Има заделени 1.6 млрд. евро по инфраструктурни проекти, като втория мост на Дунав – между Русе и Гюргево, като изграждане и модернизация на жп линии, транспортни артерии по направления Кулата – Видин, Александруполис – Русе, Александруполис – Силистра, участъка от магистралата Русе – Велико Търново от Бяла до Велико Търново и други. За тях ще има европейско финансиране, но процедурата е следната – когато АПИ кандидатства за изграждането на определените участъци, тя трябва да има потвърждението на Министерството на отбраната, че въпросните проекти са координирани с Гърция и Румъния и те са потвърдили, че параметрите на бъдещата инфраструктура ще са такива, че тя ще може да се ползва и от тяхната военна техника.
Това е същината на сключения меморандум на срещата на върха на НАТО във Вашингтон между министрите на отбраната на България, Румъния и Гърция.
“Ние, военните, трябва да зададем параметрите за мостовете и за пътищата”, обясни военният министър Атанас Запрянов по време на изслушването му в парламента по искане на Цончо Ганев от “Възраждане” и група народни представители:
Министър Запрянов уточни, че този меморандум е различен от така наречения Военен Шенген, който се отнася до облекчените гранични и митнически процедури при преминаването на румънски и гръцки войски през нашата територия. Той добави, че тези процедури вече са разписани с направени промени в националното ни законодателство.
Запрянов добави и че бюджетът на европейската програма в сектор “Транспорт” за периода 2021 – 2027 г. е 25.81 млрд. евро, като от тях 11.29 млрд. евро са за кофезионните държави, а 1.69 млрд. евро са за финансиране на проекти за транспортна инфраструктура с двойно предназначение, каквито са участъците, по които трябва да може да минава и военна техника. Тези инфраструктурни проекти се финансират до 50% от Европейската комисия, като в някои случаи тези проценти могат да се увеличат до 85% за кохезионните държави, като останалата част се поема от националите бюджети.
Христо Гаджев от ГЕРБ-СДС уточни, че по изготвянето на този меморандум се работи от 2018 г. и че той не е нещо ново, специално във връзка с войната в Украйна. Освен това поясни, че е нормална практика за държавите, членове на международни съюзи, предвид факта, че в периода от 1956 г. до 1962 г. в България са били вложени 5.5. млрд. лева за изграждане на инфраструктура – жп лини, гари, мостове, които да могат да се ползват и от военната техника на държавите, с които заедно сме били част от Варшавския договор.
.