Нетните приходи от продажби на фирмата „Херти“ АД, специализирана в производството на алуминиени, пластмасови и композитни капачки и дозатори за алкохолната и винената индустрия, са намалели. През третото тримесечие са спаднали до 52.81 млн. лв. при 57.78 млн. лв. година по-рано. Но пък предприятието е направило и по-малко разходи по дейността си, най-вече за материали. Заедно с това за външни услуги и възнаграждения за изхарчени повече средства.
В крайна сметка фирмата отчита лек ръст на нетната печалба – от 5.81 млн. лв. през 2023 г. до 6.27 млн. лв. в края на септември тази година.
През третото тримесечие предприятието е работило нормално, но се запазва тенденцията за по-слабо натоварване. Това отбелязват мениджърите му във финансовия отчет. Но заедно с това
има поръчки от клиенти и положителни сигнали за развитие.
За привличане на нови клиенти компанията е участвала и две изложения през деветмесечието – в САЩ и в Германия, като е показала пълната гама от продуктите й, както за алкохолната, така и за винената индустрия.
Инвестиционните си планове „Херти“ реализира и с използване на банкови кредити. Револвиращата кредитна линия в „Банка ДСК“ е удължена с 12 месеца. От юни има решение на съвета на директорите за кандидатстване за инвестиционен кредит от „Уникредит Булбанк“ до 11 млн. лева за строителство на нова производствена сграда.
В резултат на инвестициите в последните години
е намалено използването на енергия в производството.
Набелязани са мерки в тази посока и за следващите години в размер на 6 млн. лева. От първи юли „Херти“ има договор за доставка на 100% зелена енергия от слънчева, вятърна енергия и водни централи.
От началото на септември е започнало и строителството на нова производствена сграда върху застроена площ от 6000 кв. м на територията на производствената база в Плиска.
Повечето сделки на „Херти“ на външния пазар са в евро, което намалява валутния риск.
Другата добра новина от компанията е стабилизирането на котировките на основните суровини за производството. А от началото на 2024 г. доставчиците на алуминий са коригирали цените надолу, което пък е довело до намаляване на преките разходи. От „Херти“ също така са предпиели мерки за намаляване на продажните цени към своите клиенти.
Рискове
В края на септември се наблюдава тенденция на леко покачване на цените на основните материали. От фирмата отбелязват, че това ще се отрази през четвъртото тримесечие. Очакванията на мениджърите й са да има лек ръст на цените.
От друга страна, наблюдаваното подобряване на веригата на доставките в края на 2023 г. е подобрило планирането и прогнозирането на доставките на суровини и материали, е било отново затруднено от започналите военни действия в Близки изток. Освен сътресения в снабдяването, това е покачило и цените на морския транспорт.
От фирмата отбелязват, че в момента
доставките са ритмични, но срокът се е повишил почти двойно.
Това пък е повишило производствените разходи.
Компанията поддържа по-големи наличности на суровини и материали и не е допуснато нарушаване на производствения процес. Така тя е могла да изпълнява нормално заявените поръчки от клиенти.
Основни акционери в шуменската фирма са “ИГМ холдинг” – Австрия с дял от 33.27% от капитала, Александър Юлиянов (председател на съвета на директорите) с 33.22%, Захари Захариев (главен изпълнителен директор) с 25.23% и Елена Захариева (директор за връзки с инвеститорите) с 7.99% от книжата с право на глас. Останалите книжа са собственост на дребни индивидуални инвеститори.
Акциите на „Херти“ се търгуват на „Българска фондова борса“. През последните дванадесет месеца цената им остава без промяна – 2.28 лева за един брой.