Базираната в Брюксел Асоциация на европейските производители на коли (ACEA) настоява за “спешни действия” преди през 2025-а да влязат в сила новите целеви параметри за вредни емисии, които могат да докарат глоби за милиарди евро на някои от европейските фирми от сектора, сражаващ се със спада на търсенето на електрически коли (EVs).
Играчите от бранша изискват също от Европейската комисия (ЕК) да измести планираните преразглеждания на регулирането на отделяния въглероден двуокис от 2026-а и 2027-а за идната година, става ясно от публикуваното на 19 септември официално изявление на ACEA след проведеното ден по-рано съвещание на борда й. Все пак, организацията не е поискала от Брюксел да отложи с две години въвеждането на изискването за отделяне на около 95 грама въглероден двуокис на километър на превозно средство – опция, която също е била разглеждана.
Особено гласовит е бил главният изпълнителен директор на “Рено” и президент на ACEA – Лука де Мео, за нуждата от гъвкавост при прилагането на по-стриктни правила с потенциал да принудят сектора или да спре производството на около 2 млн. коли или да плаща глоби, които могат да достигнат грубо 15 млрд. евро.
Производителите на автомобили в Европа, “обединени в ACEA”, изпълняват своята част от прехода, “но, за съжаление, другите необходими елементи за този системен преход не са си на мястото”, пише в официалното изявление на организацията.
Европейските автомобилни компании се борят да преодолеят резкия спад на търсенето на EVs след като правителствата ограничиха стимулите, като в същото време китайските им конкуренти разширяват присъствието си в региона. От януари до юли електрическите автомобили са имали 12.5% дял от регистрираните продажби на нови превозни средства в Европейския съюз (ЕС), показват данните на ACEA – доста под равнището, което да гарантира съвместимост с по-стриктните емисионни наредби.
Германия, която през последните няколко седмици публикува множество лоши икономически новини, оглави спада на продажбите в Европа през август заради срива на търсенето на електрически коли. Доставките им на най-големия пазар за автомобили в региона са потънали с 69% през миналия месец до едва 27 хил. броя, съобщи на 19 септември ACEA. Обратът се случва след скока на продажбите в Германия преди година преди правителството да отмени стимулите за компаниите, поризвеждащи EVs.
Най-голямото европейско стопанство премина през поредица от неуспехи в ядрото на промишления си бранш. “Фолксваген” – най-големият производител на коли на Стария континент, анулира десетилетния си договор с работниците и планира да затвори заводи в Германия за първи път в историята заради линеещото търсене. “Бе Ем Ве” преоцени параметрите за оперативните приходи и печалби, отчасти заради ниските продажби на EVs. В нишата на високите технологии, производителят на чипове “Интел” отложи строителството на планирана фабрика, за която правителството е заделило субсидии за 10 млрд. евро.
“Икономиката на Германия не набира скорост и домакинствата, както и инвеститорите, се дистанцират”, коментират анализатори на “Ърнст енд Янг”. И допълват, че “геополитическото напрежение и военните конфликти оказват натиск върху нагласите”.
Пазарният дял на електромобилите в региона се е свил през август до 14% от малко над 15% през същия месец на 2023-а, проваляйки стратегиите на автомобилните компании за отказ от двигатели с вътрешно горене. Отмяната на субсидиите и помощите в ред държави отказват потребителите, които се борят със високата издръжка на живота, от покупки на сравнително скъпите електромобили.
В Европа регистрациите на сделки за нови превозни средства са паднали през август с 16.5% спрямо същия месец на миналата година – до 755,717 млн. броя, включително във Франция и Италия.
Това развитие на нещата подлага под въпрос крайния срок на ЕС за ефективна забрана на продажбите на нови коли с двигатели с вътрешно горене от 2035-а нататък. Европейските автомобилни компании пък са разделени за бъдещите си производствени стратегии в условията на задаващата се нова нормативна уредба.
“Готови сме да обсъдим пакет от краткосрочно облекчаване на целевите параметри за отделяне на въглероден двуокис от колите и микробусите през 2025-а”, обещава в официалното си изявление ACEA.