След скандалната реклама с енергиен прах, от “Ние, потребителите” искат закон за инфлуенсърите

След скандалната реклама с енергиен прах, от "Ние, потребителите" искат закон за инфлуенсърите

Закон за регулиране дейността на т. нар. „инфлуенсъри“ ефективно би намалил случаите на промотиране от страна на влиятелни личности на продукти и модели на поведение, които могат да се окажат вредни за здравето, живота и психичното развитие на подрастващите и на други уязвими групи потребители. Това мнение изразиха от онлайн платформата „Ние, потребителите“ в писмо до медиите по повод разпространяваната в социалните мрежи скандална реклама на енергиен продукт с участието на популярно лице.

Този закон следва да регламентира всички аспекти на дейността на влиятелните личности, особено в социалните мрежи. На първо място – гарантиране качеството и безопасността на промотираните от тях продукти. След това – верността на отправяните послания и непрестъпването на законите. Не на последно място – предвиждането на санкции при нарушения – на инфлуенсърите, на агентите им, както и на наемащите ги рекламни компании, на които да се вменят задължения да проверяват лицата, които ангажират за инфлуенсъри при техни кампании и други.

До приемането на такъв закон всеки отделен случай трябва да бъде разглеждан през призмата на транспонираната в Закона за защита на потребителите в България директива за нелоялните търговски практики. При доказване на такова нарушение, виновните лица ще могат да бъдат наказвани много по-сериозно – със санкции до 70 000 лв. и забрана за повторно прилагане на порочната практика.

От “Ние, потребителите” напомнят, че във Франция има действащ Закон за инфлуенсърите, който държи сметка на всички „замесени“ при изготвянето и разпространението на реклама, за която се счита, че е извън правилата – от рекламните агенции, през инфлуенсърите и техните агенти до социалните платформи. Наказанията за неспазване на разпоредбите могат да достигнат до две години затвор и глоба от 300 000 евро.

“Рекламата”

“Спокойно, не е това, което си помислихте” – така започва реклама, разпространена в социалните мрежи, в която попфолк певицата Диона е в автомобила си и “чертае” линии с бяло прахообразно вещество, приличащо на кокаин. Във видеото, което малко по-късно тя изтри от профила си в Инстаграм, се “разяснява”, че това не е наркотик, а нова енергийна напитка. От сайта на продукта се разбира, че тя се приема чрез вдишване през носа, като дори се продава на грамове, както кокаина.

“Абсолютно законна и напълно безвредна, доверете се на опита”, продължава Диона във видеото. В началото на тази година тя беше хваната да шофира под въздействието на наркотици, като дори и след кръвната проба, която според разпространената информация от медиите е потвърдила употребата на кокаин, певицата продължи да отрича.

Собственикът на фирмата, разпространяваща продукта, е заявил пред БНТ, че веществото било като “енергийна напитка, безвредно е и се равнява на три кафета”, като основната съставка е кофеин. Продуктът е на българския пазар от 3 месеца и според фирмата отговарял на всички регулации.

От МВР казват, че нямало законови основания да се намесят по казуса.

От Комисията за защита на потребителите (КЗП) пък съобщиха, че са изпратили сигнал още преди месец до здравното министерство за продукта.

Междувременно КЗП информира, че ще санкционира с до 30 хил. лв. фирмата, разпространяваща енергийната “напитка”, заради липса на информация на сайта на търговеца за адреса и формата за отказ от поръчка.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че нулевия ДДС за хляба трябва да бъде върнат?

Подкаст