Строителството на магистралата Русе – Велико Търново се удължава с още една година

Русе - Велико Търново, проект за магистрала Русе-Велико Търново

В отговор на въпрос на Мартин Димитров от “Продължаваме промяната” – “Демократична България” дали в държавния бюджет за 2025 г. е осигурено финансиране за магистралата Русе – Велико Търново, регионалният министър Виолета Коритарова му отговори утвърдително, без да посочва конкретни числа.

Тя уточни, че парите са за следващите две години. Увери го и че проектът за магистралата е включен в програмата “Транспортна свързаност” за периода от 2021-2027 година.

От отговора на министър Коритарова, даден по време на днешния (13 декември) парламентарен контрол, стана ясно защо тя предвижда поне още две години за строежа. Причината са общо 366 дни, с които ще бъде удължен срокът по изпълнението на проекта. Регионалният министър обясни и причините за забавянето, като първо представи кратка предистория.

През април 2024 г. започнало извършването на строително-монтажните работи на участък II – на обхода на град Бяла от километър № 40 до километър № 76. Тогава е извършен изкоп на хумусния слой на трасето, включително и на връзките към пътните възли – гара Бяла и Ценово. Направени са временни пътища за достъп до виадукта при километър № 66, изпълнени са два броя пилоти и един брой тестов пилот на виадукта. Бетоновият център е в процес на сертифициране, като се подготвя пробен участък за изпълнение на насипи заради льосовите почви.

Министър Коритарова уточни, че от екипа й са знаели за наличието на льосови почви в този регион, но със специалисти били дискутирани няколко варианта как да се извършат строително-монтажните дейности тъкмо в тези участъци. Вече е взето решение кой вариант да бъде предпочетен и за целта ще се изпълни първо пробният участък от насипи.

На 12 март 2024 г. изпълнителят е представил техническият проект за участъка от километър № 40 до километър № 61 и от километър № 69 до километър № 76, като на 15 октомври 2024 г. е подписано допълнително споразумение за удължаване на срока с още 202 дни, в които да се представи техническата документация. Така общият срок за изпълнението на договора за проектиране и строителство става 2012 дни.

Обектът е разделен на три етапа, като една от причините затова е изискване за изграждане на нови инженерни мрежи на входа на град Бяла. Било установено разминаване на предварително заявените мрежи с идейния проект. Въпросните три етапа са разделени по следния начин: етап I – от участък километър № 61 до километър № 69, за който има издадено разрешение за строеж от 14 ноември 2023 г., етап II – за участък от километър № 40 до № 61 и от № 69 до № 76 и етап III – изграждане на инженерните мрежи.

На 25 октомври 2024 г. е проведено заседание на ЕДИС към АПИ за разглеждане на техническия проект към обхода до Бяла. По този повод министър Коритарова уточни, че след приключване на втория етап от проектирането, изпълнителят ще представи окончателния проект с отразените бележки и препоръки, за да може МРРБ да издаде и съответното разрешение за строеж.

По отношение на участък I – на отсечката Русе – Бяла от километър 0 до километър № 40, АПИ е сключила договор за проектиране и строителство, като към него са сключени и две допълнителни споразумения за удължаване на срока на проектирането с още 164 календарни дни поради непредвидените вече посочени обстоятелства.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст