Министерството на регионалното развитие и Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) нямат отношение към организирането на процеса на функциониране и контрол на „Тир Паркинг Русе“. Той не е изграден от АПИ, а от частно дружество върху общински терен и се стопанисва от община Русе.
Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов по време на изслушването му в парламента (заедно с това и на финансовия, и на вътрешния министър) по повод „виртуалната опашка“ на „Дунав мост“ край Русе.
Въпросът бе поставен от страна на народния представител от „Продължаваме промяната“ – „Демократична България“ – Иван Белчев, провокиран от множество сигнали, че частна фирма пренебрегва шенгенските правила и принуждава тировете, които искат да минат през “Дунав мост” в посока Румъния, да сe отклонят на управлявания от нея паркинг преди пункта.
Служителите на паркинга обясняват на шофьорите, че трябва да си вземат номер за “виртуална опашка” за преминаване, въпреки че след влизането ни в Шенген, такава не би трябвало да има.
По време на изслушването му Иван Иванов се позова на Закона за пътищата, който регламентира, че организацията на движение на територията на конкретно населено място е в правомощията на съответната община.
По отношение на така наречената виртуална опашка, Иванов бе категоричен, че МРРБ няма никакво отношение към организирането и управляването на подобна система. Той обаче добави, че неговото лично мнение е, че при струпване на тежкотоварни автомобили, които искат да преминат през „Дунав мост“, трябва да има създаден ред и организация на трафика. Ето защо „виртуалната опашка“ би могла да облекчи трафика.
Министър Иванов уточни и че по негова информация „виртуалната опашка“ е въведена със заповед на кмета на община Русе с цел организиране на трафика на ТИР-ове, а не с цел граничен и митнически контрол, осъществяван от държавните институции. Иванов добави още, че виртуалната опашка не ангажира камионите да влизат в паркинга, а създава ред за преминаването им.
По повод информацията за струпване на тежкотоварни автомобили в района на ГКПП – „Дунав мост“ на 8 януари, регионалният министър призна, че това се дължи на възстановените ремонтни дейности в българския участък на моста и въведената временна организация на движение.
Той отчете и че от българска страна в посока Румъния на 8 януари, в часовете между 18.30 часа и 20.30 часа, са преминали средно около 35-37 леки и 18 и 20 тежкотоварни автомобила.
В същото време уточни, че на българска територия няма дейности, които да изискват спиране на преминаващите превозни средства с изключение на заплащането на такса „Мост“ и проверката дали тя е извършена онлайн.
По повод проблемите на 8 януари министър Иванов припомни, че два дни по-късно – на 10 януари лично служебният премиер Димитър Главчев и двама негови министри – на регионалното развитие и на транспорта – са извършили на място съвместна инспекция, за да проверят дали на „Дунав мост“ край Русе има затруднения с трафика. Тогава такива не са констатирани, но и досега координацията между институциите продължава, увери министър Иванов. Той добави и че с местната власт също постоянно се поддържа контакт и се обменя информация.
Освен това Иванов информира допълнително депутатите, че за по-голямо удобство на преминаващите се предвижда възможността да се обособи отделно трасе за автомобилите, платили онлайн таксата за преминаване на „Дунав мост“. Така те няма да чакат в общата опашка, а ще преминават свободно през граничния пункт.
В края на изказването си регионалният министър обърна внимание на депутатите, че проблемът с преминаването на „Дунав мост“ край Русе се дължи основно на две причини – както на ремонтните дейности по него, така и на безпрецедентното увеличаване на трафика в резултат на прекъсването на морския транспорт и превоз през Черно море заради войната в Украйна.