Meta Platforms е решила да не предлага бъдещите си мултимодални AI модели в Европейския съюз. Решението е взето след задълбочена преценка на регулаторната среда в ЕС, както и на потенциалните последици от предлагането на такива модели.
Meta ще спре да предлага следващия си мултимодален AI модел, както и всички бъдещи такива, на клиентите си в Европейския съюз. Компанията твърди, че това решение се дължи на липсата на яснота относно регулациите от страна на европейските власти. Това действие поставя компанията в конфронтация с регулаторите в ЕС и подчертава нарастващата тенденция сред американските технологични гиганти да ограничат предлагането на продукти за европейските клиенти.

“През следващите месеци ще пуснем мултимодалния модел Llama, но той няма да бъде достъпен в ЕС заради непредсказуемата регулаторна среда в Европа”, заявиха от Meta в изявление.
Apple също така обяви миналия месец, че няма да пуска своята функция Apple Intelligence в Европа поради регулаторни опасения.
Meta планира да интегрира новите мултимодални модели, които могат да анализират видео, аудио, изображения и текст, в широк кръг от продукти, включително смартфони и умните си очила Meta Ray-Ban. Европейските компании няма да могат да използват мултимодалните модели, въпреки че те ще бъдат пуснати с отворен лиценз. Това също може да попречи на компании извън ЕС да предлагат продукти и услуги в Европа, които използват новите мултимодални модели.
Компанията планира да пусне скоро по-голяма версия на своя модел Llama 3, базирана само на текст. Тя ще бъде достъпна за клиенти и компании в ЕС, заявиха от Meta.
Проблемът на компанията не е със Закона за изкуствения интелект (AI Act), който все още се финализира, а по-скоро с това как може да обучава модели, използвайки данни от европейски клиенти, като същевременно спазва Общия регламент за защита на данните – действащия закон за защита на данните в ЕС (GDPR).

Meta обяви през май, че планира да използва публично достъпни публикации от потребители на Facebook и Instagram за обучение на бъдещи модели. Компанията заяви, че е изпратила повече от 2 милиарда известия до потребителите в ЕС, предлагайки начин за отказване от участие, като обучението трябваше да започне през юни.
Компанията твърди, че е информирала регулаторите в ЕС месеци преди това публично съобщение и е получила незначителна обратна връзка, която е взела предвид. След публичното обявяване на плановете си през юни, Meta беше помолена да спре обучението с данни от Европейския съюз. Две седмици по-късно компанията получи десетки въпроси от регулатори на защитата на данните от целия регион. Обединеното кралство има почти идентичен закон на GDPR, но Meta твърди, че не се сблъсква със същото ниво на регулаторна несигурност и планира да пусне своя нов модел за потребителите във Великобритания.
Представител на компанията заяви, че регулаторите в Европа отнемат много повече време за тълкуване на съществуващите закони, отколкото техните колеги в други региони. Ходът на Meta подчертава нарастващия конфликт между технологичните гиганти с регистрация в САЩ и европейските регулатори. Напрежението не е от скоро, тъй като ЕС отдавна е смятан за много по-строг в регулирането си както на поверителността, така и на антимонополните въпроси.

Технологичните компании, междувременно, твърдят, че тези регламенти вредят както на потребителите, така и на конкурентоспособността на европейските компании.
Четете още на : Европейският съюз обвинява Meta в нарушаване на новите цифрови правила.