Тайван започва сериозна борба с ширещата се контрабанда на суров петрол от пристанищата си като затяга мерките срещу финансирането на терористи в опит да прекрати търговията, която от години е в разрез с международните санкции срещу Северна Корея. Официални представители на чуждестранни правителства твърдят, че 90% от черното злато, превозвано за Пхенян, идва от тайвански териториални води.
Целта на Тайпе е да “затвори вратичките” в закона срещу финансирането на терористична дейност. Проектът на поправките в него, който трябва да бъдат публикувани през този месец, ще криминализира всяка трансакция с физическо или юридическо лице от страна, срещу която ООН е въвела санкции. Както и всяка операция, осъществена на територията на тази държава, посочват официални представители на правителството и на прокуратурата. Съгласно сега съществуващия закон, само директна продажба на санкционирано лице или компания се смята за незаконна.
“През последните години имаше поредица от казуси, свързани с претоварването на суров петрол за Северна Корея, при които се уверихме, че законът не е с достатъчно широк обсег”, коментира заместник-министърът на правосъдието на Тайван.
Провалът на Тайпе да спре незаконната севернокорейска търговия отдавна е болезнен пункт в отношенията на острова със западните държави, от чиято подкрепа се нуждае, за да парира растящата агресия на Китай. Пекин смята Тайван за част от своята територия и заплашва да го върне под свой контрол дори със сила, ако се наложи.
Част от стратегията на Тайпе да избегне подобна участ е да представи страната за демократично общество, подкрепящо основаващия се на закони международен ред и противопоставящо се на автокрациите. Според офиицални задгранични представители и анализатори обаче огромната част от черното злато, превозено до Северна Корея, идва от тайвански пристанища след като през 2017-а ООН наложи санкции върху тази търговска дейност – обстоятелство, което не отговаря на демократичния имидж на Тайван.
Поправките в закона премахват изискването към обвинението да докаже, че заподозрените “умишлено” са продавали на санкционирани субекти, което в минали случаи е проваляло делата срещу незаконните доставки за Пхенян. Освен това ще се криминализират камуфлажните тактики като нанасянето на боя върху името на кораба или изключване на автоматичната система за идентификация, както и неверните сведения за контрагентите по трансакцията в морски води. Подобно поведение при сегашната правна уредба се наказва единствено с административна глоба.
Официални представители на Запада обаче твърдят, че тайванското правителство е реагирало неохотно в миналото дори когато е получавало доказателства за претоварване на суров петрол от един на друг правателен съд, включително сателитни изображения и снимки от самолети. А висшестоящи прокурори признават за едва около 20 разследвания за превоз на черно злато за Северна Корея. Малко повече от половината от тях са приключили с обвинения, и едно единствено – с осъдителна присъда. През 2018-а тайвански съд е признал за невинни поради липса на достатъчно доказателства шест души, обвинени за контрабанда в Източно китайско море с танкера “Поларис”.
Тайпе се задейства да засили регулациите след като Русия възобнови директните петролни доставки за Пхенян, редуцирайки ролята на тайванските пратки. Анализатори констатират огромен спад на трансферите кораб-кораб с участието на плавателни съдове извън пристанищата на Тайван от март 2024-а, въпреки че все още се наблюдава известна активност на същите кораби и мрежи.
Плановете на Тайван за по-стриктен надзор на плавателните си съдове включват също и поправки на Закона за корабите. Митническата администрация също затегна реголаторните изисквания през миналата година, изисквайки от корабособствениците да регистрират трансакциите в международни води с точни данни за позицията им и информация за контрагента.
Официалните власти очакват възражения от собствениците на кораби срещу поправките в Закона против финансирането на терористична дейност по време на двумесечния период за консултации. Съпротива може да дойде и от контролирания от опозицията парламент. Което прави много сложно приемането и въвеждането в действие на промените.