“Тесла” е напът да загуби ключово предимство, което удържа през последните шест години – да продава повече електрически автомобили от всичките си конкуренти от нишата взети заедно в Съединените щати. През последните 12 месеца до края на май компанията на екзотичния милиардер Илон Мъск е продала грубо 618 хил. електрически коли (EVs) на американския пазар срещу 597 хил., реализирани от други производители, показват данни на Marklines, който публикува месечна информация за продажбите на автомобилния сектор. През идната седмица автомобилните компании ще започнат да отчитат продажбите си за второто тримесечие, между които и на популярни модели на “Дженеръл мотърс”, “Хюндай мотър” и на свързаната с последната “КИА корп.”.
“Тесла” е пазарен лидер в Съединените щати откакто луксозния й седан “Модел S” изпревари по продажби Nissan Leaf през 2015-а. И е продавала повече EVs от комбинирания брой електромобили на всички останали играчи от сектора откакто нейния “Модел 3” победи конкурентите през 2018-а.
След първоначалното стъписване и неохотен отговор обаче традиционните автомобилни групи постепенно затварят пропастта. През първото тримесечие на тази година “Тесла” е реализирала с 13% по-малко EVs на годишна база, докато продажбите на шест от другите десет едри американски производители на електромобили са скочили с впеталяващите от 56% на “Хюндай”/”КИА” до 86% на “Форд”. Същият тренд се е запазил и през април и май.
Възможно е “Тесла” да загуби монопола си в САЩ още след регистрирането на тазмесечните продажби, въпреки че е трудно да се предвиди кога точно ще се постигне баланс. Защото, за разлика от конкурентите си, фирмата на Мъск “докладва” продажбите си за съответното тримесечие и не обявява реализираните количества по региони. Ясно е обаче, че провежданите от главния изпълнителен директор Мъск политики на разделение на два лагера подкопават доминиращата позиция на “Тесла”.
Виновна е и очевидната празнина в производствения цикъл, оставил производителя да разчита само на два модела превозни средства за 95% от продажбите си, споделя Стефани Валдез-Стрийти – директор в Cox Automotive – най-голямата организация в сектора на автомобилните услуги. Докато конкурентите вече наводняват пазара в сегментите, за които фирмата на Мъск няма какво да предложи.
“Тесла” със сигурност си остава най-големият производител на EVs в Съединените щати със сериозна преднина пред останалите. През последните 12 месеца тя е продала над пет пъти повече електромобили от най-едрия си конкурент “Хюндай/КИА” и освен това произвежда най-търсените коли в света – “Модел Y”, и реализира повече напълно електрифицирани превозни средства в световен мащаб от който и да било друг пазарен играч. Тя е и компанията с най-висока пазарна оценка в света, въпреки сериозния спад на котировките на акциите й. “Тесла” струва около 575 млрд. щ. долара – по-малко от половината от пиковата й пазарна капитализация от 1.2 трлн. долара през 2021-а, но все пас с почти 85% над втория по големина производител на коли “Тойота мотър”.
Малкото компании, които могат да се похвалят с пазарен диктат подобен на “Тесла” в САЩ, са без конкуренция в областите си. Това са “Епъл” при смартфоните, “Гугъл” при търсачките по интернет и “Енвидиа” за чиповете за изкуствен интелект. Подобно доминиращо положение е помогнало на всеки от тези технологични гиганти да постигнат пазарни капитализации от над 2 трлн. щ. долара. И, подобно на тези компании, “Тесла” също има различни аспирации: Мъск вече обяви, че бизнесът му за леки коли в крайна сметка ще бъде засенчен от поделението за чиста енергия, от таксиметровите услуги Cybercab и от роботите хуманоиди.
Анализаторът на “Моргън Стенли” Адам Джонас коментира през миналата седмица, че цените на акциите на “Тесла” ще останат в риск докато инвеститорите смятат фирмата за блокирана в ставащия все по-конкурентен пазар на EVs. А в дългосрочен аспект ще бъде оценявана като другите технологични компании, придвижили се отвъд първоначалните си постижения. “Колата за “Тесла” е като видеоигрите за “Енвидиа” и продажбите на книги за “Амазон”, посочва банкерът.
Засега обаче автомобилният бизнес на “Тесла” генерира над 90% от приходите й. И че всичките примери на Джонас ще могат да запазят доминиращата си позиция в ключовите си пазарни ниши. Докато EVs на “Тесла” едва ли ще постигнат това.