Калпави планове за управление на речните басейни вбесиха зелените

управление

Изтече срокът за обществено обсъждане на представените още в края на март от Министерството на околната среда и водите и басейновите дирекции Планове за управление на речните басейни до 2027 година. Според реакциите на еколозите от неправителствения сектор, опитът за отбиване на номера с набързо изготвените и претупани планове е повече от пълна катастрофа. Явно нито похарчените 20 млн. лв., нито наказателната процедура заради 4-годишно умишлено протакане на нещата, са успели да мотивират нашенските чиновници да свършат нещо смислено.

Оказва се, че след близо четири годишно закъснение в изпълнението на проект „ПУРБ 2022-2027“ с бенефициент дирекция „Управление на водите“ и партньори басейновите дирекции (изпълнен от консултанти от Световната банка по споразумение от 2018 г.) отново се предлагат куци документи.

Както съобщават зелените, недопустимо е в България да бъдат приети и да действат отново некачествени планове, които да продължат да не осигуряват достъп до вода, сигурност и здраве за гражданите на републиката.

С изтичането на 6-месечният срок, през който трябваше да бъдат дадени и оценени становищата по обществената консултация за проектите на Световната банка за Плановете за управление на речните басейни за периода 2025 – 2027 г., все по-болезнено истината лъсва пред очите и на неспециалистите –

планове не просто бяха подложени на унищожителни критики,

но ще се наложи те да бъдат напълно преработени.

В същото време старите планове, чиито „срокове за годност“ са изтекли още през 2021 г., продължават да действат. От “Зелено движение” напомнят, че процесът по изготвяне на актуални планове е забавен с години, като през 2022 г. дори се е наложило изменение на Закона за водите, чрез което сроковете са удължени официално.

В същото време неоспорим факт е, че тези планове са изключително важни, тъй като те постановяват къде са водите и водните басейни на България и какви са управленските мерки по осигуряване на достъп до ползването им и опазване на количеството и качеството им.

Ефектът е потресен: по данните на зелените, само през 2024 г.

620 населени места с приблизително 520 000 жители

са били лишени от гарантиран достъп до питейна вода.

Анализ на “Зелено движение” показва, че част от щетите и жертвите на наводненията в община Царево, например, се дължат единствено на липсата на картиране и планиране на водните обекти в общината. Тоест – въпросните водни обекти не фигурират в Плановете за управление на речните басейни и поради тази причина не са отразени речните им тераси и

не е наложена задължителната забрана за застрояването им.

Подчертава се и фактът, че публичната и пътната инфраструктура не са съобразени с наличието на тези водни обекти.

Този тип проблеми са „универсални“ и превръщането им в хронично заболяване гарантира, че все по-големи части от България все по-жестоко ще страдат както от засушаване, така и от наводнения.

Затова от организацията настояват в бъдещите Планове за управление на речните басейни да бъде заложено картиране на абсолютно всички водните ресурси на България, да бъдат предвидени достатъчно пари за теренна и документална работа с тях, да бъдат наложени категорични забрани и ограничения в прилежащите им терени. Примерно – за сеч, добив на инертни материали, заустване и изхвърляне на отпадъци. И, естествено, да бъде наложен строг контрол върху прилагането на тези забрани и ограничения.

От организацията подчертават, че част от кризата с питейната вода се дължи на

необвързване на новото строителство с капацитета на водоизточниците

и наличието на пречиствателни станции. И настояват да се предвидят мерки за ограничаване на жилищното и промишлено ново строителство до капацитета на водоснабдителните системи и водоизточниците.

Според тях, е необходимо всички планове да бъдат допълнени с регистрите на защитените зони на водите за опазване на водозависими видове и местообитания и на защитените територии.

Те са категорични, че е необходимо всички обекти по Рамсарската конвенция да бъдат упоменати в новите планове, като се предвидят мерки за тяхното опазване.  И считат за недопустимо

влажни зони от международно значение, като Драгоманското блато,

да не съществуват в плановете, както и да липсват мерки за тяхното опазване.

От организацията съобщават, че в представените към всеки проект на плановете, няма вписани отговорни институции, които ще изпълняват тези мерки. Освен това, самите мерки не са остойностени и никой не знае колко пари ще струва всяка от тях. И това, ако не са съществени празноти…

В прессъобщението на организацията се подчертава и още нещо: първоначално

плановете за управление на речните басейни

е трябвало да заработят през 2022 г., защото все още актуалните им „предшественици“ са със срок на действие 2016-2021 година.

Проектът BG16M1OP002-1.017-0001-C01 “ПУРБ 2022-202 с бенефициент дирекция “Управление на водите” и партньори басейновите дирекции е финансиран от Кохезионния фонд на Европейския съюз по Оперативна програма “Околна среда 2014-2020 г.” и се изпълняваше с консултантска помощ от Международната банка за възстановяване и развитие (МБВР) по споразумение от 2018 година.

Заради завареното забавяне, екипът на ЗД в екоминистерството в края на 2021 г. удължи срока с една година, но се вижда, че общото забавяне е от над четири години, а качеството на проектите е повече от ниско, въпреки щедрото финансиране: общ бюджет 24 млн. лв., от които 20. 4 млн. лв. от Кохезионния фонд на ЕС и 3.6 млн. лв. национално съфинансиране.

Когато документите бяха публикувани за обществено обсъждане, от Министерството на околната среда и водите бодро съобщиха, че в тях е представена актуализирана информация за:

– характеристиките на районите за басейново управление;

– влиянието на човешката дейност и  движещите сили, формиращи значим натиск върху водите;

– зоните за защита на водите, оценка на актуалното състояние на повърхностните и подземните води и определените цели на управлението на водите за настоящия планов период.

И ни уверяваха, че въз основа на извършения анализ са

планирани мерки за постигане на поставените цели

за добро състояние на повърхностните и подземните води, на свързаните с тях екосистеми и зони за защита.

Тогава стана ясно, че именно забавянето на изпълнението по споразумението със Световната банка и Европейския съюз е довело до забавяне при изготвяне, приемане и докладване на третите  Планове за управление на речните басейни и това е причината година по-рано

срещу България да бъде открита наказателна процедура

в областта на управлението на водите от страна на Европейската комисия.

През пролетта от ековедомството ни уверяваха, че  чрез  интензивна работа на  екипите от четирите басейнови дирекции в ускорени темпове са били довършени проектите на плановите документи. А с усилията и експертизата на басейновите дирекции и подкрепата на МОСВ, в изключително кратък срок са били подготвени проектите на актуализирани планове за периода 2022-2027 година. Така че след приключване на консултациите и финализирането на проектите, ние ще сме изпълнили изискванията на директивата и наказателната процедура ще бъде прекратена.

Да, ама не, както обичаше да казва емблематичният Петко Бочаров.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че избирателната система за парламентарния вот трябва да бъде променена?

Подкаст