Печалбите на топ звездите на женския спорт през 2024 г. са се увеличили рязко, с повече от една четвърт, в сравнение с миналата година. Това става ясно от анализ, публикуван от Sportico. Неговата класация на 15-те най-успешни спортистки е доминирана от тенисистки (девет), като американката Коко Гауф заема първото място с общи приходи от над 30 милиона долара, повечето от които, както и лъвският пай от тези след нея, идват от рекламни приходи.
Sportico, медия, специализирана в анализи на спортния пазар, публикува традиционната си класация на 15-те спортистки с най-високи доходи за тази година. Тя посочва една важна тенденция, според анализаторите. Общите приходи на 15-те спортисти, включени в класацията, възлизат на 221 милиона долара. Те са с 47 милиона долара, или 27%, повече от лауреатките за 2023 година. Експертите на Sportico отдават този факт на “експлозивния” ръст на интереса към женския спорт, който се отразява в “рекордни телевизионни рейтинги, посещаемост, търсене от страна на спонсори” и други фактори, прогнозиращи “поток на пари” в женския спорт.
Заключението обаче все още изглежда твърде смело. Факт е, че от година на година класификацията на Sportico обхваща
само тесен списък от половин дузина традиционно бизнес привлекателни видове.
Освен тенисистки, в класацията има и три състезателки по голф е една баскетболистка.
От останалите спортове, включително хитовете на олимпийската програма, някои късметлии стигат до класацията, като сега живата легенда на художествената гимнастика Симон Байлс. И за този огромен слой все още не може да се каже, че там кипят „парични потоци“.
А сред видовете спорт, които дават поводи за приятни прогнози на анализаторите на Sportico, ясно се откроява един специален. Тенисът винаги, с редки изключения, е попълвал класацията със спортистки поне с една трета. И 2024 г. в този смисъл се оказа съвсем обикновена.
В топ 15 има девет тенисистки,
включително, както обикновено, тенисистка стои и на върха. Освен това, парадоксалното е, тя далеч не е първата по успех на корта.
За 20-годишната Коко Гауф, която бе начело в тази класация и през 2023 г., изминалият сезон беше противоречив. В турнирите от Големия шлем на сингъл тя не премина нито веднъж полуфиналите и взе общо само три титли. Въпреки това, тя спечели 30.4 милиона долара. Преди година тя спечели 22.7 милиона долара, а само две други тенисистки – Серина Уилямс и Наоми Осака, бяха достигнали границата от 30 милиона долара.
Коко Гауф беше подпомогната от две обстоятелства.
Тя направи най-големия си пробив за сезона в най-подходящия момент – когато спечели финалния турнир в Рияд, като взе рекордния бонус от 4.8 милиона долара, но второто обстоятелство е още по-важно. Още от юношеска възраст американката е обект на внимание от различни марки, а портфолиото й вече включва дузина рекламни договори – с New Balance, UPS, Head, Barilla, Baker Tilly, Bose, Rolex, L’Oreal, Naked. Приходите от реклама на Гауф са повече от две трети от общия й (21 млн. долара).
Вярно е, че всъщност говорим за обща тенденция за всички лидерки, които печелят повече от рекламни проекти, отколкото от договори със спортни отбори и парични награди. В този смисъл рейтингът на Sportico съдържа много показателни примери.
Втората в него след Коко Гауф е китайската състезателка по ски свободен стил, която се състезава в халфпайп, слоупстайл и биг еър Айлин Гу. Самите ски състезания й носят скромен доход – 62 хиляди долара през изминалата година, но Айлин Гу имаше късмет както с дарбата да изпълнява своите фигури, така и с външния си вид и най-важното с произхода си. Родена в Сан Франциско, малко преди Олимпийските игри през 2022 г. в Пекин, тя си спомни китайските си корени и реши да се състезава за страната, която беше домакин. На Олимпиадата Гу спечели две златни медала (единствената двукратна олимпийска шампионка в историята на женския свободен стил), но основната й награда дойде от китайския рекламен пазар, който й осигури куп договори. Тази година той, заедно със световните рекламни компании, които също не забравя за Гу и Китай, я наградиха с 22 милиона долара. Благодарение на щедрата си родина, тенисистката Джън Цинвен също се озова недалеч от челната тройка (с 15 млн. долара), дори пред първата в световната ранглиста по тенис Арина Сабаленка (пета с 8 млн. долара от реклама). Състезателката от Беларус обаче има най-много доходи от спечелени турнири – 9.7 млн. долара.
Ига Швьонтек е трета в класацията с 13 млн. долара приходи от реклама
плюс още 8.4 млн. долара от различни турнири.
Америка също показва фантастична щедрост към отделни спортисти с комерсиален потенциал. Баскетболистката Кейтлин Кларк е „облепена“ с рекламни надписи, още откакто е играла колежански баскетбол преди година. И Nike сключи споразумение с нея за сума, която не би изглеждала неудобна и за футболна знаменитост – 3 милиона долара годишно. И така, след като едва се премести в женската НБА със заплата под 80 хиляди долара на сезон, Кларк успя да скочи до десето място в рейтинга, веднага след богинята на гимнастиката Симон Байлс.