В края на провелата се среща между преговорния екип на ИТН с групата на независимите депутати, изключени или сами напуснали парламентарната група на ДПС, Тошко Йорданов се изказа оптимистично – за него е удовлетворяващо, че се води подобен разговор и той е обнадежден.
В действителност след като първо експертите на ИТН представиха приоритетите си по отношение на съдебната власт, наказателно-правните норми, финансите, евроатлантическата ориентация на държавата, вътрешната сигурност и ред, енергетиката и отбраната, председателят на ДПС – Джевдет Чакъров обяви, че и те приемат тези приоритети.
Последва представяне на важните теми за независимите депутати, при което на няколко пъти от ИТН коментираха, че те също напълно подкрепят подобни политики. Сред тях бе желанието за промяна на принципа “парите следват ученика”, твърдото убеждение, че е необходима спешна стратегия за решаване на демографския проблем и за мерки в сферата на дуалното образование.
“Общо след три срещи сме 47 човека” пресметна Тошко Йорданов събраната подкрепа до момента.
Той обясни, че ако след разговор с другите политически сили от ИТН съберат необходимия брой депутати, с който да си осигурят мнозинство, то следващата стъпка ще са експертни срещи и изграждане на конкретна програма със срокове и цели. След това от ИТН ще започнат да търсят експерти, които да я реализират и тогава Йорданов увери Чакъров, че ще му се обадят.
Ако това не се случи, Йорданов изрази надежда сегашният разговор да е добра основа за работата на следващия 51 парламент, защото само с подобни срещи би се върнало доверието на гражданите.
Ето какви по-конкретни приоритети си поставиха от ИТН и от групата на независимите депутати, определящи се като “ДПС без Пеевски”.
Експертите на ИТН се обявиха за реален досег на гражданите до съдебната система, свързан с по-голяма прозрачност и бързина при съдебните производства; ограничаване на правомощията на главния прокурор; премахване на практиката за командироване на прокурори; предприемане на необходимите мерки за въвеждане на електронното гласуване; по отношение на административния процес – поетапно въвеждане на мълчаливото съгласие, което ще доведе след себе си до промяна в Закона за държавния служител и в Закона за отговорността на държавата.
Експертите на ИТН отбелязаха, че парламентарната група ще работи за приемане на всички законопроекти, важни за ПВУ, като по отношение на Закона за несъстоятелността на физическите лица те имат някои критики, които биха могли да бъдат отразени между първо и второ четене.
На следващо място за тях е важно да се помисли върху остарелите норми в Закона за адвокатурата и в Семейния кодекс. Не на последно място от ИТН обръщат внимание на остарелия Наказателен кодекс от 1968 г., пояснявайки, че има две нови концепции за наказателната политика, а депутатите продължават да правят промени, напълно различни от заложеното в тях.
По отношение на евроатлантическата ориентация на България експертите на ИТН отбелязаха, че откриват най-много допирни точки с политиките на ДПС, като ще настояват при един бъдещ редовен кабинет държавата ни да предложи не само еврокомисар, но и да настоява той да получи конкретен ресор. От ИТН ще се борят и до края на унгарското председателство България да получи зелена светлина за сухопътен Шенген.
От ИТН ще работят и за смяна на членовете на регулаторите с изтекли мандати.
По отношение на финансите експертите на ИТН обявиха, че ще се придържат към принципа разходите да са съобразени с приходите, а не обратното. Тя бяха категорични, че ще запазят 10% плосък данък, тъй като това е едно от най-благоприятните условия за правене на бизнес.
В разходната част на бюждета предупредиха, че ще бъдат изключително прецизни особено по отоншение на това как се разпределят парите за общините. Обявиха, че ще се борят за промяна в европейските правила за финансиране на ВиК-проектите, защото в момента това не може да бъде направено без асоциирано ВиК-дружество.
По отношение на вътрешния ред и сигурност от ИТН обявиха, че едно от най-важните неща, което трябва да се направи, е функционален и финансов анализ на системата. Като свои приоритети маркираха повишаването на кадровата и техническата обезпеченост в системата.
