Берлинският стартъп Synthflow, който разработва платформа за безкодов гласов асистент с изкуствен интелект, насочен към малкия и среден бизнес, обяви нов кръг финансиране на стойност 7.4 милиона долара. Това повишава общата сума, набрана от компанията, до 9.1 милиона долара от създаването ѝ през пролетта на миналата година.
Според Synthflow, големият интерес на инвеститорите се дължи на все по-широкото приложение на генеративния изкуствен интелект. Компанията твърди, че има близо 1000 клиенти и отчита двуцифрен месечен ръст, откакто е излязла от скритото си развитие и е пуснала своя браузър базиран на “безкодов” инструмент през декември 2023 г. Това показва сериозен интерес сред малките и средни предприятия към внедряването – или поне експериментирането – с инструменти за генеративен изкуствен интелект, които обещават лесно и постижимо повишаване на производителността.
Новото финансиране ще бъде насочено към научни изследвания и разработки , според изпълнителния директор и съосновател на Synthflow, Хакоб Астабацян. Той споделя, че екипът е фокусиран върху поддържането на ранния си успех чрез подобряване на функционалността на продукта и разширяване на целевата група от малки и средни предприятия. „Имаме много идеи. Знаем точно от какво се нуждаят клиентите“, казва той. Астабацян е предприемач с бизнес минало и бивш служител на Rocket Internet. Към неговото ново начинание се присъединяват брат му Алберт, който също е работил с него върху предишен “безкодов” стартъп, и Сасун Мирзахан-Саки, който носи опит в областта на софтуерното инженерство. Първоначално продуктът на Synthflow е бил предназначен за обработка на повиквания на английски език, тъй като най-големите му пазари са англоезични. Оттогава обаче са добавени версии на немски и френски език. Така че фокусът върху тези пазари в Европа също е част от плановете за бъдещето.

Колцентровете бяха пионери в използването на гласови асистенти с изкуствен интелект, възползвайки се от API-та на големи езикови модели (LLM) за създаване на системи, които могат да отговарят на телефонни обаждания по човешки начин – с неуморима енергия и ентусиазъм 24/7, макар и не винаги с перфектно разбиране.
Synthflow възприема концепцията в малко по-различна посока, насочвайки се директно към малки и средни предприятия (МСП) в сферата на услугите, включително и към по-малките такива, чрез DIY („направи си сам“) “безкодова” оферта. Целта е да се предложи на МСП цялостно преживяване, според Астабацян, който твърди, че възвръщаемостта на инвестицията от автоматизирането на основни задачи като планиране на срещи ще бъде очевидна за целевите им предприятия с ограничени ресурси.
„Изкуственият интелект може да го направи по-евтин и надежден начин, а хората могат да се занимават с други неща“, е неговата идея за гласовата помощ. Той дава пример за майстор или механик, който обикновено сам отговаря на телефона, когато не работи по дадена задача – което означава, че неизбежно пропуска много обаждания и губи бизнес. Или пък зъболекар, който наема рецепционист, работещ ограничено време, така че отново не винаги е на разположение, за да вдигне телефона.
Според Астабацян, наличието на инструмент, който може да се справи с основните запитвания на клиентите, може да бъде повратна точка за малкия бизнес. Тъй като целевата група на Synthflow са МСП, основен фокус за стартъпа е да направи технологията с изкуствен интелект достъпна за нетехнически потребители. Ето защо е изграден интерфейс “без код”, който позволява на клиентите да проектират гласови асистенти, които отговарят на нуждите на техния бизнес.
„Искахме да се опитаме да създадем нещо просто“, обяснява той. „Безкодов слой върху агентите с изкуствен интелект, така че собствениците на бизнеси, ориентираните към бизнеса хора, да могат да го изпробват, да се запознаят и да изследват какво могат да направят големите езикови модели за техните компании.“

Интерфейсът на Synthflow позволява на клиентите да влачат и пускат елементи, за да конфигурират гласови изкуствени интелигенции, които могат да изпълняват конкретни задачи за тях – като например насрочване на срещи, преминаване през често задавани въпроси или извличане на информация, като например получаване на лични данни от потенциален клиент, за да може човек да му се обади обратно. Според Астабацян, изкуственият интелект е много добър за ситуации, „когато някой трябва да се обади и има конкретен набор от въпроси, които трябва да бъдат зададени, и конкретна информация, която трябва да бъде събрана – особено статична, като адрес, дом и т.н.“ Клиентът може да конфигурира гласовия асистент така, че да съобщи, че е робот. „Мисля, че е много добра практика да се съобщи, че това е виртуален асистент“, казва Астабацян. „Личният ми любим начин за начало е: „Здравейте. Казвам се (името), в момента всички линии са заети. Извинявам се за това. Аз съм виртуалният асистент тук в (името на бизнеса). С какво мога да Ви помогна?“
Друга голяма полза на гласовите асистенти с изкуствен интелект е разпознаването кога едно обаждане трябва да бъде прехвърлено на човешки агент, според Астабацян. Така по същество се използва изкуствен интелект за филтриране на входящи повиквания въз основа на сложността – като автоматизацията се грижи за прости заявки, което допълнително се облагодетелства, като освобождава човешките агенти да отделят повече време за по-сложни запитвания на клиентите.
Той подчертава, че целта не е да се заменят човешките работни места, а по-скоро предлага изкуственият интелект да може да помогне на малките и средни предприятия да бъдат по-продуктивни и ефективни, отколкото биха могли да бъдат с ограничените си ресурси.
Ето защо, освен че позволява на клиентите да използват гласови асистенти, системата на Synthflow е проектирана да се грижи и за задачи по въвеждане на данни след повикване – например добавяне на срещи към инструмент за календар. Изграждането на интеграции с програми на трети страни е друг голям фокус за екипа. „Това е в което изкуственият интелект е толкова добър“, твърди той. „Защото може да вземе тази информация (извлечена от разговор) и например да актуализира определени полета в конкретна CRM система – и ако правите тези неща масово, на стотици или хиляди обаждания, изведнъж виждаме това технологично предимство, което видяхме (когато компаниите за пръв път приеха) компютрите.“

За гласовите асистенти стартъпът се базира на GPT LLM на OpenAI, но също така включва и собствени AI модели, които според Астабацян са били обучени на собствените му данни и фино настроени за специфични случаи на използване от клиентите. Той казва, че е изградил и собствен „слой за оркестрация на гласа“, който преобразува речта на клиента в текст, който след това може да бъде подаден към AI модела като подкана, връщайки автоматичен отговор, който системата преобразува от текст в глас, който клиентът чува като синтезиран глас на другия край на телефонната линия.
Засега стартъпът се фокусира върху използването на изкуствен интелект с входящи обаждания, които според Астабацян са ниско висящите плодове за автоматизация за компании с ограничени ресурси. Но той намеква за по-сложни възможности в процес на разработка, като научноизследователската и развойна дейност се подхранва от големия кръг със seed финансиране.
Едно нещо, върху което споменава, че работят, е функция, която ще позволи на гласовите асистенти на компанията да изпълняват това, което той нарича „действия на живо“ или „връзки“ – което означава, че по време на разговор изкуственият интелект ще може да провери наличностите на живо в склад. Или да извлече друга част от поисканата информация и да я „изпрати на друго място“, както той се изразява.
Четете още на : Meta пуска своя чатбот с AI за всички потребители в Индия.