Европейският съюз (ЕС) възнамерява да въведе ограничения на вноса на руски алуминий и на втечнен природен газ, които ще бъдат включени в поредната наказателна фаза срещу Москва заради нахлуването в Украйна, твърдят запознати с дискусиите лица. Планираните мерки ще са част от 16-я пореден пакет от санкции на блока, който ще съдържа също рестрикции на нови десетки кораби – част от руската сенчеста флота от танкери, транспортиращи руски суров петрол, както и засилване на контрола върху износа на стоки за военна употреба. Замисля се и изключването на още банки от международната система за разплащания SWIFT, допълват добре информираните източници.
Забраните за вноса на алуминий в общността ще са поетапни, като графикът и обхватът все още се обмислят. Отказът от руски втечнен природен газ пък ще бъде или под формата на санкции или като част от пътна карта, която Европейската комисия трябва да представи през февруари.
Проектопредложенията все още се обсъждат в страните членки и могат да претърпят промени преди да бъдат представени официално. За забрана за вноса на втечненото гориво настояват няколко държави, но Брюксел все още не е решил дали той трябва да се основава на санкции, за да е правно мотивиран, да бъде регулиран като част от пътна карта или пък да комбинация от двете, посочват официални представители и дипломати, запознати с разговорите. Санкциите са по-силен аргумент за прекратяване на контрактите с руските доставчици, но те искат единодушно одобрение от мленовете на ЕС и са с ограничен срок на валидност.
Европейските правителства, които преди време не искаха да се откажат от руския втечнен газ, следят напрегнато разискванията в условията на подновения подем на газовите котировки заради студеното време и новите наказания на Вашингтон срещу руския енергиен износ. Съединените щати и ЕС вкарват постепенно санкции срещу руски проекти за горивот, за да ограничат руския износ и амбициите на Москва да разшири експортните си възможности. Тези усилия обаче имат ограничен ефект и влияние върху санкционираните руски газови доставки, които достигнаха рекордно високи количества за Европа през 2024-а.
Русия беше и ключов доставчик на алуминий за Стария континент преди инвазията в Украйна, но доставките паднаха драстично заради ограниченията, които си наложиха самите ппроизводители и поспененното пренасочване на глобалните вериги за доставки. По оценка на анализатори на “Моргън Стенли”, Русия вече има около 6% дял от европейския внос на метала, като доставките са паднали наполовина спрямо равнищата от 2022 година. Китай обаче е започнал да купува по-големи количества от суровината след началото на войната и ако се въведе забрана на вноса й в ЕС, въздействието върху пазара ще зависи от възможността за пренасочване на допълнителни колричества.
Санкционирането на синьото гориво, което тече по тръбопроводи, не е изпълним вариант, защото група от страни, между които са Унгария и Словакия, все още разчитат на доставки на руското гориво от руския монополист “Газпром”, посочват официални представители на Брюксел. Докато забраната на втечнен природен газ, чийто внос е скочил ресордно през 2024-а, е по-осъществима, защото трите държави, които доставят най-големия дял от горивото – Испания, Белгия и Франция – не се очаква да блокират наказателните мерки срещу Русия.
ЕК пресява и предложенията за включването на повече компании от трети страни, включително от Китай и от Обединените арабски емирства, които помагат на Кремъл да се снабдява с технологии, използвани в оръжейния бранш. Както и рестрикции на руския транспортен сектор.
Извън тях, Европейският съюз полага усилия да премахне пропуските и да затвори вратичките, които позволяват на Москва да заобикаля санкциите, а също и да въведе по-високи митнически ставки на земеделските продукти и на изкуствените торове успоредно с новия пакет от ограничения.
Блокът иска да приеме поредния набор от мерки през февруари, когато се навършват три години от нахлуването на Русия в Украйна.