Революционен електросамолет с голям пробег обявиха от китайската фирма CATL

Революционен електросамолет с голям пробег обявиха от китайската фирма CATL

CATL е китайски производител на батерии и обещава да представи революционен електросамолет с голям пробег до 2028 г. Компанията, която е световен лидер в производството на батерии за електромобили, вече проведе успешно тестов полет на 4-тонен самолет, задвижван от нейните ултраплътни “кондензирани батерии”. Фирмата очаква да има 8-тонен електрически самолет с обхват от 2000 до 3000 км (1240-1865 мили), който да оперира след 3-4 години.

През април 2023 г. CATL обяви своята “кондензирана батерия”, която предлага над два пъти по-голяма плътност на енергията в сравнение с почти всичко друго на пазара – невероятните 500 Wh/kg. За сравнение, типичната оловно-киселинна акумулаторна батерия за кола може да има до 50 Wh/kg, докато литиево-йонните батерии за електромобили, като тези в Tesla Model 3, могат да достигнат до около 265 Wh/kg.

Революционен електросамолет с голям пробег обявиха от китайската фирма CATL

Фирмата твърди, че кондензираната батерия е проектирана с акцент върху безопасността и теглото – специално за да отговаря на авиационните стандарти, с очакването да се използва за увеличаване на обхвата на летателни апарати.

Три месеца след това съобщение, CATL създава авиационно подразделение, като си партнира с Китайската корпорация за търговски самолети (COMAC) – държавна китайска компания за авиация.

Нещата се развиха изключително бързо оттогава. В четвъртък (26.06.2024г.) CATL обяви, че е тествала успешно 4-тонен самолет на батерии. Към момента няма информация за батерията, конфигурацията на двигателя, продължителността на полета, височината или скоростта, тъй като тези данни изглежда се пазят строго в тайна. Въпреки това се знае,че компанията цели да има готов комерсиален електрически самолет с обхват от 2000 до 3000 км (1240 до 1865 мили) до 2027 или 2028 г.

Самолет с 8 тона е далеч от 31-тонния Boeing 737 или 41-тонния Airbus A320, но Learjet 70/75 тежи малко над 7 тона и може да лети с девет пътника на борда. Именно към този пазар изглежда, че CATL се насочва първоначално.

Революционен електросамолет с голям пробег обявиха от китайската фирма CATL

Обещаният пробег далеч надминава този на всеки чист пътнически самолет, който лети в момента. Дори бъдещите концепции за батерийно-електрически пътнически самолети като Elysian E9X обещават не повече от 1000 км (621 мили) и не виждаме обещания за пробег дори близо до този, дори и при използване на водородно гориво в течно състояние. Така че, ако компанията успее да направи това, което твърди, това наистина е огромен скок в авиационната технология.

Китайските авиационни власти вече демонстрираха желание да продължат напред с футуристичен електрически въздушен транспорт, като изцяло сертифицираха операциите на въздушното такси eVTOL на eHang години преди регулаторите в САЩ или Европа да са готови да дадат зелена светлина на подобни търговски самолети на Запад.

От друга страна, колкото повече енергия носи дадена батерия на единица тегло, толкова по-голям е рискът от проблеми с термично разпадане, и резултатът става още по-разрушителен, когато нещата се объркат. Петстотин Wh/kg е много страхoвито число в този контекст, така че със сигурност се надяваме тестването на безопасността да бъде първи, втори и трети приоритет, докато CATL работи за въвеждане на този забележителен самолет в експлоатация в рамките на няколко години.

Четете още на : Инвестиция на Volkswagen от 5 млрд. долара повишава акциите на производителя на електромобили Rivian.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст