По време на днешното изслушване на регионалния министър Виолета Коритарова в парламента, поискано от Даниел Петров от “Възраждане” и посветено на проекта за тунела под Шипка, тя призна, че поради няколко фактологични грешки и други констатирани особености, строителството му ще може да започне едва след приключване на процедурите, обвързани с проектиране и изготвяне и одобрение на нов технически проект и издаване на ново разрешение за строеж.
Тя обърна внимание и че последният идеен проект за тунела е бил от 2008 г. и той вече не отговаря на действащите в момента норми за проектиране на пътища и тунели
В рамките на изслушването си министър Коритарова припомни, че чрез тунела под Шипка ще се осъществява преминаването през Стара планина в централната част на България и връзката между северна и южна България. Северната част на тунела ще бъде в област Габрово, а южната – в област Стара Загора.
Проектът е включен за финансиране по ОП “Транспортна свързаност” 2021 – 2027 година.
Проектирането започва след близо 3-годишна процедура по обществените поръчки, стартирала през 2019 г. и преминала през обжалване и санкция на съда. Вече са подписани договори за проектиране и строителство и за строителен надзор. Срокът за проектирането е 8 месеца, а строителството ще продължи около 3.5 години.
Заложено е изграждането на пет тунела с обща дължина 4 км, като този под Шипка – ще е с дължина 3.2 км, а останалите четири тунела ще са по-малки. Ще бъдат построени още шест моста и един подлез, 12 броя армирани насипи, една стоманобетонна опорна стена, една стоманобетонна укрепителна стена и други съоръжения.
Обектът се изпълнява съгласно договорно споразумение от 8 юни 2022 година с предмет на проектиране и строителство на обход на град Габрово, включително с тунел под Шипка.
Изпълнителят на обекта е ДЗЗД Консорциум ПСВТс участници “Пътни строежи – Велико Търново” АД, “Хидрострой” АД и “Пътинжеренигстрой-Т” ЕАД. Стойността на договоа е – 358 млн. лева с ДДС, като срокът за изпълнение на поръчката е 1550 календарски дни. От тях за проектиране е определен срок от 240 календарни дни, за строителство – 1280 дни, а 30 дни – публичност и комуникация.
Строителният надзор се изпълнява по договор от 8 юни 2022 г. с предмет – осигуряване изпълнител на консултантска услуга във връзка с проектиране и строителство на обекта. Консултант на обекта е ДЗЗД “Трансконсулт – Свеко” с участници – “Трансконсулт – БГ” ООД и “Свеко Енергопроект” АД, като стойността на договора е 6. 479 млн. лева с ДДС.
На 13 юни 2022 г. започва изпълнението на проектантските работи, като срокът за изработването на документацията е 240 календарни дни. но в момента с допълнително споразумение от 31 август 2023 г. срокът на договора е спрян, считано от 31 юли 2023 г. до отстраняване на явна фактическа грешка, обясни министър Коритарова.
При разработването на техническия проект за новото трасе на пътя Габрово – Казанлък в участъка на територията на област Стара Загора и при проектиране на необходимостта от корекция на река Шипченска при входа на бъдещия тунел е констатирана явна фактическа грешка.
Причината е, че има неотразени участъци от пътя и реката в кадастралната карта и в кадастралните регистри. Това възпрепятства разработването на проектното решение за осигуряване на достъп до паметника Шипка, както и на обходен маршрут в случай на авария на новото трасе и тунела.
При изпълнението на проектното решение се налага и корекция на водни обекти, за които при разработения и одобрен подробен устройствен парцеларен план е установено, че проектът за корекция на река Шипченска попада в имот към горския фонд.
Водният обект е разположен в землището на село Шейново, но за него няма данни в кадастралната карта.
По договор с Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) от 6 юни 2023 г. дружеството Трансконсулт-22 ЕООД е изработило проект за изменение на кадастралната карта и на кадастралните регистри, като е предложило и отстраняване на явната фактическа грешка от Службата по геодезия, картография и кадастър – Стара Загора.
През декември 2023 г. е издадена заповед от Службата по геодезия, картография и кадастър, с която са одобрени измененията в кадастралната карта, поискани с проекта, и те са нанесени.
Но и за отсечката в област Габрово е установено наличието на явна фактическа грешка – тя обхваща съществуващи водни обекти, които са грешно отразени в кадастралната карта и в кадастралните регистри.
Това отново възпрепятства разработването на проектното решение за реконструкция, водохващане при Козята река.
Дружеството “Трансконсулт-22” ЕООД отново изработва проект за изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри за територията, граничеща с водния обект, и предложение за отстраняване на явната фактическа грешка.
В края на ноември 2023 г. Службата по геодезия, картография и кадастър – Габрово изпраща протокол до АПИ, съгласно който внесеният проект отговаря на нормативните изисквания относно реквизитите, но въпреки това службата извършва допълнителна проверка. При нея са установени несъответствия, част от които се дължат на разлики при измерванията в режим на маловодие и при режим на пълноводие на водните обекти. Следва подробно предписание и проектът е върнат за преработка на АПИ.
След преработката проектът за изменение на кадастралната карта отново е внесен и е одобрен от Службата по геодезия – Габрово. На 8 юли 2024 г. е издадена заповед от Службата по геодезия, картография и кадастър, с която измененията в кадастралната карта, поискани с проекта, са одобрени.
Службата по геодезия е изпратила заповедта до всички заинтересовани лица и се очаква нанасянето на имотите в кадастралната карта, което трябва да бъде извършено до края на юли 2024 година.
Появява се обаче и още един сериозен проблем – при извършване на подробно геодезическо заснемане на терена изпълнителят констатира, че поради недостатъчно скално покритие на масива не е възможно изпълнение на порталите на тунелите по тунелен способ.
Следва заснемане на терена на трасето в зоната на тунел 4, при което е установено, че всички профили на тунелния габарит излизат от действителния скален масив или са с недостатъчно покритие, което прави невъзможно изпълнението на тунел 4 по подземен способ.
В този случай изграждането на тунела по открит способ налага извършването на допълнително отчуждение в участъка на тунел 4, защото е установено, че при порталите на всички тунели отчуждените площи не са достатъчни за изпълнение на дейности по укрепване и изграждане на порталните участъци.
Изпълнителят вече е изготвил и представил на АПИ предварителен инженеро-геоложки доклад от извършените инженеро-геоложки проучвания в зоните в предпорталните пространства и в участъците, които не могат да бъдат изпълнени по тунелен способ. Съобразно конкретните геоложки условия са изчертани профили през 20 метра и са определени критичните профили, осигуряващи минимално покритие, при което скалният или земният масив на свода на тунела да остане стабилен.
При разработките е установено, че за всички тунели е необходима промяна на одобрения подробен устройствен парцеларен план и извършване на отчуждителни процедури за теренно обезпечаване на строително-монтажните работи в зоната на порталите на тунелите, както и за изграждане на тунел 4 по открит способ.
Невъзможността за изпълнение на дейностите извън обхвата на одобрения подробен устройствен парцеларен план за обекта е включена в договора с изпълнителя, уточни още министър Коритарова.