Специалистите на ИТН споделиха и че при разговори с пожарникари им било споделено, че пожарите, които възникват във високите терени в гората, се дължат на електропреносната мрежа – през лятото проводниците увисват, започват да се допират един в друг и това произвежда искра. Според ИТН, за да се реши този проблем, следва да се преразгледат договорите с електропреносните дружества.
По отношение на енергетиката Павела Митова отбеляза, че с ДПС нямат доста сериозни разминавания – държат на запазването на базовите мощности, на диверсификацията на миксовете, на енергийната независимост. Тя уточни, че сега на ниво ЕС има прозорец за предоговаряне на Зелената сделка и България трябва да се възползва от тази възможност да предоговори квотите, още повече че още през 1991 г. ние сме отговорили на изискванията за Зелената сделка с намаляване на 50% на емисиите. Тя предупреди, че по отношение на изискването по ПВУ България да извади СЕО и “Булгартрансгаз” от БЕХ, ако това стане, ще се стигне до нестабилност във финансовото състояние на Енергийния холдинг.
В сферата на отбранителната политика народният представител от ИТН Александър Александров бе категоричен, че модернизацията на българската армия няма алтернатива, като тя дори следва да бъде ускорена – без пилеене на финансов национален ресурс, а с ориентиране към стратегически партньорства. Александров подчерта, че след като вече 20 години сме в НАТО, вече е дошло времето да обърнем внимание на нашата военна промишленост, като поставим акцент върху технологичните решения. Разбира се, преди всичко останало Александров подчерта, че ще трябва да се намери решение на проблема с недокомплекта на Българската армия.
От групата на “ДПС без Пеевски”, представлявани от Джевдет Чакъров, обявиха, че по отношение на съдебната реформа са изцяло “За” нейната антикорупционна част и “За” произнасянето на делата в срок. Обърнаха внимание и че Висшият съдебен съвет (ВСС) е с изтекъл мандат.
В сферата на финансите припомниха, че те са били основният субект, който отстоявал плоския данък.
По отношение на смяната на членовете на регулаторите с изтекъл мандат, настояха това да стане открито и прозначно, а за проблемите в сферата на енергетиката обявиха, че искат ясно разписана енергийна стратегия.
Експертите на “ДПС без Пеевски” предупредиха, че България преживява не демографска криза, а демографска катастрофа, като се обявиха за подкрепа на многодетния семеен модел. Причината – само през последните десет години населението на България е намаляло с 850 000 души. Откроиха и друг наболял проблем – въпреки че безработицата у нас е около 5% има близо 1 млн. млади хора, които нито работят, нито учат. В същото време пенсионерите са 2 400 000 души. За тях от “ДПС без Пеевски” предлагат актуализацията на най-ниската пенсия да става два пъти годишно.
След като Тошко Йорданов реагира на темата за демографската криза, Чакъров обяви, че от Движението имат идея да се направи нова национална стратегия за демографските политики, така че ще включат в нея и идеите на ИТН и като се обединят и я направят по-лесно ще пристъпят към нейната реализация.
Експертите на “ДПС без Пеевски” отделиха голямо внимание на необходимостта от Национална програма за развитие на селските региони, но в посока не само политики в земеделието, но и в икономиката и в културата. Настояха за стратегия за напояването, за нови основи на кооперирането с цел по-висока конкурентоспособност и повече инвестиции в селските региони.
По отношение на здравеопазването Джевдет Чакъров, който е лекар и преподавател в Пловдивския медицински университет, обясни, че трябват спешни мерки, като според него проблемът е в диспропорцията във финансирането на доболничната и болничната помощ.
От своя страна Тошко Йорданов коментира, че България има много лоша здравна инфраструктура, но ако тя се преподреди с правилен подход, то тогава проблемите чувствително ще намалеят.
Накрая експертите на “ДПС без Пеевски” поставиха като приоритетна задача и необходимостта да се помисли за духовното развитие на българското общество, като уточниха, че нямат предвид само образованието и културата, но и съществуващите функции на държавата, с които тя може да помогне на вероизповеданията в страната.