарушения, като се събира и информация за финансови средства, придобити от незаконосъобразна и престъпна дейност, както и по-пълно, всестранно и обективно разследване.