Пекин ще въведе временни антидъмпингови мерки на вноса на бренди от Европейския съюз (ЕС), нанасяйки удар на утвърдени френски марки, между които „Енеси“ и „Реми Мартен“. Това се случва броени дни след като страните от 27-членния блок гласуваха допълнителни митнически ставки на произведените в Китай електрически коли (EVs).
Китайското министерство на търговията обяви на 8 октомври, че предварителните данни от проведено разследване показват, че ценовият дъмпинг на произведения в европейската общност твърд алкохол заплашва „със сериозни щети“ китайския сектор. Като намек, че могат да последват още мерки, от китайското ведомство посочиха в официалното си изявление, че продължаващите анализи на дъмпинга и субсидиите на продуктите от свинско месо ще доведат до „обективни и справедливи“ решения когато приключат. И допълниха, че обмислят да качат митата на превозните средства с мощни двигатели, което ще навреди най-сериозно на германските производители, които през миналата година са изнесли за Китай превозни средства с обем на двигателите от 2.5 и повече литра за 1.2 млрд. щ. долара.
От 11 октомври нататък вносителите на произведено в ЕС бренди на китайска земя ще трябва да внасят гаранционни депозити в размер на 34.8% – 39% от стойността на импорта, информира министерството. По оценка на анализатори, в случая основната цел на Пекин е Франция заради подкрепата й за допълнителните мита на китайските EVs. Доставките на френски твърд алкохол в Китай са достигнали 1.7 млрд. щ. долара през миналата година и са били 99% от вноса на спиртни напитки в страната.
„Това съобщение показва недвусмислено, че Китай е готов да ни облага с мита в отговор на европейското решение за китайските EVs“, посочва френската група за производство на коняк BNIC. И допълва, че трябва да се направи всичко възможно, за да не се допусне въвеждането на налога.
Президентът на Франция Еманюел Макрон пък заяви по време на пресконференция в Берлин през миналата седмица, че китайското „конячно“ разследване е необосновано, докато данъчните ставки на ЕС са били необходими, за да се запазят еднаквите условия за конкуренция. Макрон определя проверката на Пекин като „чисто отмъщение“.
Принадлежащите на LVMH марки „Енеси“ и „Реми Мартен“ са сред най-потърпевшите от китайските мерки, защото вносителите им ще трябва да внасят гаранционни депозити в размер, съответно на 39% и 38.1% от стойността на импорта. Тези депозити ще оскъпят внесените от ЕС коняци, но парите могат да се възстановят, ако се постигне сделка преди окончателното въвеждане на допълнителните мита на китайските електромобили. Компаниите, съдействали на китайското разследване, ще внасят гаранционни депозити в размер на 34.8% от вноса, като „Мартел“ е с най-ниска ставка от 30.6 процента.
Акциите на „Перно Рикар“ поевтиняха с 4.2% в 11.39 ч българско време на 8 октомври, на „Реми Коантро“ – с 8.7%, а на LVMH – с 4.9 процента.
Мерките биха повишили с 20% цените на въпросните спиртни напитки за потребителите в Китай и биха свалили с 20% обема на продажбите, по оценка на анализатори на независимата инвестиционна банка и компания за финансови услуги „Джефрис“. Продажбите на „Реми“, който е с най-голямо присъствие на китайския пазар, ще намалеят с 6%, а на групата „Перно“ – с 1.6 процента.
Междувременно, акциите на компаниите от сектора на луксозни стоки загубиха 7% от пазарната си оценка на 8 октомври. Търговец отдава този спад на опасения, че този сектор, който е силно зависим от Китай, може да е следващият, натоварен с търговски ответни мерки.
Спиртната инициатива на Пекин идва броени дни след гласуваното на 4 октомври одобрение на допълнителните налози на Европейската комисия на китайските електромобили. Преди този вот, в края на август, китайската страна отмени планираните антидъмпингови мерки на европейското бренди като жест на добра воля, въпреки констатациите, че то се продава в Китай под пазарната си цена. Тогава Министерството на търговията обяви, че проверката ще приключи преди 5 януари 2025-а, но би могло да бъде удължено.
Експертите на ведомството са установили, че европейските дестилерии продават бренди на китайския пазар от 1.4 млрд. потребители с дъмпингов марж в диапазона 30.6% – 39% и това вреди на вътрешното производство.