De Beers Group (“Де Беерс”) е натрупала най-значимите запаси от диаманти след финансовата криза от 2008-а – показател за предизвикателствата пред групата да съживи търсенето на бижутата, смятани от десетилетия за връх на лукса. Спадът на потреблението в Китай, засилващата се конкуренция на получените в лабораторни условия алтернативни камъни и наследството от пандемичните карантини, отменили огромен брой бракосъчетания, са оставили най-големият по приходи производител на диаманти в света с резерви на стойност около 2 млрд. щ. долара.
Стойността на складовите запаси, която не е бил обявявана преди, се колебае в близост до 2 млрд. долара през по-голямата част от 2024-а, по данни на компанията. И, според оценката на главния изпълнителен директор Ал Кук “това е била лоша година за продажбите на необработени диаманти”.
Проточилият се във времето спад на търсенето е започнал с избухването на пандемията от КОВИД-19, принудила “Де Беерс” да ограничи предлагането на скъпоценните камъни. Групата е орязала добива от мините си с около 20% от миналогодишните си равнища и е редуцирала цените на последните си ауциони през декември 2024-а. На тези тържища се продават необработени диаманти на група от около 50 сертифицирани купувачи, които са най-могъщите дилъри от сектора в световен мащаб.
С персонала си от 20 хил. души “Де Беерс” е доминираща сила на пазара на диамантени бижута, оценяван на 80 млрд. щ. долара, от основаването си през 1888 година. Приходите на корпорацията са паднали до 2.2 млрд. долара през първото полугодие от 2.8 млрд. долара през същия период на 2023-а. Най-големият съперник на групата – руската “Алроса”, пък понесе сериозни щети от наложените през тази година от Г-7 санкции на доставките на руски диаманти след нахлуването в Украйна през 2022-а.
Неволите на пазара на диаманти се трупат точно когато собственикът на “Де Беерс” – “Англо Американ”, иска да обособи диамантения производител в отделна компания. Минната група, чийто акции са включени в базовия британски индекс FTSE 100, обеща да “се отърве” от “Де Беерс” след като отхвърли отправената през тази година оферта за поглъщане на стойност 39 млрд. паунда на съперника си BHP. Главният изпълнителен директор на “Англо Американ” Дънкан Уондблад пък предупреди, че отделянето на диамантената група чрез продажба или чрез първоначална публична оферта може да се усложни от слабостта на пазара на скъпоценните камъни.
В опит да засили продажбите “Де Беерс” направи рекламна кампания през октомври, акцентираща на “естествените диаманти”, повтаряйки прочутите си маркетингови акции от втората половина на миналия век.
Кук, който ръководи диамантената група от февруари 2023-а, посочва, че докато тя се подготвя за отделянето си от компанията майка, ще увеличи инвестициите в реклама и продажби на дребно, включително и в разширяването на мрежата си от магазини по света до 100 броя от сегашните 40. Той допълва, че “когато станат независими, ще имат свободата да наблегнат на маркетинга точно толкова силно колкото на добива в мините” и че смята, че е дошъл точния момент “да се стимулира рекламата и да се подкрепят фирмените марки и дребни търговци, въпреки орязването на капитала и на разходите за добива от мините”.
Охладнялото потребление в Китай е сериозна пречка през тази година. Признак за слабостта на пазара, който по правило внася диаманти, е пренасочването на китайските бижутери към износ на полирани камъни в пит да намалят собствените си запаси. Нараснала е и конкуренцията на изкуствените диаманти, чиято цена е около 20 пъти по-ниска от тази на естествените им съперници, най-вече в Съединените щати. Страната е най-големият в света пазар на диаманти и има около 50% дял от продажбите в сектора.
Кук обаче е оптимист, че 2025-а ще донесе “значително възстановяване” в глобален план, включително и в САЩ, съдейки от появилите се през октомври и ноември признаци за подем на продажбите на дребно на бижута и часовници на американския пазар.
По оценка на независимия анализатор на бранша Пол Зимниски, продажбите на необработени камъни на “Де Беерс” ще паднат с 20% през 2024-а след 30% срив през 2023-а. И предвид ниската начална база, всяко възстановяване на търговията ще донесе известен относителен растеж през 2025-а. Той очаква продажбите на диамантени бижута на глобуса да се увеличат с около 6% – до 84 млрд. щ. долара, през идната година.