Европейската комисия даде на Meta срок до 1 септември 2024 г. да отговори на притесненията, повдигнати от рекламния модел “плати или се съгласи”, или рискува да бъде санкционирана.
Европейската комисия заяви, че Мрежата за сътрудничество в областта на защита на потребителите (CPC) е уведомила социалния медиен гигант, че приетият модел за Facebook и Instagram потенциално нарушава законите за защита на потребителите.
Новата практика е описана като подвеждаща и объркваща, като властите изразяват опасения, че потребителите може да са били принудени да избират бързо между плащане за месечен абонамент или съгласие за използване на личните им данни за таргетирана реклама.
Според агенцията това може да е било мотивирано от страхове, че те “ще загубят моментално достъп до своите акаунти и своята мрежа от контакти”.
Meta, която въведе абонаментен план за потребителите от Европейския съюз в края на 2023 г., изпадна в горещи води, предлагайки това, което по същество не е избор, и за извличане на “такса за поверителност” за упражняване на техните права за защита на данните.
Съгласно Закона на ЕС за дигиталните пазари (DMA) компаниите с роля на пазач трябва да търсят изричното съгласие на потребителите преди да използват данните им за предлагане на услуги, които надхвърлят основната им функционалност (например реклама), или да предоставят достъп до по-малко персонализирана, но еквивалентна версия на платформите за тези, които отказват да се включат.
Комисията освен това критикува Meta за използването на неясни термини и представянето на услугата като “безплатна”, когато в действителност тя принуждава потребителите да се съгласят с използването на техните данни за персонализирана реклама, да не говорим за това, че ги обърква , като ги кара “да навигират през различни екрани”, за да определят как данните им се използват и обработват за рекламни цели.
Meta обаче счита платената версия за легитимен бизнес модел и посочи решение на Съда на Европейския съюз (СЕС) от миналия юли, че компанията може да предложи еквивалентна алтернативна версия на своята услуга “срещу подходяща такса”, която не разчита на събирането на данни за реклами.
“Потребителите не трябва да бъдат заблуждавани да вярват, че ще платят и повече няма да им се показват реклами, или ще получат услуга безплатно, когато вместо това ще се съгласят компанията да използва личните им данни за генериране на приходи с реклами”, каза Дидие Рейндерс, комисар на ЕС по правосъдието.
“Търговците трябва да информират потребителите предварително и по напълно прозрачен начин как използват личните им данни. Това е основно право, което ще защитаваме.”
Развитието идва дни след като Федералната комисия за конкуренция и защита на потребителите (FCCPC) на Нигерия глоби Meta с 220 милиона долара след разследване, което показа, че споделянето на данни от компанията във Facebook и WhatsApp нарушава местните закони за защита на потребителите, данните и поверителността чрез събиране на информация на потребителите без тяхното съгласие.
“Страните на Meta трябва незабавно да спрат процеса на споделяне на информация на потребителите на WhatsApp с други компании на Facebook и трети страни, докато потребителите активно и доброволно не дадат съгласие за всеки компонент от свободите, които страните на Meta възнамеряват да упражняват по отношение на информацията на субектите на данни”, се казва в окончателната заповед, издадена миналата седмица.
По-рано през май турската комисия за конкуренция наложи глоба от 37,20 милиона долара на американския технологичен гигант заради практиките му за споделяне на данни във Facebook, Instagram, Threads и WhatsApp.
Това следва и доклад, че Oracle се е съгласила да плати 115 милиона долара, за да уреди колективен иск в САЩ, обвинявайки компанията за софтуер за бази данни и облачни изчисления в нарушаване на поверителността на потребителите чрез събиране на личната им информация и продажбата й на трети страни.
Междувременно Google стана обект на ново разследване, инициирано от италианския орган за защита на данните относно начина, по който получава съгласието на потребителите преди да комбинира лични данни от различни услуги и дали предоставя достатъчно информация, за да повлияе на този избор.
“Google може да използва техники и методи за искане на съгласие, както и за създаване на самите механизми за получаване на съгласие, което може да обуслови свободата на избор на средния потребител”, твърди Garante.
“Наистина, клиентът би бил склонен да вземе търговско решение, което иначе не би взел, като даде съгласие за комбинирането и кръстосаното използване на личните му данни сред множеството предлагани услуги.”