Unilever ще напусне руския пазар поради загубата на контрол върху бизнеса

изпълнителният директор Unilever Хайн Шумахер

Британската Unilever реши да напусне руския пазар поради загубата на контрол върху бизнеса в тази страна, съобщи изпълнителният директор на компанията Хайн Шумахер. Според него решението за продажба на руския бизнес е било „най-трудното за последната година и половина“. Шумахер е неизпълнителен директор на Unilever от октомври 2022 г. до назначаването му за неин главен изпълнителен директор през юли 2023-а.

Той коментира пред Bloomberg, че заради санкциите, Unilever е загубила възможността да прехвърля средства към и от Русия, както и да анализира резултатите си или да влияе върху управлението на своите марки. „Не виждах никаква перспектива в близко бъдеще, където можем да си върнем този контрол и това повлия на решението да напусна“, отбелязва Шумахер.

Британско-холандската Unilever навлезе на руския пазар през 90-те години.

В края на 2023 г. приходите на Unilever Rus са се увеличили с 4.9% на годишна база до 62 милиарда рубли, но нетната печалба е намаляла с 47.5% и е 4.9 милиарда рубли. През октомври компанията продаде подразделението си в Русия на групата Arnest на Алексей Сагал. Според Financial Times сделката възлиза на 520 милиона евро.

бизнес сделка

Unilever PLC е мултинационална компания за бързооборотни потребителски стоки,

основана на 2 септември 1929 г. след сливането на британския производител на сапун Lever Brothers и холандския производител на маргарин Margarine Unie. Централата й е в Лондон, Англия.

Продуктите на компанията включват бебешки храни, козметични продукти, бутилирана вода, зърнени закуски, почистващи препарати, подправки, млечни продукти, енергийни напитки, здравни и хигиенни продукти, сладолед, разтворимо кафе, храни за домашни любимци, фармацевтични продукти, безалкохолни напитки, чай и паста за зъби. Това е най-големият производител на сапун в света като продуктите му се предлагат в над 190 страни.

Компанията е организирана в пет бизнес групи: Beauty & Wellbeing, Personal Care, Home Care, Nutrition и Ice Cream. Има съоръжения за научноизследователска и развойна дейност в Китай, Индия, Холандия, Пакистан, Обединеното кралство и Съединените щати. Най-големите марки на Unilever включват Dove, Knorr, Axe (Lynx), Ben & Jerry’s, Hellmann’s, Lifebuoy, Lux, Magnum, Omo (Persil), Rexona, Sunlight, Sunsilk и Wall’s (Heartbrand).

Най-големите международни конкуренти на Unilever са Nestlé и Procter & Gamble.

През декември 2023 г. от Unilever заявиха, че компанията ще продаде Elida Beauty на Yellow Wood Partners, частна инвестиционна компания в Съединените щати.

Пари алфа българия закона за счетоводството търговският баланс параходство брп продажби кредити луксозни имоти капитал Приста ойл холдинг смарт органик растеж залог печалби бюджет капитал застраховане проект

През март 2024 г. Unilever обяви плановете си да отдели своя отдел за сладолед, който прави, наред с други, марки като Magnum и Ben & Jerry’s, в самостоятелен бизнес, което започва през март 2024 г. и плановете са да завърши до края на 2025 година. Съобщението беше част от програма за спестяване на разходи, която ще съкрати 7500 работни места.

След руското нахлуване в Украйна през февруари 2022 г. много западни компании ограничиха операциите си в Русия.

Unilever спря целия внос от и износ за Русия, но руското му крило продължи да търгува там.

Между 2021 г. и 2022 г. печалбите в Русия се удвоиха до 9.2 милиарда рубли (108 милиона евро), а бизнесът плати 3.2 милиарда рубли (38 милиона евро) данъци, което поражда критики, че компанията пряко помага за финансирането на военните усилия на Русия в Украйна. 

През юли 2023 г. Украинската национална агенция за превенция на корупцията включи Unilever в техния списък на „спонсорите на войната“, тъй като не прекратява дейността си в Русия и продължава да печели от този пазар. Същия месец новият главен изпълнителен директор на Unilever – Хайн Шумахер, каза пред репортери, че компанията е обмисляла да напусне Русия, но е стигнала до извода, че „работенето на нашия бизнес по ограничен начин е най-малко лошият вариант и това е мястото, където сме“. Въпреки това, на 10 октомври 2024 г. Шумахер обяви на уебсайта на компанията, че Unilever е финализирала продажбата на своя руски бизнес на Arnest Group – руски производител на парфюми, козметика и домакински продукти. Продажбата включва целия бизнес на Unilever в Русия, включително четири фабрики, и бизнеса в Беларус.

Unilever има първична регистрация на Лондонската фондова борса и вторична регистрация на Euronext Amsterdam и е съставна част на индекса FTSE 100 и индекса AEX.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че "домовата книга" на президента Румен Радев трябва да се допълни?

Подкаст