Недокараният до гласуване в предишните два парламента поради спорове между браншовите организации законопроект за промени в Закона за кадастъра и имотния регистър е отново в процедура по обществено обсъждане. Целта на новите разпоредби е създаване на правна основа за оптимизиране и развитие на информационната система на кадастъра, чрез внедряване на функционалности, с които да бъдат усъвършенствани работните процеси при поддържане на кадастралната карта и кадастралните регистри.
Друга цел на вносителите е намаляване на административната тежест за гражданите и бизнеса посредством електронни услуги с кадастрални и специализирани данни и услуги от Геокартфонда, като се регламентира безвъзмездното им предоставяне на административните и съдебните органи, на лицата с публични функции и на организациите, предоставящи обществени услуги, като вътрешни електронни административни услуги. Новият подход при предоставянето на административни услуги е съобразно национален приоритет „10. Институционална рамка“, подприоритет „10.3. Електронно управление“ от област на развитие „Отзивчива и справедлива България“ на „Националната програма за развитие „България 2030“.
С предложения за изменение и допълнение на ЗКИР са прецизирани текстове и отстранени нормативни пропуски, които са констатирани в практиката на АГКК при прилагане на ЗКИР. Въведени са и разпоредби, в резултат на които ще се подобри работата на междуведомствените комисии. В преходни и заключителни разпоредби към ЗИД на ЗКИР се регламентират сроковете, в които подзаконовите нормативни актове за неговото прилагане следва да се приведат в съответствие със законопроекта.
От законопроекта са отпаднали предложените в предишните му варианти изменения и в Закона за камарите на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, както и в Закона за устройство на територията. Те предвиждаха промени, свързани с въвеждането на възможността за правоспособните лица – инженери по геодезия да извършват някои видове специализирани геодезически дейности в областта на устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството, както и регламентиране участието на правоспособни лица по кадастър – членове на Камарата на инженерите по геодезия в общинските и районните експертни съвети по устройство на територията.
Придвижването на законопроекта беше блокирано тъкмо заради тези поради липса на съгласие от всички браншови организации в областта на кадастъра, геодезията, устройственото планиране, инвестиционното проектиране и строителството и са изразени противоречиви становища от различни организации в областта на кадастъра, геодезията и архитектурата. Отпадането на спорните текстове цели да бъдат приети безспорните, които са от изключителна важност за дейността на Агенцията по геодезия, картография и кадастър. А на практика и до невъзможност да се прилагат някои от новите функционалности на информационна система на кадастъра, която е приета и в началото на 2025 г. предстои нейното внедряване.