СЕМ препоръчва деца до 2 години да не ползват устройства с екрани

СЕМ препоръчва: Деца до 2 години да не ползват устройства с екрани

Родителите да са активни участници в медийните дейности на децата

Съветът за електронни медии (СЕМ) формулира какво е препоръчителното екранно време за децата и даде насоки за използването на медийното и онлайн съдържанието. 

Целта е да се помогне на родители, настойници, попечители или други лица, които полагат грижи за деца, както и специалистите, работещи с деца от най-ранна възраст, така че екраните да бъдат въведени постепенно в здравословна и подходяща степен, за да не доведат до нарушение на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие, включително тяхното зрение, говор, психо-социално и емоционално развитие. 

В най-ранна детска възраст екранното време следва да е възможно най-малко и да се предлага поетапно, а съдържанието да се подбира внимателно и да се избягва ежедневното излагане на екран.

При деца до 2 години не се препоръчва използването на устройства с екрани. За малките между 2 и 5 години – до един час на ден, като времето да се разпределя на интервали, да не се насърчава по време на хранене и преди сън. При по-големите (6 – 12 години) се препоръчват до 2 часа екранно време на ден извън учебната дейност и други образователни занимания, в които детето е въвлечено. Необходим е баланс между времето за медии и други дейности като спорт, разходки сред природата, физическа активност, сън, социални контакти, четене на книги. За тийнейджърите (13 – 18 години) се препоръчва насърчаване на отговорно и балансирано използване на екранните устройства.

Важен аспект е и разстоянието, от което се гледа екрана. Препоръчителните граници са над 40-45 см за телефони и над 3 метра за телевизори.

През последните години се формираха достатъчно категорични научни доказателства, че времето, прекарано пред екранни устройства, може да окаже вреди върху детското здраве и развитие, особено в периода на ранното детство. Този период е от изключително значение за развитието на детския мозък, който учи най-добре през преживяване и пряко взаимодействие с околните и със заобикалящата среда.

Данните сочат за наличие на значителни рискове от прекомерното стоене пред екран, от гледна точка на детското здраве и развитие във всички възрастови групи. Основните рискове от прекомерната употреба на екранни устройства за физическото здраве на детето са свързани с влошаване на зрението и късогледство (миопия); слънчеви алергии (причинени от UV лъчите на телефоните); наднормено тегло и затлъстяване вследствие на недостатъчна двигателна активност; проблеми със съня.

Основните рискове от прекомерната употреба на екрани за психо-социалното и емоционалното развитие на децата са повишена тревожност; депресия; хиперактивност; трудности с концентрацията и паметта; обучителни затруднения и/или понижена мотивация за учене; агресивно поведение и липса на контрол на импулсивността; повишени рискове от пристрастяване към психоактивни вещества; понижени социални умения и невъзможност за създаване на приятелства в реалния свят; понижено чувство за емпатия и умения да се разпознават емоциите на другите; ниско самочувствие, особено в резултат на прекомерна употреба на социални медии; екранна зависимост, интернет зависимост, гейминг разстройство, които могат да улеснят развитието на друга зависимост.

Родителите следва да са активни участници в медийните дейности на децата, например като гледат и/или обсъждат съдържанието заедно с тях. Това помага на децата да разберат и критично да оценят видяното. Родителите имат ангажимент да проверяват препоръчаната възрастова група на медийното съдържание, предаването или видеоиграта.

Родителите е добре да водят открит диалог с децата си. Разговорите трябва да започват с ясни и достъпни обяснения относно рисковете в интернет пространството. Важно е да бъде обяснено на детето, че интернет е едновременно ценен ресурс, но и пространство, към което трябва да се подхожда с внимание. Безразборното кликване върху линкове може да доведе до излагане на неподходящо съдържание, заразяване с вируси и друг злонамерен софтуер или неволен контакт с непознати лица. Детето трябва да разбира, че всяко съмнително действие онлайн може да има последствия.

От съществено значение е да се изгради доверие между възрастния и детето. Независимо какво се случва, най-важното е то да информира незабавно, за да може да се реагира адекватно и да се предприемат необходимите мерки. Това включва и възможността за свързване с Консултативната линия за онлайн безопасност на Националния център за безопасен интернет на телефон 124 123, където може да се получи професионална помощ и съвети за справяне с възникналите проблеми.

Изграждането на критично мислене у детето и поощряването му да задава въпроси също са ключови фактори за успешната му дигитална защита. Родителите не само трябва да наблюдават, но и активно да обучават децата си как да разпознават и избягват рисковете в онлайн пространството и да имат балансирано екранно време.

Фокусът на препоръките е свързан основно с превенция на децата и подкрепа на възрастните, като екраните и най-вече качественото съдържание имат редица ползи в образованието, дигиталната грамотност и достъпа до култура. 

Целия текст на препоръката на СЕМ можете да прочетете ТУК 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Смятате ли, че нулевия ДДС за хляба трябва да бъде върнат?

Подкаст