Британската Unilever реши да напусне руския пазар поради загубата на контрол върху бизнеса в тази страна, съобщи изпълнителният директор на компанията Хайн Шумахер. Според него решението за продажба на руския бизнес е било „най-трудното за последната година и половина“. Шумахер е неизпълнителен директор на Unilever от октомври 2022 г. до назначаването му за неин главен изпълнителен директор през юли 2023-а.
Той коментира пред Bloomberg, че заради санкциите, Unilever е загубила възможността да прехвърля средства към и от Русия, както и да анализира резултатите си или да влияе върху управлението на своите марки. „Не виждах никаква перспектива в близко бъдеще, където можем да си върнем този контрол и това повлия на решението да напусна“, отбелязва Шумахер.
Британско-холандската Unilever навлезе на руския пазар през 90-те години.
В края на 2023 г. приходите на Unilever Rus са се увеличили с 4.9% на годишна база до 62 милиарда рубли, но нетната печалба е намаляла с 47.5% и е 4.9 милиарда рубли. През октомври компанията продаде подразделението си в Русия на групата Arnest на Алексей Сагал. Според Financial Times сделката възлиза на 520 милиона евро.
Unilever PLC е мултинационална компания за бързооборотни потребителски стоки,
основана на 2 септември 1929 г. след сливането на британския производител на сапун Lever Brothers и холандския производител на маргарин Margarine Unie. Централата й е в Лондон, Англия.
Продуктите на компанията включват бебешки храни, козметични продукти, бутилирана вода, зърнени закуски, почистващи препарати, подправки, млечни продукти, енергийни напитки, здравни и хигиенни продукти, сладолед, разтворимо кафе, храни за домашни любимци, фармацевтични продукти, безалкохолни напитки, чай и паста за зъби. Това е най-големият производител на сапун в света като продуктите му се предлагат в над 190 страни.
Компанията е организирана в пет бизнес групи: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition и Ice Cream. Има съоръжения за научноизследователска и развойна дейност в Китай, Индия, Холандия, Пакистан, Обединеното кралство и Съединените щати. Най-големите марки на Unilever включват Dove, Knorr, Axe (Lynx), Ben & Jerry’s, Hellmann’s, Lifebuoy, Lux, Magnum, Omo (Persil), Rexona, Sunlight, Sunsilk и Wall’s (Heartbrand).
Най-големите международни конкуренти на Unilever са Nestlé и Procter & Gamble.
През декември 2023 г. от Unilever заявиха, че компанията ще продаде Elida Beauty на Yellow Wood Partners, частна инвестиционна компания в Съединените щати.
През март 2024 г. Unilever обяви плановете си да отдели своя отдел за сладолед, който прави, наред с други, марки като Magnum и Ben & Jerry’s, в самостоятелен бизнес, което започва през март 2024 г. и плановете са да завърши до края на 2025 година. Съобщението беше част от програма за спестяване на разходи, която ще съкрати 7500 работни места.
След руското нахлуване в Украйна през февруари 2022 г. много западни компании ограничиха операциите си в Русия.
Unilever спря целия внос от и износ за Русия, но руското му крило продължи да търгува там.
Между 2021 г. и 2022 г. печалбите в Русия се удвоиха до 9.2 милиарда рубли (108 милиона евро), а бизнесът плати 3.2 милиарда рубли (38 милиона евро) данъци, което поражда критики, че компанията пряко помага за финансирането на военните усилия на Русия в Украйна.
През юли 2023 г. Украинската национална агенция за превенция на корупцията включи Unilever в техния списък на „спонсорите на войната“, тъй като не прекратява дейността си в Русия и продължава да печели от този пазар. Същия месец новият главен изпълнителен директор на Unilever – Хайн Шумахер, каза пред репортери, че компанията е обмисляла да напусне Русия, но е стигнала до извода, че „работенето на нашия бизнес по ограничен начин е най-малко лошият вариант и това е мястото, където сме“. Въпреки това, на 10 октомври 2024 г. Шумахер обяви на уебсайта на компанията, че Unilever е финализирала продажбата на своя руски бизнес на Arnest Group – руски производител на парфюми, козметика и домакински продукти. Продажбата включва целия бизнес на Unilever в Русия, включително четири фабрики, и бизнеса в Беларус.
Unilever има първична регистрация на Лондонската фондова борса и вторична регистрация на Euronext Amsterdam и е съставна част на индекса FTSE 100 и индекса AEX.