Европейският съюз (ЕС) се опитва да затвори вратичките, които позволяват на Русия да заобикаля санкциите, но засега не се справя особено успешно. Войната в Украйна, която започна през февруари 2022 г., принуди Запада да въведе множество санкции, насочени към ограничаване на руските приходи от петрол и газ, които съставляват около една трета от руския федерален бюджет. Москва обаче пренасочи износа на петрол от Европа към Индия и Китай и в крайна сметка за първите шест месеца на година увеличи “петролните” си приходи с почти 50% в сравнение с 2023-а и даде заявка, че до края на годината ще събере общо… 126 млрд. долара приходи от данъци върху горивата.
Тези, незаобиколими по никакъв начин числа, принуждават Брюксел непрекъснато търси нови и по-ефективни решения срещу нарушаването на ограниченията. В сряда (14 ноември), със специална резолюция Европейският парламент настоя за по-строги санкции на срещу т.нар. “сенчест флот” за износ на петрол от Русия, който осигурява ключов финансов ресурс за войната ѝ в Украйна.
След като бяха въведени ограничителните мерки,
транспортирането на руски петрол стана доста трудно,
затова Москва си купи десетки стари петролни танкери, някои от които отдавна трябваше да бъдат нарязани за скрап. Сега тя използва тези незастраховани кораби с неясна собственост, за да изнася суров петрол и петролни продукти в чужбина, въпреки санкциите на ЕС, Г-7 и международните санкции, които най-често се заобикалят чрез претоварване в открито море и изключване на корабните транспондери.
Европарламентът призова за по-целенасочени мерки срещу тези кораби в следващите пакети от санкции на ЕС, с посочване на всички кораби поотделно, както и техните собственици, оператори, управители, счетоводители, банки и застрахователни дружества.
Друга възможна мярка, според евродепутатите, е
автоматично санкциониране на плавателни съдове, плаващи в европейски води
без известна застраховка. Тези нарушения може да се контролират чрез дронове и сателити, както и с патрули по море.
Евродепутатите също така предлагат от корабите, които са нарушили санкциите, да се конфискуват незаконните товари без обезщетение. Те стигат и по-далеч, като настояват Брюксел и държавите членки да забранят целия внос на руски изкопаеми горива, включително втечнен природен газ и преразглеждане на двустранното сътрудничество с трети държави, които помагат на Русия да заобикаля действащите ограничителни мерки на ЕС.
Сред тези страни е Индия, която дълги години купуваше оръжие от Русия и която – след като продажбите на суров петрол за Европа се сринаха – се преориентира светкавично.
Според западни разузнавателни агенции, Турция, Китай, Казахстан и Обединените арабски емирства
доставят на Русия все повече полупроводници, интегрални схеми и други технологии,
които САЩ и техните съюзници се опитват да блокират чрез санкции. Китай – още с първия руски изстрел на украинска територия – тутакси се превърна в най-големия търговски партньор на Русия, осигурявайки повече от една трета от вноса на страната.
До края на годината ЕС ще е готов с нов пакет санкции срещу Русия, като един от възможните обекти ще бъде т. нар. сенчест флот. Мерките вероятно ще бъдат представени през 2025 г, когато ротационното председателство ще бъде поето от Полша.
Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон обяви през октомври, че
ЕС е готов до края на годината да се откаже от вноса на руски газ.
Симсон отбеляза, че „Централна и Югоизточна Европа са диверсифицирали доставките си, така че напълно да заменят 14 млрд. куб. м руски газ, които все още се транзитират през Украйна“. Тя посочи, че новите и съществуващите терминали за втечнен газ имат достатъчно капацитет, а съществуват и различни алтернативни маршрути за доставка и за тръбопроводен експорт.
През юни ЕС прие
Пакет № 14 от санкции срещу Русия,
който съдържа нови мерки, свързани с енергетиката и насочени към втечнения природен газ и танкерите, чрез които Москва финансира войната в Украйна. С този пакет се забраняват всички бъдещи инвестиции в проекти за втечнен таз, които са в процес на изграждане в Русия, както и износа на възли и части за тях. Също така се забранява използването на пристанища в ЕС за транспортиране на руско синьо гориво.
Според евродепутатите, следващата крачка трябва да бъде „сенчестия флот“. По всичко изглежда, че Брюксел вече е готов да обмисли сериозно отказа от руските горива.