Служебният транспортен министър Георги Гвоздейков увери, че процедурите за модернизация на железопътния транспорт не са изложени на риск. По време на заседание на ресорната парламентарна комисия той подчерта, че всички процедури се провеждат при стриктно спазване на Закона за обществените поръчки.
Гвоздейков съобщи, че полската компания Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA ще бъде избрана за изпълнител за доставката на 35 мотрисни влака, след като Stadler Polska Sp. Z.o.o., класирана на първо място, се е отказала от договора за доставка на седем двуетажни влака, финансирани от Плана за възстановяване и устойчивост.
Министърът обясни, че Stadler е направила поредица от искания за промяна в договора, включително за удължаване на срока на банковата гаранция и промяна на неустойките.
На 26 април 2024 година беше подписан договор с предмет „Доставка на седем броя двуетажни нулевоемисионни електрически мотрисни влака, с капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал“. Първоначалният срок за внасяне на банкова гаранция от страна на изпълнителя беше 30 работни дни от получаване на уведомление за осигурено финансиране. След изпратено мотивирано искане от Stadler, срокът беше удължен с още 52 работни дни. Крайният срок за подаване на банковата гаранция изтече на 22 юли 2024 година и до този момент тя не е предоставена, което е още едно потвърждение за отказа на компанията да изпълни възложения ѝ договор, уточняват от транспортното министерство.
Министърът подчерта, че са положени усилия за постигане на взаимноизгодни решения в рамките на закона, но от страна на Stadler са били поставени ултимативни изисквания. Той увери, че има непрекъснат диалог с Европейската комисия и се полагат максимални усилия за реализиране на реформата в железопътния сектор в съответствие с Плана за възстановяване и устойчивост.