Има тревожен недостиг на учители по математика и физика, предупреждават директори

недостиг на учители

Диян Стаматов – председател на Съюза на ръководителите в системата на народната просвета на България, предупреди в ефира на БНР, че има тревожен недостиг на учители по математика и физика. Освен това от 3-4 години има сериозен проблем и с назначаването на учители по химия и биология.

Според Стаматов в основата на проблема с недостига на учители по природните предмети е нерегулираният пазар на академичното ни образование и той ще става все по-трудно разрешим, ако държавата не се намеси.

По-конкретно той настоя специалности като „Учител по математика“ и „Учител по Физика“ трябва да станат по-привлекателни за студентите, като се осигурят по-високи стипендии, безплатни общежития, възможности за обмен по различни европейски програми, още докато студентите са първи и втори курс.

Стаматов предупреди, че този дефицит от кадри по математика и физика няма как да се разреши за година-две, а по-скоро ще се задълбочи и заради това държавата трябва да използва коренно различни мерки от досегашните, включително и непопулярни.

Вчера в профила си във „Фейсбук“ Стаматов предупреди, че изграждането на СТЕМ кабинети във всички български училища до 2026 г. изглежда все по-проблемно. Този тип кабинети са необходими на училищната система, тъй като дават възможност на децата благодарение на модерното си оборудване да се заинтригуват от такива предмети като математика, информатика, технологии, инженерство.

Той се позова на данни, цитирани от вестник „Сега“, според които от над 2240 проекта за изграждане на подобни кабинети към момента са сключени само 338 договора.

Според Стаматов забавянето е фатално и се дължи на липсата на достатъчен експертен капацитет в Националния СТЕМ център, през който минавали проектите на първия етап – за одобрение на концепцията. Той припомни, че за да може всяко училище да изгради свой СТЕМ кабинет, по Националния план за възстановяване и устойчивост миналата година са били отпуснати безпрецедентните над 500 млн. лева.

Преди година са подадени над 2700 проекта за СТЕМ центрове (по информация от МОН някои училища са подавали повече от 1 проект, т.е. след премахване на дублиращите се проекти броят им остава 2246, уточнява Стаматов.

След това обаче последвало исторически дълго, бавно, крайно капризно проверяване от различни административни екипи. И сега от МОН твърдят, че има подписани над 300 договора за изграждане на центрове, което реално е малко над 10% от подадените проекти. Другите чакат волята на администрацията и 12 месеца хората да проверяват ли проверяват, гневен е Стаматов.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Подкрепяте ли отварянето на държавни магазини в пощите?

Подкаст