Проект на Закон за изискванията за достъпност на продукти и услуги внесе кабинетът преди началото на парламентарната ваканция. С изцяло новия нормативен акт се въвеждат изискванията на едноименната Директива (ЕС) 2019/882 на Европейския парламент и на Съвета от 17 април 2019 г. Целта на директивата е да допринесе за доброто функциониране на вътрешния пазар, като сближи законовите, подзаконовите и административните разпоредби на държавите членки по отношение на изискванията за достъпност за определени продукти и услуги, по-специално като се премахнат и предотвратят пречките пред свободното движение на определени достъпни продукти и услуги, породени от различаващите се изисквания за достъпност в държавите членки.
“В изпълнение на ангажиментите си по Конвенцията на ООН за правата на хората с увреждания България и останалите държави – членки на ЕС, развиват законодателство, осигуряващо правни гаранции за недопускане на дискриминация по признак „увреждане” и за създаване на равни възможности на всички граждани. Основният нормативен акт, гарантиращ правата на хората с увреждания в Република България е Законът за хората с увреждания (в сила от 01.01.2019 г). Със закона е въведена нова цялостна правна рамка за уреждане на обществените отношения, свързани с упражняване на правата на хората с увреждания в страната. В същото време обаче, действащите в момента национални изисквания за достъпност във връзка с конкретни продукти и услуги в държавите членки на ЕС, са различни, като понякога различия съществуват и в рамките на една държава – членка (когато изисквания за достъпност са определени на регионално/местно равнище). Това води до разпокъсаност на единния пазар и увеличава тежестта, която икономическите оператори понасят при предоставянето на достъпни продукти и услуги за потребителите”, пише в мотивите към законпроекта.
Проучване на социално-икономическото въздействие на нови мерки за подобряване на достъпността на продукти и услуги за хора с увреждания, направено за Европейската комисия, ГД „Правосъдие, основни права и гражданство“, е показало, че най-много проблеми се наблюдават във връзка с архитектурната среда, транспорта и информационно-комуникационната техника, включително интернет. Тези сфери са основни елементи от достъпността на услугите. В хода на консултациите със заинтересованите органи и организации е възприет вариантът въвеждането на изискванията на Директивата да стане чрез приемане на изцяло нов закон, а не с изменения и допълнения в съответните секторни закони.