Nvidia представи нови продукти, включително изкуствен интелект за по-добро обучение на роботи и автомобили, подобрени гейминг чипове и първия си настолен компютър, като разясни потенциала си за разширяване на бизнеса. На CES 2025, водеща годишна технологична конференция в Лас Вегас, главният изпълнителен директор Дженсън Хуанг представи как втората най-ценна компания в света внедрява технологията, захранваща нейните печеливши AI чипове за центрове за данни, в потребителски компютри и лаптопи. Той представи моделите на Nvidia Cosmos Foundation, които генерират фото-реалистично видео за обучение на роботи и автономни автомобили на значително по-ниска цена от традиционните методи.

Създавайки така наречените “синтетични” тренировъчни данни, тези модели помагат на роботи и автомобили да разбират физическия свят по начин, подобен на големите езикови модели, които подпомагат чатботовете да генерират отговори на естествен език. Потребителите ще могат да дадат текстово описание на Cosmos, което ще се използва за генериране на видео, подчиняващо се на законите на физиката. Това обещава да бъде много по-евтино от събирането на данни чрез методи като поставяне на автомобили на пътя или хора, които обучават роботи на повтарящи се задачи.
Cosmos ще бъде достъпен под “отворен лиценз”, подобно на езиковите модели Llama 3 на Meta Platforms, които се използват широко в технологичната индустрия. “Наистина се надяваме, че Cosmos ще направи за роботиката и индустриалния AI това, което Llama 3 направи за корпоративния AI”, каза Хуанг.

Анализаторът от Bank of America Вивек Аря отбеляза, че остава да се види дали напредъкът в роботиката ще увеличи значително продажбите на Nvidia. “Предизвикателството според нас е продуктите да станат достатъчно надеждни, евтини и разпространени, за да създадат жизнеспособни бизнес модели”, заяви Аря в бележка до клиенти. “От тази гледна точка роботиката може да остане друга интересна, но нишова възможност, подобна на метавселената или автономните автомобили”.
Хуанг също така представи нови гейминг чипове, използващи AI технологията на Nvidia “Blackwell”, която увеличи продажбите ѝ за създаване на центрове за данни. Тези чипове, наречени RTX 50 серия, са проектирани да осигуряват графики във видео игрите, сравними с филмови, особено в областта на “шейдърите”, които правят изображения като керамичен чайник по-реалистични, добавяйки несъвършенства и отпечатъци от пръсти на повърхността му.
Новите чипове също така помагат на разработчиците на игри да генерират по-реалистични човешки лица – област, в която играчите лесно забелязват дори малко нереалистични характеристики. Цените на чиповете ще варират от 549 до 1999 долара, като топ моделите ще се появят на 30 януари, а по-ниският клас – през февруари.

Бен Баджарин, изпълнителен директор на технологичната консултантска компания Creative Strategies, заяви, че новите гейминг чипове ще подпомогнат продажбите на Nvidia в краткосрочен план.
Хуанг представи и първия настолен компютър на Nvidia, наречен Project DIGITS, който е предназначен за програмисти, а не за обикновени потребители. На цена от 3000 долара и с операционна система на Nvidia, базирана на Linux, компютърът ще разполага със същия чип, използван в центровете за данни на компанията, комбиниран с централен процесор, разработен с помощта на тайванската MediaTek. Чиповете ще се предлагат в по-малък формат, който ще позволи на индивидуални разработчици на софтуер бързо да тестват своите AI системи. Компютърът ще бъде наличен през март.

Nvidia обяви също, че японската Toyota Motor ще използва чиповете Orin и автомобилната операционна система на Nvidia за напреднали функции за помощ на водача в няколко модела, но не предостави подробности за тях. Акциите на Toyota поскъпнаха с 1.7% при късната търговия в Токио.
Хуанг очаква приходите от хардуер и софтуер за автомобили да достигнат 5 милиарда долара през фискалната 2026 година спрямо очакваните 4 милиарда тази година.

CES конференцията, известна преди като Consumer Electronics Show, ще се проведе от 7 до 10 януари.
Акциите на Nvidia затвориха на рекордна стойност от 149.43 долара в понеделник, с което оценката на компанията достигна 3.66 трилиона долара, превръщайки я във втората най-ценна публично търгувана компания в света след Apple.
Четете още : Пазарната стойност на Nvidia нараства с 2 трилиона долара благодарение на AI.