Шолц ще спасява корабостроителница с кредити и покупка на акции за 2.8 млрд. евро

Шолц ще спасява корабостроителницата Meyer Werft с кредити и покупка на акции за 2.8 млрд. евро

Германският канцлер Олаф Шолц е уверил изпадналата в сериозни финансови затруднения корабостроителница Meyer Werft в северозападния град Папенбург, че германското правителство е готово да се намеси, за да задържи компанията на повърхността. На среща с работниците на 22 август Шолц е уточнил, че подробностите за спасителната сделка все още не са изгладени, но Берлин е част от решението.

Позицията на Германия на трета по големина икономика в света изисква мощен морски индустриален сектор и “Meyer Werft е силен коз, който не трябва и няма да загубим”, посочил германският канцлер. И определил корабостроителницата като “индустриалното бижу в короната” за Германия.

image 769

Идеята на Берлин е да спаси това бижу, което произвежда и офшорни съоръжени, с кредитни линии и покупка на акции за 2.8 млрд. евро. До 2030-а Германия иска да инсталира офшорни ветрогенератори с капацитет 30 гигавата срещу една 9 гигавата в момента. Тези големи вятърни паркове трябва да трансформират енергията си преди тя да бъде изпратена във вътрешността на страната с минимални загуби при преноса, което ще става на мини-острови, известни като конверторни платорми. Въпросните стоманени гиганти ще се изработят в Meyer Werft и трябва да бъдат спасени от правителството след загубите, натрупани от скока на производствените разходи, отворили дупка от 2.8 млрд. евро във фирмения баланс.

Корабостроителницата, която е близо до германското крайбрежие на Северно море и е основен работодател на целия регион, е добре позната на межднародната сцена с построените от нея круизни кораби. Поредицата от сделки за такива плавателни съдове, сключени точно преди да избухне пандемията, обаче ги превърнаха в огромни губещи пари позиции. Качващите се разходи не са били отразени в контрактите за строеж, а банките започнали да отказват заеми.

Шолц е подчертал на 22 август, че всяко потенциално поглъщане на Meyer Werft от държавата ще е за ограничен период от време и не е представил никакви вероятно числа. Асоциацията на регионалните обществени радио и телевизионни оператори ARD обаче предполагат, че и Берлин и управата на провинция Долна Саксония, където се намира Meyer Werft, ще купят фирмени акции за по 500 млн. евро и ще предоставят гаранции на заеми за други 1.8 млрд. евро. Тази сделка обаче трябва да получи благословията на Брюксел.

Близки до правителството източници са коментирали на 21 август, че федералното правителство и управата на Долна Саксония ще гарантират заеми за по около 900 млн. всяка като част от трансакцията и ще придобият временно между 80% и 90% дял в компанията, която, по оценка на експерти, ще се нуждае от 2.8 млрд. евро до 2027 година..

Спасителната операция обещава добри новини за бавещото се разширяване на офшорните вятърни мощности. В рамките на пет години Германия трябва да навакса изоставането и да включи 20 гигавата. Meyer Werft е започнал да работи по комплектоването на първата си конверторна платформа за мрежовия оператор Amprion през юли и тя трябва да бъде инсталирана през 2028-а. Това ще е първото от години насам съоръжение, изградено в Германия, под натиска на Асоциацията на офшорните вятърни оператори, които предупреждават, че закъсненията за включване на вятърните паркове към мрежата са заради липсващи конверторни платформи.

В момента Meyer Werft е сключил договори за влагането на общо 50 хил. тона стомана в четири платформи, всяка с капацитет от поне 900 мегавата, които да бъдат пренесени към вътрешността на страната.

Книгата за поръчки на корабостроителницата също е изцял запълнена. Преди четири дни е бил сключен най-големият договор в историята на компанията – поръчка на четири круизни кораба от американската “Дисни груп”.

Премиерът на провинция Долна Саксония Щефан Вейл коментира, че успешна спасителна акция за Meyer Werft “ще е най-големият ангажимент, който той и колегите му са поемали към една фирма като ръководители на провинциалната управа”. Вейл посочва, че корабостроителницата осигурява работа на около 17 хил. работници и има поръчки за над 11 млрд. евро, което трябва да гарантира заетостта им поне до края на това десетилетие.

Преди Шолц, министърът на икономиката Роберт Хабек е заявил съшо на 22 август, че сделката за спасяването на борещата се за оцеляване Meyer Werft от сегашната финансова криза е “на една ръка разстояние”. Той е казал на репортерите преди да отпътува за Кьолн, че компанията е традиционна и много ефективна корабостроителница в Германия.

От Meyer Werft са коментирали, че все още предстои да се уточнят важни подробности за потенциалната спасителна акция, включително преместването на корпоративната централа от Люксембург на терена на обекта в Папенбург.

Законодателите от германския и от провинциалния парламент на Долна Саксония ще трябва да дадат зелена светлина на евентуалната сделка, след което и Европейската комисия ще трябва да каже тежката си дума, защото всяка държавна намеса би могла да повлияе върху конкурентните позиции на други корабостроителници в Европейския съюз.

Решение трябва да има до 15 септември, защото Meyer Werft е предупредил, че в противен случай ще остане без пари.

Корабостроителницата е поредната компания, която се бори да получи кредитни линии и се обръща към Берлин. През ноември 2023-а германското правителство спаси “Сименс енерджи”, който банките отхвърляха като благонадежден клиент след като произведените от фирмата вятърни турбини бяха критикувани остро заради проблеми с качеството.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст