Трябва ли да е безплатно ползването на социалните мрежи?

социалните мрежи

Ако сте търсили страници с обувки, репелент, автомобилни гуми или велосипеди във “Фейсбук”, това означава, че трудно ще се отървете от натрапване на подобни страници в бъдеще, колкото и да ги блокирате. И това никак не е случайно, защото, ако има “нещо”, което прекрасно се вписва в поговорката “Безплатен обяд няма”, това са социалните мрежи, за които отдавна си мислим, че са ни дадени от Господ. Или че ни се полагат по рождение…

Компанията-майка на „Фейсбук“ и „Инстаграм“ – “Мета”, въведе рекламния модел “Плати или се съгласи” през ноември 2023 година. Тя обяви тази мярка в отговор на изискванията на европейското законодателство за личните данни. Така потребителите на “Фейсбук” и “Инстаграм” трябваше да избират дали да плащат месечна такса за версия без реклами или

да продължат да ползват безплатна версия,

но с постоянно изкачащи персонализирани реклами.

За да изпълни изискванията на ЕС, компанията на практика постави ултиматум на потребитетите да позволят да се събират данни за онлайн поведението им за таргетирани реклами, както и личните им данни, или да си плащат, като запазват своята поверителност и не получават реклами.

Бе обявено, че абонаментът ще струва 9.99 евро на месец, ако се плаща през браузъра, и 12.99 евро на месец, ако се закупи от приложенията за iOS и Android. Абонаментът деактивира рекламата в двете социални мрежи наведнъж.

В понеделник (1 юли) Европейската комисия  съобщи, че възнамерява да обвини американския технологичен гигант в нарушаване на ключовите цифрови правила на блока. Глобите за нарушаване на закона могат да достигнат 10% от годишния оборот на компанията. Това би било сериозен удар, защото 

за 2023 г. приходите на „Мета“ са 125.3 милиарда евро.

Комисията, която действа като орган за налагане на конкуренцията в ЕС, обяви, че ултиматумът, наложен на потребителите,  нарушава европейския Закон за цифровите пазари, който бе създаден, за да възпира големите технологични компании, които стават все по-могъщи.

Съгласно закона, въпросните компании, определени като пазачи на информационния вход,

трябва да поискат съгласието на потребителя за комбиниране на личните му данни.

Ако потребител откаже да даде съгласие, той трябва да има достъп до друга алтернатива, като например използване на по-малък обем лична информация.

Тези компании събират огромни количества данни, което им дава супер предимство пред техните конкуренти и изкривява пазара. Очаква се приходите от реклами във „Фейсбук“ да надхвърлят 127 млрд. долара до 2027 година. Социалната платформа държи приблизително 19% от глобалните рекламни приходи.

Има обаче и друга страна. Тези социални медии са безплатни за потребителите, но на практика,

за да съществуват и да се развиват са необходими милиарди долари.

Тези пари идват от реклами. Към момента “Мета” генерира 97% от приходите си именно от реклами. По данни на “Форбс” само през второто тримесечие на 2023 г. те се равняват на 31.5 милиарда долара. Ясно е, че и потребителите, и бизнесът, искат да ползват безплатно, без да се използват данните им и без да им пречат някакви си реклами. Това обаче няма как да се случи и то… наистина не се случва.

Такса „Спокойствие“ става все по-честа практика. Платформата за стрийминг на музика „Спотифай“ от години предлага платена версия без реклами, от която – по данни на компанията – вече се ползва от над 200 милиона души.

Социалната платформа на Илон Мъск – “X”, също въведе платена версия с по-малко реклами, а “ТикТок” обяви, че

съвсем скоро също пуска платена версия без “досадни” реклами.  

Ултимативно или не, таксуването от страна на „Мета“ е въпрос на избор – дали ще предпочетем да си плащаме пред безплатната версия с реклами решаваме ние. А и всеки може да си прецени каква лична информация и снимки да споделя в социалните мрежи. Другият вариант е по-лош – задължително да плащаме абонамент. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че трябва да бъдат наложени по-строги правила за използването на електрически тротинетки?

Подкаст