Aspides – военната мисия на Европейския съюз в Червено море, предупреди на 24 август, че участъци от региона са застрашени от “тежка екологична катастрофа” след очевидно умишленото взривяване на танкер, натоварен със 150 хил. тона суров петрол, от йеменските хуси. Предупреждението идва след като бунтовниците са разпространили видео на определената от тях експлозия на дългия 274 метра кораб, атакуван на 21 август от техни бойци.
Aspides е мисия на членове на Европейския съюз, чиято цел е да премахне заплахата за международното корабоплаване от подкрепяните от Иран хуси. Екипажът на обхванатия от пламъци гръцки танкер “Сунион” беше спасен на 22 август от френски разрушител – част от Aspides. Самият плавателен съд пък беше оставен на дрейф на 77 морски мили от пристанище Ходейда след осъществените ден по-рано поредица от атаки на бунтовниците.
Взривяването на кораба е нов тактически подход на хусите. Откакто през ноември 2023-а групировката започна кампанията си срещу международното корабоплаване, тя е потопила два плавателни съда – атакувания през февруари Rubymar и ударения през юни Tutor. Но никога досега не е взривявала умишлено напуснат кораб.
В официалното изявление на Aspides, публикувано в платформата X, се съобщава, че не е имало видим пожар на танкера когато френските военни са спасявали екипажа. Военноморските сили не потвърждават твърденията на бунтовниците, че са взривили кораба. Но отбелязват в изявлението си, че “на 23 август плавателният съд е бил в пламъци в резултат на атака от неизвестен източник и това е значителна заплаха заради огромното количество петрол на борда, което може да доведе до тежка екологична катастрофа с потенциални опустошителени последствия за биоразнообразието в района”.
От военната мисия не уточняват какви екологични поражения са нанесени досега. Но правят заключение, че “ситуацията показва, че този вид атаки са заплаха не само за свободното корабоплаване, но и за живота на моряците, на водния свят, на околната среда и на съществуването на всички жители на региона”.
Говорителят на американското министерство на външните работи Матю Милър посочва в официално изявление на 24 август, че “хусите дадоха ясно да се разбере, че искат да унищожат риболовния бизнес и регионалните екосистеми, на които разчитат Йемен и другите общности от областта за прехраната си”. Милър допълва, че “продължаващите атаки на бунтовниците заплашват да излеят милиони барели суров петрол в Червено море – количество, което надхвърля четирикратно размера на предизвиканото от “Ексън Валдес” бедствие”.
Видеото, публикувано на сайта на хусите в X във вечерните часове на 23 август, показва мощни експлозии на плавателен съд с надпис “Delta Tankers” – името на гръцките собственици на “Сунион”. Говорител на бунтовниците е публикувал кадрите с думи, описващи ги като доказателство, че “Йеменският военноморски флот” (както групировката нарича собствените си военноморски сили) е подпалил “Сунион”. В поста се казва, че собствениците на танкера са нарушили забраната на хусите да използват пристанища в “окупирана Палестина”, както те наричат Израел.
Групировката твърди, че кампанията й е начин да подкрепи палестинците в Газа след нахлуването на израелците в отговор на атаката на Хамас на 7 октомври 2023 година. Стотиците обстрели на търговски кораби принудиха много международни корабни компании да пренасочат плавателните си съдове извън стратегическия маршрутпрез Червено море и Суецкия канал, свързващ Близкия изток и Азия със Средиземноморието и Европа.
Товарът на “Сунион” от 150 хил. тона е приблизително пълният капацитет на плавателните съдове от неговия тип – около 1 млн. барела суров петрол. Агенцията за връзки с обществеността, представляваща Delta Tankers, повтори предишното твърдение на собствениците, че са искали да спасят кораба. “Delta Tankers правят всичко възможно, за да премести кораба и товара”, посочва агенцията след публикуваното видео на хусите. Преди него тя е твърдяла, че “Сунион” е претърпял само “минимални повреди” след поредицата ракетни удари на бунтовниците в средата на седмицата.
Това е първата успешна атака на хусите на търговски кораб след удара срещу Tutor на 12 юни, при който беше убит моряк, а плавателният съд беше потопен. Потъването на Rubymar и Tutor обаче са по-малки заплахи за околната среда, защото те са пренасяли сухи насипни товари, а не петрол.