Нова стъпка за изваждането ни от “сивия списък” за пране на пари

пране пари

Промени в Закона за мерките срещу финансирането на тероризма целят отстраняване на недостатъците в регулаторната рамка относно изпирането на пари с оглед оценките на Комитета
MONEYVAL, основани на Международните стандарти FATF в тази насока. Проектът е на ръководената от Държавна агенция „Национална сигурност“ (ДАНС) междуведомствена работна група, която изработи и промените в Закона за мерките срещу изпирането на пари, приети миналата година.

Към днешна дата България е привела повечето препоръки в пълно, високо и частично съответствие, като най-зле се представяме по отношение на Препоръка 7 на FATF, която касае целевите финансови санкции за финансирането на разпространението на оръжия за масово
унищожение. В изготвения за България План за действие срокът за изпълнение изтича през месец май 2025 г., което означава, че въвеждането на съответното законодателство се явява приоритетно.

С предложеното разширяване на обхвата на закона всички установени процедури и правила при изпълнение на изискванията, свързани с целевите финансови санкции срещу финансирането на тероризма, ще се прилагат и за една допълнителна резолюция на ООН (за лица по санкционния
режим за Северна Корея) и два регламента на ЕС (за лица по санкционните режими за Северна Корея и Иран).

По Препоръка 10 ще се осигури съответствие с изискванията, свързани с идентификацията и проверката на идентификацията на клиентите. По препоръка 13 ще се преодолеят установените
несъответствия, свързани с необходимостта от събиране на по-пълна информация за институцията-респондент, оценка на вътрешните й контроли, както и разпределяне и документиране на отговорностите на респондентите. Ще се постигне съответствие с голяма част от изискванията на
Препоръка 15, касаещи цялостна оценка на риска при анализиране на рисковете, свързани с нови технологии; мерките за управление и намаляване на рисковете, конкретно засягащи нови продукти, нови бизнес практики и нови механизми за доставка.

По Препоръка 26 в рамките на работната група е внесено предложение на Комисията за
финансов надзор в законопроекта да се включат и внясани вече, но неприети промени в Кодекса за застраховането. Направени са предложения за усъвършенстване на правилата и процедурите за оценка на придобиванията на квалифицирани участия в застрахователи и презастрахователи. Предлага се оценката за добра репутация на заявителя за придобиване на квалифицирано участие да се разпростира и спрямо свързаните с него лица.

Предложено е регламентиране на нищожност на придобиване на квалифицирано участие в нарушение на предвидения регулаторен режим, което се счита за по-ефективна мярка с подобър превантивен ефект в сравнение със сега уредените принудителни мерки. Във връзка с предписания от партньорски проверки на Европейския орган за застраховане и професионално пенсионно осигуряване са направени предложения за регламентиране на текущ надзор за спазването на
изискванията за квалификация и надеждност на акционерите с квалифицирани участия.

Изпълнението на изискванията, касаещи достъпа на пазара на лица с криминални прояви и свързаните с тях лица, в секторите на хазарта и на пощенските услуги, свързани с пощенски парични преводи, ще се осигури от измененията и допълненията в Закона за хазарта и Закона за
пощенските услуги.

По Препоръка 35 са предложени правни възможности за прилагане на т. нар. „регулаторни санкции” по отношение на поднадзорни лица на Комисията за финансов надзор, Националната агенция за приходите и Комисията за регулиране на съобщенията. В тази насока са прредвидените промени в Закона за хазарта, Закона за пощенските услуги, Закона за пазарите на финансови инструменти, Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и на други предприятия за колективно инвестиране, Кодекса за застраховането и Кодекса за социално осигуряване.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram
WhatsApp

Още от категорията..

Последни новини

Очаквате ли стабилно управление с пълен четиригодишен мандат след новините за нова "сглобка"?

Подкаст