В петък, 4 октомври, страните членки на ЕС почти сигурно ще достигнат ново ниво на ескалация в търговската война с Китай. В Брюксел ще се проведе гласуване за въвеждането на повишени мита върху китайските електрически автомобили за следващите пет години. Пекин се опита да предотврати това не само чрез убеждаване, но и чрез започване на собствени антидъмпингови разследвания срещу редица европейски стоки. По ирония на съдбата китайските ответни мерки ще засегнат предимно онези, които са били най-малко склонни да участват в търговски битки с Китай.
Облаците се стегнаха над китайските производители на електрически превозни средства още през юни. Тогава Европейската комисия (ЕК) за първи път обяви въвеждането на допълнителни мита върху автомобилите, изнасяни от Китай за Европейския съюз до 38 процента. Мярката беше приета временно, оставяйки на страните известно пространство за намиране на компромиси, но само до есента, когато ЕК насрочи гласуване сред всички страни-членки на ЕС по въпроса за превръщането на повишените мита върху продуктите на китайската автомобилна индустрия в постоянни (на поне за следващите пет години).
Въвеждането на повишени мита срещу електрически превозни средства, произведени в Китай, е
резултат от антидъмпингово разследване, започнато от ЕК през октомври миналата година.
То беше с мотива, че китайската автомобилна индустрия използва държавни субсидии, което позволява на износителите да правят дъмпинг на европейския пазар. На този фон председателят на Еврокомисията Урсула фон дер Лайен каза, че ЕС трябва да се предпази от по-нататъшен приток на евтин китайски внос на електрически превозни средства. Според Брюксел, делът на китайските електрически автомобили на европейския пазар се е увеличил от 3.5% през 2020 г. до 27.2% през второто тримесечие на тази година.

Пекин и Брюксел не успяха да разрешат всички противоречия нито до 25 септември, когато гласуването беше първоначално насрочено, нито до 4 октомври, когато беше отложено. В резултат на това този петък страните-членки на ЕС почти сигурно ще дадат зелена светлина временните ограничения да бъдат трансформирани в петгодишни ограничения. Неблагоприятното развитие за Китай може да бъде предотвратено само ако квалифицираното мнозинство от 15-те страни от ЕС, представляващи 65% от населението на асоциацията, гласува против този план.
Но на това не може да се разчита сериозно. Франция, Гърция, Италия и Полша, представляващи 39% от населението на ЕС, със сигурност ще гласуват в подкрепа, казаха официални лица и източници в тези страни пред Ройтерс.
„Като цяло трябва да защитаваме равни условия във всички различни сектори на нашата индустрия“,
каза френският президент Еманюел Макрон в сряда, наричайки нивото на китайските субсидии „непоносимо“.

Изявлението на френския лидер, който по същество инициира мерки срещу китайската автомобилна индустрия, дойде веднага след преговорите му в Берлин с германския канцлер Олаф Шолц, който винаги е имал алтернативно мнение по този въпрос.
Германските автомобилни производители винаги са били силно обвързани с китайския пазар.
Така че Германия многократно е призовавала да не се прибързва от въвеждането на мита срещу китайски електрически автомобили, с право опасявайки се, че контрамерките на Пекин ще рикошират върху германската автомобилна индустрия. В сряда канцлерът Шолц отново каза, че преговорите между ЕК и Китай трябва да продължат. А германският финансов министър Кристиан Линднер в същия ден призова Берлин да гласува против повишаването на митата. „Германия не може да се съгласи на потенциална търговска война с Китай. Търговска война с Китай ще ни навреди повече, отколкото да ни помогне за ключова европейска индустрия и критичен сектор в Германия“, каза той на 2 октомври.
Повечето експерти обаче смятат, че Германия в най-добрия случай ще се въздържи при окончателното гласуване по въпроса за повишените мита в петък. Това косвено призна постоянният представител на Германия в ЕС Михаел Клаус, отбелязвайки, че Берлин няма достатъчно гласове, за да предотврати въвеждането на постоянни мита.
Досега само четири страни от ЕС – Кипър, Малта, Унгария и Словакия, са се противопоставили
на предложените мита на предварително гласуване това лято.
Някои други държави са възприели подход на изчакване. По-конкретно, чешкото министерство на промишлеността и търговията наскоро заяви, че приема сериозно констатациите на ЕК относно „нелоялни практики от страна на Китай“ и взема предвид факта, че Съединените щати, Канада, Турция и Бразилия също са предприели подобни мерки срещу китайските електрически превозни средства. Но в същото време ведомството не каза директно как точно Прага възнамерява да гласува в петък.

Швеция, чийто водещ автомобилен производител Volvo е собственост на китайския автомобилен производител Geely, избра подобна тактика. По време на посещение в Брюксел миналата седмица шведският министър на външната търговия Бенямин Дуса каза, че
Стокхолм в момента „работи“ върху окончателната си позиция.
Позицията на Испания остава неясна. След като първоначално беше активен поддръжник на увеличаването на митата върху електрическите автомобили от Китай, испанският премиер Педро Санчес, който посети Пекин през септември, забележимо отстъпи и каза, че ЕС трябва да преразгледа позицията си.

Колебанието на Педро Санчес е съвсем разбираемо. В отговор на разследването на Брюксел за неговите автомобили,
Пекин започна собствени антидъмпингови проверки на вноса на бренди, млечни продукти и свинско месо от ЕС,
потенциално изпълнен с въвеждането на повишени мита върху вноса им в Китай. Така че Испания, която е най-големият износител на свинско месо в Европа, не може да си позволи да остане сред отявлените антагонисти на Пекин.
Малко преди предстоящото гласуване на 4 октомври ЕС подаде официална жалба до Световната търговска организация относно ответното антидъмпингово разследване на Китай срещу европейските млечни продукти. И тази стъпка, разбира се, само увеличи напрежението в отношенията между Брюксел и Пекин. Въпреки това ЕК реши да не изгаря всички мостове в търговските отношения с втората икономика в света. И както каза един от дипломатическите източници пред Euractiv, ЕК реши да включи в преамбюла на проекторезолюцията за митата фраза, че все още не е постигнат компромис, но преговорите ще продължат след гласуването.