CATL е китайски производител на батерии и обещава да представи революционен електросамолет с голям пробег до 2028 г. Компанията, която е световен лидер в производството на батерии за електромобили, вече проведе успешно тестов полет на 4-тонен самолет, задвижван от нейните ултраплътни “кондензирани батерии”. Фирмата очаква да има 8-тонен електрически самолет с обхват от 2000 до 3000 км (1240-1865 мили), който да оперира след 3-4 години.
През април 2023 г. CATL обяви своята “кондензирана батерия”, която предлага над два пъти по-голяма плътност на енергията в сравнение с почти всичко друго на пазара – невероятните 500 Wh/kg. За сравнение, типичната оловно-киселинна акумулаторна батерия за кола може да има до 50 Wh/kg, докато литиево-йонните батерии за електромобили, като тези в Tesla Model 3, могат да достигнат до около 265 Wh/kg.

Фирмата твърди, че кондензираната батерия е проектирана с акцент върху безопасността и теглото – специално за да отговаря на авиационните стандарти, с очакването да се използва за увеличаване на обхвата на летателни апарати.
Три месеца след това съобщение, CATL създава авиационно подразделение, като си партнира с Китайската корпорация за търговски самолети (COMAC) – държавна китайска компания за авиация.
Нещата се развиха изключително бързо оттогава. В четвъртък (26.06.2024г.) CATL обяви, че е тествала успешно 4-тонен самолет на батерии. Към момента няма информация за батерията, конфигурацията на двигателя, продължителността на полета, височината или скоростта, тъй като тези данни изглежда се пазят строго в тайна. Въпреки това се знае,че компанията цели да има готов комерсиален електрически самолет с обхват от 2000 до 3000 км (1240 до 1865 мили) до 2027 или 2028 г.
Самолет с 8 тона е далеч от 31-тонния Boeing 737 или 41-тонния Airbus A320, но Learjet 70/75 тежи малко над 7 тона и може да лети с девет пътника на борда. Именно към този пазар изглежда, че CATL се насочва първоначално.

Обещаният пробег далеч надминава този на всеки чист пътнически самолет, който лети в момента. Дори бъдещите концепции за батерийно-електрически пътнически самолети като Elysian E9X обещават не повече от 1000 км (621 мили) и не виждаме обещания за пробег дори близо до този, дори и при използване на водородно гориво в течно състояние. Така че, ако компанията успее да направи това, което твърди, това наистина е огромен скок в авиационната технология.
Китайските авиационни власти вече демонстрираха желание да продължат напред с футуристичен електрически въздушен транспорт, като изцяло сертифицираха операциите на въздушното такси eVTOL на eHang години преди регулаторите в САЩ или Европа да са готови да дадат зелена светлина на подобни търговски самолети на Запад.
От друга страна, колкото повече енергия носи дадена батерия на единица тегло, толкова по-голям е рискът от проблеми с термично разпадане, и резултатът става още по-разрушителен, когато нещата се объркат. Петстотин Wh/kg е много страхoвито число в този контекст, така че със сигурност се надяваме тестването на безопасността да бъде първи, втори и трети приоритет, докато CATL работи за въвеждане на този забележителен самолет в експлоатация в рамките на няколко години.
Четете още на : Инвестиция на Volkswagen от 5 млрд. долара повишава акциите на производителя на електромобили Rivian.