Законът за личния фалит пак на дневен ред

Депутатите създадоха временна комисия по изработване на правилник на парламента

Трета поред процедура по обществено обсъждане на Закон за несъстоятелност на физическите лица започва в първия парламентарен ден на 51-ото Народно събрание. Вносител е Министерският съвет, който със свое решение от 2022 г. одобри законопроект в тази насока, включен и в Националния план за възстановяване и устойчивост. Внесените изменения и допълнения във връзка с производството по несъстоятелност на физически лица, които нямат имущество и доходи, бяха предмет на повторни обществени консултации и година по-късно законопроектът беше отново одобрен и внесен в парламента, стигайки до гласуване на първо четене.

“Действащото законодателство не допуска физически лица, които са в
неплатежоспособност, да бъдат обявени в несъстоятелност. Неплатежоспособните
длъжници са подложени на сериозни ограничения, стрес и притеснения от финансовите
затруднения и очакванията на кредиторите. Особено уязвими са добросъвестните
длъжници, които са изпаднали в положение на неплатежоспособност поради настъпване на
неблагоприятни събития извън техните предвиждания и контрол – временна или трайна
загуба на работоспособност, здравословни проблеми, раздяла в семейството, загуба на
работа или имущество и други. Финансовите затруднения на неплатежоспособния длъжник
засягат и членовете на неговото семейство, включително децата и лицата със специални
потребности от образование и грижи, на които той дължи издръжка. В случай на
невъзможност да заплати своите дългове, длъжникът е принуден да се защитава срещу
всякакви вземания, ограничени единствено от настъпване на погасителна давност за всяко
от тях”
, мотивират се вносителите от Министерски съвет.

И добавят, че тъй като давността не се прилага служебно, възражението за изтекла давност следва да се заяви и докаже пред съда. Неплатежоспособните длъжници водят трудни преговори за
извънсъдебно уреждане на дълговете си, стават ответници в отделни и често многобройни
искови производства, понасят всякакви мерки в индивидуални изпълнителни производства
от различни кредитори. Организирането на правна защита е често непосилно за тях, защото
това изисква заплащане на разходи за правна защита по всяка претенция на кредитор,
включително съдебни разноски по всяко отделно производство. В допълнение, това
ангажира много лично време и усилия, докато вземанията се обезценяват, когато не са обслужвани, и съществува вероятност да не бъдат събрани.

“Тези вземания имат негативен ефект върху сигурността на стопанския оборот, капиталовата адекватност на кредитните и финансовите институции. Съществуването на трудно събираеми и несъбираеми вземания създава предпоставки за извършване на нерегламентирана дейност по принудително събиране от колекторски фирми и купувачи на вземания, които използват не винаги съобразени със закона въздействия и методи, за да мотивират гражданите да се разпоредят по определен начин със своето имущество и права. Кредиторите имат интерес да получат реално изпълнение в рамките на едно прозрачно производство по несъстоятелност, образувано и финансирано от добросъвестен длъжник, вместо да продават неизгодно своите несъбираеми вземания или да ги отписват като несъбираеми”, пише още в мотивите.

Посочено е, че уредбата стъпва върху Директива (ЕС) 2019/1023 на Европейския парламент и на Съвета за рамките за превантивно преструктуриране, за опрощаването на задължения и забраната за осъществяване на дейност, за мерките за повишаване на ефективността на производствата по
преструктуриране, несъстоятелност и опрощаване на задължения. Както и че България е една от малкото европейски страни без такава регулация, която у нас се приема с големи резерви отстрана на кредиторите.

На личен фалит ще имат право само физически лица добросъвестни длъжници, които желаят задълженията им към всички кредитори да бъдат удовлетворени в едно общо съдебно производство. Производството по несъстоятелност има за цел да осигури справедливо удовлетворяване на кредиторите и възможност за освобождаване на добросъвестния длъжник от заплащане на неудовлетворените вземания. Идеята е да се вземат предвид интересите на кредиторите, на длъжника и на неговото семейство, като длъжникът бъде освободен от задължението за плащане след определен срок и при наличието на определени условия.

Също в първия парламентарен ден за обществено обсъждане беше публикуван и проект за промени в приетия миналата година Закон за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповeстяващи информация за нарушения. Причината, че дори с внесените за този период корекции все още не е налице пълно транспониране на Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза. Със закона, която е също част от Националния план за възстановяване и устойчивост, се уреждат условията, редът и мерките за защита на лицата в публичния и частния сектор, които подават сигнали или публично оповестяват информация за нарушения на българското законодателство или актове на Европейския съюз.


Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст