Централизирано решение предпазва банки и клиенти от финансови измами

Радослав Димитров БОРИКА Гергана Салчева Общинска банка

РАДОСЛАВ ДИМИТРОВ, Главен директор „Картов бизнес“, БОРИКА АД

ГЕРГАНА САЛЧЕВА, Директор “Съответствие”,  Общинска банка АД

Статистиката за глобалните измами при онлайн плащанията са стряскащи, като се очаква загубите да достигнат до 362 млрд. долара за периода 2023 – 2028 г. За това как финансовият сектор отговаря на все по-голямото предизвикателство, разговаряме с Радослав Димитров, Главен директор „Картов бизнес“ в БОРИКА и Гергана Салчева, Директор “Съответствие”,  Общинска банка.

Защо БОРИКА и защо точно сега говорим за централизирана услуга за мониторинг и превенция от финансови измами?

Р. Димитров: Много са причините БОРИКА да се заеме с тази задача. Като започнем от факта, че компанията оперира с карти и се грижи за тяхната сигурност повече от 25 години, преминем през ролята ни на национален оператор, който обработва огромен набор от трансакционни данни, погледнем негативната статистика за ръста на финансовите измами и стигнем до очакванията на пазара, търсещ ефективни решения за тяхната превенция – всичко това ни амбицира да създадем единна централизирана среда, в която да няма място за конкуренция и която цели да намали този негативен импакт, обединявайки усилията на всички участници в борбата срещу измамите.

Тук сте заедно с Ваш клиент – Общинска банка, която участва в разработването на решението и е първата кредитна институция, която от скоро го прилага? Как стигнахте до съвместното партньорство?

Р. Димитров: Реализацията на подобно решение изисква сериозен ресурс за неговото изграждане и поддръжка, в т.ч. инвестиции за хардуер, софтуер, профилирани екипи и др., което  е предизвикателство за доставчиците на платежни услуги (ДПУ). Изграждането на централизирано решение е значително по-изгодно и ефективно за тях, още повече в лицето на БОРИКА могат да разчитат на ресурс с дългогодишна практика и опит в областта. В допълнение смятам, че и технологията, въз основа на която е изградена платформата – Safer Payments на гиганта IBM, също е повод за високо доверие. И не на последно място, като мотив за въвеждане на решението, е желанието на БОРИКА да подпомогне финансовите институции при изпълнение на нарастващите регулаторни изисквания, както на национално, така и на Европейско ниво. Именно в тази връзка с колегите от Общинска банка пилотирахме успешно проект, свързан с проверката в санкционни списъци.

Г. Салчева: Общинска банка имаше желанието да е първата кредитна институция, която да имплементира подобна дигитална система, създадена за българския пазар. Разработването на подобен проект изисква сериозен анализ на процесите, за да могат да се оценят и интегрират решения, които по най-добър начин да отговорят на необходимостта от намаляване на рисковете, свързани с изпълнение на нормативните изисквания за скрининг спрямо санкционни режими. Разбира се, при управлението на всеки подобен проект предизвикателство представлява прецизният дизайн и анализирането на взаимовръзките и интеграцията с различни вътрешни системи, които банката използва. Добрият синхрон между екипите на Общинска банка и БОРИКА спомогна за плавния преход от предходната към новата система за превенция.

Разкажете ни какви бизнес процеси обхваща Услугата Проверка в санкционни списъцив Safer Payments?

Г. Салчева: Safer Payments е иновативна система, която обхваща мониторинга на клиенти и трансакции спрямо санкционни списъци и списъци с видни политически личности в реално време. Системата обхваща onboarding процеса на клиенти и всички видове плащания, включително и касови плащания, обмяна на валута и blink преводи, като позволява автоматично зареждане на санкционни, вътрешни забранителни и ВПЛ списъци. Safer Payments е ефективно решение, което предоставя скорост и точност при вземането на решения в процеса на скрининг спрямо санкциите.

Г-жо Салчева, по какъв начин очаквате да се оптимизират съответните бизнес процеси и как това ще улесни дейността на  Общинска банка?

Г. Салчева: Системата улеснява цялостния процес на комуникация между различните екипи на банката по повод изпълнение на нормативните задължения в тази област, тъй като отговорните звена получават автоматични известия за извършваните от Дирекция „Съответствие“ действия, съответно за потвърждаване или отказ на превод. При съвпадение спрямо санкционен или забранителен списък се изисква задължителна обработка, като преводът се блокира и не може да бъде изпълнен без потвърждение. Също така, считам че автоматизирането на процеса минимизира рисковете от грешки и позволява по-добър контрол върху процеса на скрининг.

Имплементирането на Safer Payment от Общинска банка е израз на желанието ни за интегриране на иновативни и ефективни решения за осигуряване на нормативно съответствие, което позволява да отговорим на нарастващите регулаторни изисквания, а също и да оправдаем доверието на клиентите си.

Р. Димитров: Системата има интуитивен дизайн, лесна е за работа, като при съвпадение се генерира case, който съдържа обобщена информация за всеки клиент, включително в хронологичен вид. Освен това има възможност за прилагане на допълнителни документи, проследяване на действията за съответните клиенти, както и за генериране на различни по вид справки.

Г-н Димитров, в началото на годината обявихте, че възобновявате дейността на „Български форум за превенция от финансови измами“. Какво следва оттук нататък?

Р. Димитров: С присъединяването на все повече институции към централизираната Anti-Fraud платформа сериозната работа тепърва предстои. Ще продължим да развиваме функционалностите в Safer Payments, вкл. в посока използване на машинно обучение/изкуствен интелект при мониторинга и разширяване правилата за превенция. Що се отнася до дейността на Форума, неговата роля е  да бъде интерактивна среда за обмен на знания и опит между всички участници на пазара. Вярваме, че с привличането на водещи експерти по сигурност в него, ще направим по-ефективен процеса на комуникация и плавно във времето ще успеем да намалим въздействието на финансовите измами.

Радослав Димитров е главен директор „Картов бизнес“ в БОРИКА. Започва работа в компанията през 2002 г. като системен оператор. В периода 2005 г. – 2009 г. е администратор на „Система за реално време и финансово обслужване“, където отговаря за администрирането на картовата система БОРИКА. През 2009 г. поема ръководството на отдел „Администриране на система за картови плащания“, а през 2016 г. оглавява отдел „Развитие на картови продукти и услуги“. Понастоящем ръководи една от ключовите дирекции в БОРИКА – „Картов бизнес“, като усилията на екипа му са насочени в развитието и внедряването на иновативни решения за разплащания.

Гергана Салчева е директор „Съответствие“ в „Общинска банка“ АД. Има образователна степен магистър по „Право“ от  СУ „Св. Климент Охридски“. Притежава над 14 години професионален опит като юрист и специалист в областта на нормативното съответствие, придобит във финансовия и банковия сектор. Специализира в сферата на превенцията на изпиране на пари и борбата срещу финансиране на тероризма, защита на личните данни и устойчивото корпоративно управление.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

This poll is no longer accepting votes

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст