Мениджърите са започнали да летят по-рядко и избягват еднодневните командировки със самолет след като корпоративните пътувания са преминали в “нова нормалност”, твърди главният изпълнителен директор на Глобалната асоциация за бизнес пътувания (GBTA) Сюзън Нойфанг. “Инфлационният натиск и други фактори помагат на пътническите компании да правят повече пари от по-малко пътешествия … но начинът на пътуване е различен”, посочва госпожа Нойфанг. И обръща внимание, че “това е нова нормала и тя вероятно ще продължи да съществува”.
Една от големите промени е отказът от еднодневни полети, защото фирмените шефове искат да избегнат неудобствата от честите смени на графиците на летищата, заради тревогите за околната среда и променените нагласи след пандемията от КОВИД-19.
Еднодневните командировки със самолет “отпаднаха в началото на пандемията и не са се възстановили”, обяснява Нойфанг. А инфлацията принуждава мениджърите да се полагат усилия да пестят пари, въпреки че са ограничили пътуванията. GBTA не очаква реализираните спестявания от коригираните съобразно инфлацията глобални корпоративни командировки, които включват похарченото за полети, влакове, хотели и други разноски, да се върнат на предпандемичните им равнища поне до 2027 година.
Организацията е пресметнала, че без корекциите на инфлационното влияние, глобалните разходи за командировки могат да достигнат рекордните 1.48 трлн. щ. долара до края на 2024-а срещу 1.34 трлн. долара през 2023-а, надхвърляйки за първи път предпандемичните стойности.
Закъсненията и отменените полети са част от причините за по-малко корпоративни пътувания от края на пандемията, като 50% от участниците в проучване на GBTA през 2023-а са споделили, че тревогите от прекъсвания или неприятни изживявания са намалили “в известна степен” или “най-вече” желанието им да пътуват по работа.
Факторите за опазване на природата и за устойчива околна среда също са част от причините за ограничаване на командировките и усилията за организирането на повече съвещания в рамките на по-малко пътувания или пък ползването на самолет само за дълги разстояния. Доста компании, между които “Прайсуотърхаус Купърс”, “Ърнст енд Янг” и “Марш Макленън”, имат планове да намалят вредните емисии като редуцират полетите.
Има и чисто човешки елемент, допълва госпожа Нойфанг. Защото “еднодневните пътувания са наистина тежки, независимо какви са и дори в най-добрите дни, заради ранното им начало и късното завръщане у дома”. Дамата смята, че секторът е попаднал в “неустойчиво положение” предвид несигурната икономическа перспектива, включително последните борсови турбуленции и признаците за пропукване на щатското стопанство.
Президентът на поделението за глобални пътувания на “Американ експрес” (Amex GBT) Андрю Кроули обаче е оптимист. Той признава, че цените на полетите и на хотелите са нараснали значително през последните няколко години и семейните бюджети изостават малко от този ръст, но ще го настигна. Глобалните мултинационални корпорации пък са споделили с Amex GBT, че планират да увеличат разходите за пътувания, въпреки че малките и средни фирми вероятно ще са потърпевши от икономическата несигурност.