Американският разработчик на усъвършенствани двигатели Universal Hydrogen изчерпа паричните си резерви и прекратява дейността си. Фалитът на стартъпа е удар за водородната авиация. Той показва, че е трудно да се разработят и комерсиализират нови технологии за задвижване. Въпреки това не означава, че водородната авиация е обречена. Други компании продължават да разработват водородни технологии за задвижване и е възможно те да бъдат успешни в бъдеще.
Провалът на стартъпа е сериозен удар за сектора на регионалната въздушна мобилност в САЩ, който се стреми да разработи алтернативи с ниски или никакви емисии за кратки търговски полети.

„Потвърждаваме тъжната новина, че Universal Hydrogen взе трудното решение да прекрати дейността си“, каза Марк Къзин, главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на компанията. „Докато известно време търсихме нов капитал и оценявахме различни стратегически опции, не успяхме да привлечем нови инвестиции и затова нашият борд взе това решение.“
Основателят и главен изпълнителен директор Пол Еременко, който преди това е бил главен технологичен директор на Airbus, е напуснал тихо позицията си на главен изпълнителен директор през април. Марк Къзин потвърждава, че Еременко вече не е главен изпълнителен директор, но „остава платежен консултант на Universal Hydrogen“. Страницата на Еременко в LinkedIn посочва текущата му позиция като съосновател на „стартъп в областта на изкуствения интелект в режим на секретност“.
Компанията, базирана в Хоутърн, Калифорния, разработваше преобразувания с водородни горивни клетки за турбовитлови самолети De Havilland Canada Dash 8 и ATR. В дългосрочен план те имаха амбицията да предоставят водородни задвижващи системи за новите чисти модели теснофюзелажни самолети на Airbus и Boeing.
Universal Hydrogen извърши първия полет на модифициран Dash 8, частично задвижван от водородна горивна клетка, през март 2023 г. по време на широко огласен изпитателен полет в Моузес Лейк, Източен Вашингтон. Стартъпът инсталира задвижваща система, която замени десния турбовитлов двигател Pratt & Whitney PW123 на Dash 8. Задвижващата система се състоеше от система с горивни клетки, доставена от нюйоркската компания Plug Power, подаваща електрическа енергия към електромотор Magni650 с мощност 872 к.с. (650 кВт), произведен от Magnix, който въртеше перката.
Преоборудваният Dash 8 изпълни изкачващ завой и два прелета над международното летище Грант Каунти. При втория прелет пилотът намали газта на турбопропелерния двигател Pratt & Whitney PW123 и остави Dash 8 да крейсира основно с тягата от своя водороден двигател.
Еременко определи техническото постижение като начало на „нова златна ера на авиацията“ по време на церемония след тестовия полет.

Провалът на Universal Hydrogen оставя базирана в САЩ/Великобритания ZeroAvia като самостоятелен лидер в областта на преобразуването с водород. Тяхното закриване също говори за високите разходи за разработка, свързани със задвижващите системи от следващо поколение за търговски самолети. Съоснователят Джон Гордън определя решението за прекратяване на дейността на компанията като „раздиращо сърцето“ в публикация в социалните мрежи.

„Въпреки големите усилия на всички, Universal Hydrogen не успя да осигури допълнително финансиране, за да продължи напред“, казва той. „Може би бяхме се появили твърде рано. Или не успяхме да убедим света, че водородът, а не само устойчивото авиационно гориво, е необходим за бъдещето на авиацията. Времето ще покаже.“
Четете още на : Революционен електросамолет с голям пробег обявиха от китайската фирма CATL.