За промишлените производители от глобуса завръщането на Доналд Тръмп в Белия дом означава само едно: войни на митата. Тръмп вече заплаши да въведе 60-процентна митническа ставка на вноса от Китай и твърди 10% или 20% на всички търговски партньори, включително Европейския съюз. В предизборна реч през октомври новият президент на Съединените щати описа митата като “най-хубавата дума в речника”. По време на първата си администрация от 2016-а той използваше митническите ставки като ключов инструмент за договарянето на по-изгодни сделки с търговските си контрагенти.
Автомобили
Колите определено са главната мишена на Тръмп с очаквани сериозни катаклизми във веригите за доставки и в инвестиционните планове. Ако новият стопанин на Белия дом изпълни заканата си да повиши митата, компаниите вероятно ще увеличат производството в Съединените щати.
През юли “Тесла” обяви, че разширява местния си бизнес след като главният изпълнителен директор на компанията Илон Мъск – щедър поддръжник на Тръмп, замрази плановете си да построи гигафабрика в Мексико. Други, които нямат достатъчно производствени мощности в американските си заводи, ще се опитат да абсорбират допълнителните налози или ще прехвърлят разходите на потребителите като увеличат цените на автомобилите. “Оксфорд икономикс” прогнозира, че автомобилният сектор ще е най-засегнат сред американските производители, като цените там могат да се повишат с 3.7%, ако се въведат новите тарифи.
Неизвестността обвива бранша, който вече се бори със свиващи се печалби заради растящите разходи при производството на електрически коли (EVs) и нахлуването на по-евтини и по-добри оферти от китайските конкуренти. германските марки вероятно ще пострадат по-тежко от останалите, защото изнасят сериозни количества. На първо място в “наказателния” списък на Тръмп обаче безспорно е Мексико, на което той се закани, че “няма да продаде нито една кола в САЩ”. Южният съсед на американците в момента е най-едрият търговски партньор на Вашингтон, като износът на коли за Щатите е скочил с 13% – до 2.55 млн. през миналата година.
Мнозинството от най-големите автомобилни компании – от “Форд” и “Фолксваген” до “Тойота” – имат сериозно производствено присъствие в Мексико. Японската “Хонда” твърди, че американските митнически ставки на Мексико ще засегнат грубо 160 хил. броя от износа й на коли. Което вероятно ще принуди групата да обмисли да премести производството си на друго място. Подобни мерки ще засегнат и американските компании, най-вече “Дженеръл мотърс” и “Стелантис”, защото камионите, които произвеждат в Мексико се реализират в големи количества и струват много повече от продукцията на “Форд”, по оценка на анализатори. Което означава, че ще е трудно да се обмитяват стоките с мексикански произход без да се засегне и американския автомобилен сектор.
Самолети
Каквито и да били сериозни налози ще окаже натиск върху силно интегрираната продоволствена верига за авиационния сектор, която все още не се е възстановила напълно от пораженията от КОВИД-пандемията. Обмитяването на новите самолети може да означава също и по-високи разходи за авдиопервозвачите и със сигурност – по-високи цени на билетите за пасажерите. потенциални търговски войни ще навредят по-силно на “Боинг” отколкото на най-големия му съперник “Еърбъс” заради сравнително ограниченото задгранично производство на щатската група, твърдят експерти от бранша. Срещу износа на самолетите на “Боинг” могат да се въведат ответни мита, което би охладило търсенето им.
Висшестоящ мениджър от американска авиолиния омаловажава въздействието на митническите ставки върху новите самолетни ордери, защото машините няма да могат да се доставят и платят поне до началото на 30-е години на нашия век, а подобни дългосрочни решения по правило не се влияят особено от политическите цикли. Каквото и да се случи, новите мерки по-скоро ще качат самолетните билети.
“Еърбъс” произвежда своите самолети A320Neo и A220 в производствен обек в щата Алабама, но всички машини или части за тях, внасяни в САЩ, могат да бъдат засегнати. А разходите за новите мита ще поетам потребителите.
Стомана и химически продукти
Президентският мандат на Тръмп ще внесе по-голяма неяснота в стоманения бранш точно в разгара на търговското напрежение в световен план заради евтиния износ на стомана от Китай. Най-големият производител на сплавта м света се очаква да изнесе над 100 млн. тона през тази година – повече от която и да било друга година от 2016-а насам. А идносителите вероятно ще вкарат по-големи количества в аванс преди Тръмп да се премести в Белия дом.
Много държави увеличиха митническите ставки на китайската стомана, за да защитят собствените си национални производители. В Европа стоманодобивните предприятия се оплакват, че въпреки съществуващите мита, цените на някои китайски стоманени стоки все още са по-конкурентни от тези на регионалните фирми. Секторът изпитва затруднения и от по-високия импорт от други места заради глобалното свръхпроизводство. Вторият по големина производител на стомана в света “Арселор Митал” призова на 7 ноември за по-строги търговски мерки срещу експорта от Китай.
По време на предишния си президентски мандат Тръмп въведе 25-процентна митническа ставка на вноса на стомана и 10% на алуминий от повечето държави, включително и от ЕС, през 2018-а. При приемника му Джо Байдън ЧБрюксел и Вашингтон се споразумяха да премахнат тези тарифи през 2021-а, като вместо тях американците въведоха квотна система. Въпреки че тази договореност бе удължена до 2025-а, европейският стоманодобив може да бъде засегнат, ако Тръмп избере широкообхватно увеличение на ставките на стоманения внос.
На 7 ноември Митал е казал на служителите си във вътрешна информация, че компанията обмисля спешни търговски мерки срещу скока на нечестния внос. Според него, Тръмп е бил недвусмислен в подкрепата си за националния добив на стомана и това е проличало ясно по време на първия му президентски мандат. Митал е изразил надежда, че и новата Европейска комисия ще е точно толкова ангажирана.
Сред най-засегнатите от американските мита ще са химически продукти на ЕС, по оценка на глобалната кредитна рейтингова агенция Morningstar DBRS. В химическия сектор компаниите често произвеждат стоките си близо до потребителите, за да намалят транспортните разходи на някои опасни или нестабилни материали. Например, германската BASF – световният лидер в областта на химикалите, произвежда огромен дял от асортимента си за Съединените щати на американска земя.
Въпреки това, САЩ са водещата експортна дестинация за сектора от ЕС, който пък е най-големият глобален износител на химикали, както и един от най-едрите купувачи на китайско производство. В отворено писмо до Тръмп Асоциацията на производителите на химикали и техните филиали в Съединените щати приветства плановете на бъдещия президент да стимулира националното производство, за да засили американската производствена база.