Основателя на автомобилната корпорация “Хонда Мотор” – Соичиро Хонда, е един от символите на японското икономическо чудо, като благодарение на иновативния си дух, бедното селско момче става създател и ръководител на мултимилионна и мултинационална компания. Соичиро Хонда притежава над 150 регистрирани патента. През 1988 г. той става първият японец приет в залата на славата в Американския автомобилен музей. Неслучайно е наричан “японския Хенри Форд”.
Баща му е ковач, семейството е бедно, но Соичиро е възпитаван в духа на най-добрите японски традиции.
На 16 години Хонда напуска училище и започва работа във фирмата за ремонт на автомобили “Арт Шокай” в Токио. В началото работи като бавачка за децата на собственика, но уменията му на механик скоро са забелязани. По-късно Хонда винаги споменава с уважение собственика на “Арт Шокай” – Сакакибара, от когото научва много не само за ремонта на автомобили, но и за работата с клиенти и техниците. Сакакибара насърчава и интереса му към моторните спортове. През 1923 г. “Арт Шокай” започва да произвежда състезателни коли, като Соичиро участва в конструирането на модела “Къртис”, оборудван със самолетен двигател. С този модел през 1924 г., заедно с брата на Сакакибара, печелят Петото автомобилно състезание на Япония.
През 1928 г. Сакакибара му възлага да открие и управлява клон на фирмата в Хамамацу, близо до родното му място. Там
Соичиро Хонда изявява изобретателския си талант,
като не се задоволява само с ремонт на автомобили. Регистрира първият си патент, като заменя дървените спици на колелата с метални. Тази иновация има голям успех и му донася значително състояние. По-късно е наречен “Едисон от Хамамацу”. Продължава да участва в автомобилни състезания до 1936 г., когато катастрофира тежко с по-малкия си брат на пистата Тамагава. В същото състезание поставя рекорд от 120 км/час.
Въпреки, че ръководи клона на “Арт Шокай” с голям успех,
ремонтът на автомобили вече не го удовлетворява и решава да се заеме с производство.
През 1936 г. основава “Токай Сейки Джукогио” (Тежкопромишлена компания Токай Сейки), която произвежда сегменти за бутала. Сключва договор с “Тойота”, но в началото среща технологични трудности, като от 50 сегмента само 3 се одобряват. Това го кара да се запише задочно в Института на Хамамацу, където 2двегодини изучава металургия. Подобрява технологията и поръчките се увеличават, като работниците достигат над 2000.
По време на Втората световна война предприятието преминава под контрола на държавата и произвежда военно снаряжение и части за бойни самолети.
През 1942 г. “Тойота” купува 40% дял от “Токай Сейки” и Соичиро Хонда от президент става главен директор.
Заради войната все повече жени работят в предприятието и Хонда прави постоянни нововъведения и автоматизации, за да гарантира качеството на изделията. По молба на шефа на фирмата Nippon Gakki (по-късно известна като “Ямаха”), Соичиро изобретява машина за производство на самолетни витла. Към края на войната фабриката на “Токай Сейки” в Ямашита е разрушена от бомбардировките, а компанията пострадва и от голямо земетресение на 13 януари 1945 година.
След капитулацията на Япония, Соичиро продава фирмата на “Тойота” и една година води необичаен живот. Докато повечето японци дават всичко от себе си във възстановяването на страна, Хонда играе шах, свири на флейта, засажда зеленчукова градина и произвежда уиски.
През октомври 1946 г. Соичиро Хонда създава “Хонда Гиджицу Кенкюджо” (Изследователски Институт Хонда),
фирма специализирана в моторизиране на велосипеди чрез поставяне на малки двигатели, станали излишни в армията. Тези велосипеди стават много популярни и скоро фирмата започва да произвежда собствени двигатели. През 1948 г., заедно с Такео Фуджисава, Соичиро основава “Хонда Мотор” (Honda Motor Co., Ltd.) и компанията започва да произвежда мотоциклети. Докато Фуджисава се заема с бизнес управлението, Хонда се концентрира върху инженерната част.
Днес от заводите й излизат също автомобили с висока проходимост, плавателни съдове, електрогенератори, корабни двигатели и градинарски машини.
Мотото на корпорацията е “Силата на мечтите” (The Power of Dreams),
но основателят на компанията приживе смяташе, че добрите продукти се продават сами и без реклама. Затова повечето реклами на “Хонда” са предназначени единствено за британския пазар и добиват популярност извън Обединеното Кралство единствено чрез Интернет. Компанията поддържа традицията на нестандартни реклами, с които да представя новите си продукти и технологии.