„Дунав мост“ е ключова транспортна артерия, която не само свързва България и Румъния, а е част от трансграничния транспортен коридор № 9 и играе решаваща роля за европейската свързаност. Основният ремонт, който започва днес, е с неотложна необходимост, която трябва и ще бъде изпълнена с висок професионализъм и отговорност. Това отбеляза министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова.
Мостът не е ремонтиран от построяването му преди 70 години. Много преди началото на същинските строителни дейности са направени задълбочени анализи от страна на АПИ и са взети всички предпазни мерки, за да може да не се затруднява трафикът по време на активния летен туристически сезон. Изследвани са възможните евентуални затруднения и са предприети всички мерки те да бъдат избегнати, посочи министър Коритарова.
Сега очакванията са заедно с партньорите от Румъния да успеят и максимално
бързо да се предприемат действия за пускането на фериботната връзка Русе – Гюргево.
„Нашите разчети показват, че тя ще облекчи тежкотоварния трафик с между 20 и 30%, което ще позволи на румънските туристи, които ние ценим високо у нас, по-бързо придвижване“, заяви инж. Коритарова.
А по-добър синхрон между всички отговорни институции, свързани с ремонта и трафика, ще продължат регулярните съвместни срещи и по време на строителството, за да координират действията си и своевременно да се подава информация към всички пътуващи, ако се налага промяна в графика на работа или пък трябва да се изпълняват дейности, които налагат затварянето на целия мост.

На
необходимостта от по-добра свързаност между България и Румъния
акцентира и българският посланик в Румъния Радко Влайков. Той обърна внимание на факта, че в момента на река Дунав между България и Румъния има само два моста и пет ферибота. След няколко пъти отлагане състоянието на моста вече предизвиква опасност от сериозни инциденти и изисква веднага да бъдат започнати ремонтни работи, посочи посланик Влайков.
Кметът на Русе Пенчо Милков отбеляза, че мостът е не просто транспортно съоръжение, но е възможност за приятелска връзка между хората в Русе и Гюргево, между България и Румъния.
Строителните дейности по време на основния ремонт на Дунав мост при Русе ще се извършват без спиране на движението
и няма да се затваря съоръжението. На обекта ще се работи ежедневно по 10-12 часа на ден, през светлата част от денонощието. Работният процес ще се организира и извършва така, че превозните средства да преминават поетапно двупосочно в платното, в което не се работи. Строителните работи ще се извършват в 6 етапа. В първите два е основният ремонт на естакадата на съоръжението на българска територия. За изпълнение на дейностите ще бъде затворен участък с дължина около 400 метра. Първо ще бъде ограничено движението в лентата за вход в България, а след това за изход в посока Румъния. Прогнозният срок за изпълнение на ремонтните дейности в този участък е около 4 месеца и половина за всяка от лентите.
За по-добра организация на движението
регулирането на трафика ще се извършва с адаптивна светофарна уредба.
Тя ще може да се премества и да се разполага в съответната част на моста, която се ремонтира. Габаритът и височината на съоръжението не позволява безопасна работа през нощта, а опазването на живота и здравето на пътуващите и на строителите на обекта е най-важна. Ако изпълнението на някои дейности може да се извърши безопасно през тъмната част на денонощието, това ще бъде направено.

Трасето на българската територия на Дунав мост, който е част от път I-2, е с обща дължина 1057 метра.
От въвеждането му в експлоатация преди 70 години – през 1954 г., досега основен ремонт не е извършван. Преди повече от 22 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка. Техническият проект за ремонт на съоръжението предвижда цялостна подмяна на асфалтовите пластове, на панелите, хидроизолация, нови ограничителни системи, маркировка и др. Изпълнител на основния ремонт на Дунав мост е ДЗЗД „Дунав мост“. Стойността на договора е 44 877 228,68 лв. с ДДС и средствата са от бюджета на АПИ. Срокът за изпълнение на строителните работи по договор е 730 дни. Строителният надзор ще осъществява ДЗЗД „Дунав мост-ПИИ-Строл“. Стойността на техния договор е 848 400 лв. с ДДС.