Приоритетните политики в управленската програма на новия кабинет правя впечатление с амбициозността на набелязаните цели
Пълен управленски мандат или пълна пунта мара, както би рекъл един несъстоял се напоследък кандидат-премиер – това е въпросът, който си задаваме по повод управленското споразумение, подписано от парламентарното мнозинство ГЕРБ-СДС, БСП-Обединена левица и Има такъв народ (ИТН), подкрепено от “Демокрация, права и свободи”-ДПС.
Питането е резонно, защото прочитът на самото споразумение за съвместно управление и заявените приоритетни политики на управленската програма, прави впечатление с амбициозността на набелязаните цели. Те са толкова много и толкова сериозни, че само едно правителство с пълен четиригодишен мандат, ако не и повече, би могло да ги изпълни.
Пълен управленски мандат – това е записано в споразумението, но дали той ще бъде изпълнен, е друг въпрос. Очакванията за редовен кабинет бяха толкова болезнени, че дори едногодишен живот на този екзотичен кабинет би ни се стори цяла вечност. Особено след серията краткосрочни служебни правителства, с каквито свикнахме да живеем.

Именно защото
кабинетът е екзотичен по състав
сме в застинали в поза “сетер дебне пъдпъдък”. Случилото се през последните няколко години обаче дава основания да предполагаме, че можем да останем в тази поза доста време, без никакъв ефект. И най-накрая да разберем, че пъдпъдък няма.
Подписалите споразумението и подкрепилите ги ДПС-ДПС са дали всичко от себе си, когато са писали приоритетите на управление. В чл. 4.2. гръмко са заявени такива политики, сякаш държавата току-що е създадена. “Гарантиране на демократичния правов ред и защита на парламентарната демокрация – укрепване на институциите и освобождаването им от корупционно влияние чрез провеждане на антикорупционна политика и реформи в правосъдната система, гарантиране на честни и свободни избори, отстояване на стандартите за защита на човешките права и международния правов ред“, пише там.
Интересен детайл е съгласието на партньорите в управлението
да дадат рамо на провеждането на референдуми
в името на работеща пряка демокрация на национално и местно ниво. Те са се споразумели да анализират нарушенията в изборния процес досега и да осигурят гаранции за честни и свободни избори и премахването на т.нар “мъртви души” и въвеждането на преброителни центрове. “Усъвършенстване на защитата на гражданите и организациите при причиняването на вреди от незаконосъобразни действия на държавната администрация чрез въвеждане на специална хипотеза на института на “мълчаливото съгласие“, съгласили са се партньорите.
Особено амбициозна е програмата им в областта на съдебната власт. Остава впечатление за
размах и същевременно неудържима логорея:
“Предприемане на необходимите мерки за осигуряване на бързина на производствата, подобряване на правораздавателната дейност, чрез разширяване на обхвата на електронното правосъдие, създаване на допълнителни гаранции за спазване на задължителните срокове за произнасяне, подобряване на организацията за електронно призоваване и електронно подаване на документи до съда, както и гаранции за случайното разпределение на делата по действащия ЗСВ“.

Кабинетът ще работи също така и за изпълнение на мерки за освобождаване на институциите и изборния процес от корупционни влияния, ще избере състав на ВСС и други органи, избирани от парламента, въз основа на прозрачни процедури, които гарантират избор на кандидати с високи професионални и нравствени качества.
Предвиждат се също така промени в Наказателния процес с цел ускоряване на досъдебната и съдебната фаза на процеса, конституционносъобразен ремонт на вътрешната организация на прокуратурата, гарантираща професионална автономия на прокурорите.
Партньорите в управлението имат намерение да променят Закона за съдебната власт в частта му за правния режим на временното изпълнение на функциите главен прокурор, председател на ВКС и председател на ВАС.
Отделено е внимание и на службите за сигурност, които
на хартия се изправят пред поредната реформа.
Мнозинството ще разчита за ефективен контрол и координация за промените на Съвета по сигурността към Министерски съвет. Оптимизация на системата за допуск до класифицирана информация, ефективна система за периодична проверка на служителите за интегритет и лоялност – такива мерки също са предвидени от коалицията.

В чл. 5. на споразумението е записано, че в срок не по-късно от 30 дни от подписването му партньорите ще изготвят и подпишат обща законодателна програма и обща управленска програма. До подписването на законодателната програма, в срок до 10 дни от парафирането на споразумението, ще се работи по първоначалната законодателна програма, заявяват партньорите от ГЕРБ, БСП-ОЛ, ИТН и подкрепилите ги ДПС-ДПС.
Много цели, сериозни приоритети. Традиционно скептичния българин, който на всичко отгоре позна какви ли не кризи, би се зарадвал на изпълнението и на половината от тях.
Болни от недоверие, остава ни да се прекръстим и с надежда към Всевишния да кажем: “дай Боже!“. И да припомним на себе си и най-вече на т.нар. политически елит народната мъдрост: “Голям залък лапни, голяма дума не казвай“.