Германските инвестиции в Китай са скочили до 7.3 млрд. евро през първото полугодие

Германските инвестиции в Китай са скочили до 7.3 млрд. евро през първото полугодие

Германските инвестиции в Китай се увеличават въпреки усилията на Берлин да се еманципира и диверсифицира от азиатския дракон. Това е доказателство, че компаниите от най-голямото европейско стопанство пренебрегват призивите на правителството да се насочат към други, по-безопасни в геополитически аспект пазари.

Данни на Бундесбанк показват, че директните инвестиции на Германия в Китай са били 2.48 млрд. евро през първото тримесечие на 2024-а, а през второто са достигнали 4.8 млрд. евро. Което прави общият им размер за първите шест месеца на годината 7.3 млрд. евро срещу 6.5 млрд. евро за цялата 2023-а.

Тези вложения, в голямата си част направени от едрите германски производители на автомобили, са в разрез с предупрежденията на коалиционния кабинет на германския канцлер Олаф Шолц за растящите геополитически рискове, свързани с китайския пазар. Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен призовава бизнеса на територията на Европейския съюз да се “освободи от риска” от най-голямото азиатско стопанство. Мнозина в Европа се тревожат, че бизнеслидерите на Германия не са се поучили от войната в Украйна, извадила на показ опасната им обвързаност с Русия и прекалената им зависимост от руския природен газ.

Голямата опасност произтича от геополитическото напрежение в Тайванския проток, което може да има катастрофални последствия за много германски компании със сериозни и задълбочаващи се връзки с Китай. То може да отреже и достъпа на Германия до много жизнено важни суровини и материали, необходими за производството на голяма група стоки – от химикали до слънчеви панели и батерии за електрически коли. Зависимостта на Берлин от китайски внос е особено силна при редките метали като скандий и итрий.

Експерти твърдят, че по-голямата част от инвестираните евро са повторно вложени печалби, реализирани в Китай. Проучване на Института за икономически изследвания в Кьолн (IW) показва, че над 50% от спечелените 19 млрд. евро от германски фирми в Китай през 2023-а са инвестирани обратно там.

Икономистите коментират, че подемът на директните германски инвестиции са отражение на новата стратегия “В Китай, за Китай”, провеждана от компании като “Фолксваген”, които имат за цел да прехвърлят по-голяма част от произведеното на един от най-големите си пазари. Те са мотивирани от сривовете в продоволствените вериги по време на пандемията и от блокадата на Суецкия канал, обяснява Фридолин Щрак – специалист по Китай във Федерацията на германските индустриалци (BDI). Щрак допълва, че фирмените мениджъри “са решени да редуцират всички рискове във веригите за доставки като ги реорганизират на регионална база (чрез локализация) … което се случва основно в Китай”.

Юрген Матюс – експерт по германско-китайски търговски отношения в IW – обаче предупреждава, че тази стратегия може да навреди на националното стопанство. Матюс обяснява, че тя е защита срещу вероятни геополитически рискове, какъвто е ескалацията на напрежението в Тайванския проток, но ще е в ущърб на германската икономика и на пазара на труда в страната. Защото Германия “ще изнася по-малко за Китай и по-големи количества стоки ще се произвеждат там от китайски работници”.

Последните числа се появяват година след като правителството на Шолц прие първата в историята стратегия за Китай – план, който обосновава необходимостта от намаляване на риска в отношенията с азиатския колос. Въпреки че твърди, че се противопоставя на идеята за “отделянето” на Германия от Китай и за цялостно замразяване на отношенията, Шолц предупреждава компаниите “да не поставят всичките яйца в една кошница”. Стратегията призовава германските фирми да диверсифицират продоволствените си вериги и експортни пазари от Китай и да намалят уязвимостта на страната от външни шокове.

Засега обаче почти няма доказателства, че компаниите, най-вече едрите производители на коли, следват правителствените указания. Според американската група за проучвания Rhodium Group, силното темпо на германските инвестиции в Китай ще се запази до края на тази година. Анализаторите се позовават на съобщенията от последните месеци, какъвто е планът на “Фолксваген” да вложи 2.5 млрд. евро в разширяване на производството и в център за нови технологии в град Хъфей, провинция Анхуей. “Бе Ем Ве” пък има намерения да инвестира 2.5 млрд. евро в производствената си база в Шънян.

По оценка на Rhodium Group през последните пет години германските инвестиции трайно имат над 50% дял от вложенията на всичките 27 държави от Европейския съюз в Китай, основно заради приноса на германските производители на превозни средства.

Някои бизнес лидери изразяват личното си безпокойство от задълбочаващите се връзки на германския автомобилен сектор с Китай. “Фолксваген” беше подложен на масови критики заради дейността си в Синдзян, провокирани от обвиненията към тамошните власти за масови репресии срещу уйгурите.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Трябва ли да се въведе таван на надценките на основните хранителни продукти?

Подкаст